Ga naar inhoud

Zij poters met scheuten nog te gebruiken?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb van vorig jaar poters bewaard van mijn eigen oogst (ottena,s). ik bewaar ze in eierdoosjes in de kelder. er staan echter al scheuten op van wel 20 cm. kan ik deze nog wel gebruiken?

Geplaatst:

Pootaardappels moet je ook niet in een kelder bewaren. Het is er te donker en vaak ook te vochtig wat vervroegd uitlopen en slappe lange scheuten in de hand werkt. In ieder geval hoef je van poters met scheuten van 20 cm geen behoorlijke aardappelplanten meer te verwachten en voor de potertjes de grond in kunnen duurt ook nog eens een hele poos. Mogelijk zijn ze toch nog bruikbaar maar dan moet je wel de tot nu toe gevormde scheuten die langer dan enkele milimeters zijn verwijderen. Leg de potertjes daarna ergens op een koele (vorstvrije) en zo licht mogelijke plaats. Je hebt een goede kans dat uit slapende ogen alsnog genoeg bruikbare uitlopers ontstaan.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Of poot ze gewoon voorzichtig uit in je moestuin. Aardappels die ik vorig jaar wellicht vergeten ben zitten nu ook nog levend in de grond. Niets mis mee, maar je moet wel wat bescherming uit de kast trekken als het spul boven komt. Dat kan eerst met aanaarden maar later ook met potten of een zeil. bij mij gaan net zoals ieder jaar de vroege Frieslanders al over twee tot drie weken de grond in. Nooit een probleem. Een aardappel kan goed tegen koude, maar niet tegen vorst.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...