Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bittere perziken


Ferdi van Vliet

Aanbevolen berichten

Goeiendag, graag wil ik een vraag stellen. Twee jaar geleden heb ik een perzikboompje van een onbekende soort gekocht. Vorig zomerseizoen hingen er een tiental perziken aan die vrij klein bleven en van groen naar groen-geel met een heel kleine rode blos verkleurden. Om deze reden zijn ze pas eind september geplukt en geconsumeerd, waarbij de bittere smaak opviel. De vraag is of dat het aan de perziksoort ligt of dat er mogelijk een andere oorzaak is. Met vriendelijke groet, Ferdi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan met rijpheid te maken hebben. Als je een perzik in kokend water legt en t velletje laat niet los, dan is ie nog niet rijp.

 

Wat ook nog kan is dat de PH waarde van de Grond niet hoog genoeg was. Deze plant verlangt een kalkhoudende bodem (pH 6,5 of hoger) Een dosis Calcium kun je in het voor -en najaar geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiendag, graag wil ik een vraag stellen. Twee jaar geleden heb ik een perzikboompje van een onbekende soort gekocht. Vorig zomerseizoen hingen er een tiental perziken aan die vrij klein bleven en van groen naar groen-geel met een heel kleine rode blos verkleurden. Om deze reden zijn ze pas eind september geplukt en geconsumeerd, waarbij de bittere smaak opviel. De vraag is of dat het aan de perziksoort ligt of dat er mogelijk een andere oorzaak is. Met vriendelijke groet, Ferdi

 

De Ph waarde van de grond (wel of niet zuur) staat niet in relatie met een 'bittere smaak'.

Perziken met een twijfelachtige afkomst (zaailing) ? of perziken vruchten welke niet volledig kunnen uitgroeien tot volledige rijpheid zullen over het algemeen steeds een bitter smaak houden. Ook perziken die vrijwel bijna nooit zonlicht zien komen nooit goed op smaak, en zeker niet in ons klimaat.

 

Wil benadrukken dat perzik en nectarine boompjes een hekel hebben aan een Ph > meer dan 6,4 zelfs een neutrale bodem van Ph 7 is niet goed. Het is een groot misverstand dat deze fruitsoort op een kalkrijke grond moet staan, kalk verhindert de opname van Fe (IJzer), blad Chlorose is hiervan het gevolg > bladeren zien er ongezond geelachtig uit, ook het sporenelement Mangaan wordt door een té kalkrijke bodem geblokkeerd, aangezien perzik een boom is die extra zorg vereist en erg gevoelig is voor talrijke ziektes is het zaak om de bomen zo gezond mogelijk te houden, ..en dit begint al bij een goede bodem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

doet me denken n een perzikboompje die veel te droog staat in mijn tuin, de perziken blijven klein en worden niet 100% rijp. armoede dus voor het boompje. vruchten blijven klein, hard en met een smaak die je niet doet verlangen naar nog een vrucht.

persoonlijk zou ik een jong boompje nooit zoveel vruchten laten dragen, ik denk dat dit de oorzaak is.

met de ph heeft het miz niets te maken. bij mij staan de perzikbomen op kalkrijke zavel met een ph van 7.8.

de ph is enkel van belang bij bepaalde onderstammen, de meeste kunnen een breed spectrum van ph waardes aan. enkele zijn zeer kalk verdraaglijk en er zijn er ook een paar die wat minder tegen kalk kunnen.

ik heb de indruk dat veel fruitbomen slecht tegen zure grond kunnen.

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

na bericht: ik denk dat persica een vergissing maakt. ph 7 is kalkrijk. neutraal is volgens mij 5 a 6 ph. zeg maar onder de 5 wordt het steeds zuurder en boven de 5 steeds kalkrijker.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persica heeft toch echt gelijk.

6 = 10x zo zuur als 7 (neutraal)

5 = 100x zo zuur als 7 en 10x meer dan 6.

 

Boven 7 = basisch. Lager dan 7 zuur.

In de praktijk worden waarden tussen 6,5 en 7,5 (niet heel zuur of niet heel basisch) als het vrij neutrale gebied gehanteerd.

 

Vind het wel jammer dat Persica niet meteen een wat completer voedings/bemestingsadvies geeft, want zuurgraad is maar 1 aspect. Temeer omdat het in vele boeken e.d. fout of onduidelijk is. Ik zie hem toch als iemand van wie ik best nog veel kan opsteken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met de ph heeft het miz niets te maken. bij mij staan de perzikbomen op kalkrijke zavel met een ph van 7.8.

de ph is enkel van belang bij bepaalde onderstammen, de meeste kunnen een breed spectrum van ph waardes aan. enkele zijn zeer kalk verdraaglijk en er zijn er ook een paar die wat minder tegen kalk kunnen.

ik heb de indruk dat veel fruitbomen slecht tegen zure grond kunnen.

groet van wim

 

Een ‘zure’ grond dan denk ik zo rond de 4- 5,5 pH je kunt dan al echt spreken over een rododendron of blauwe bessen grondsoort. Daar hebben we het nu niet over…

 

Natuurlijk zijn er enkele 'kalktolerante' onderstammen op de markt, speciaal voor kalkrijke bodems. Deze zijn ontwikkeld om perzik en nectarines wél op een kalkrijke bodem van pH > 7 te laten groeien. Ze worden expliciet gebruikt in de warme kalkrijke perzikplantages rondom de Middellandse zee. Wellicht daarom het wijdverbreide hardnekkig misverstand dat perziken extra kalkbehoeftig zouden zijn want ze groeien er zo mooi? Wat men er vergeet bij te vermelden is dat deze bomen op een tolerante onderstam zijn geënt. Dus blijven ze gezond en een diepe groene bladkleur houden ondanks het kalkoverschot.

 

In Nederland daarentegen ent men gecultiveerde perzikboompjes grotendeels op pruimen onderstam St Julian A , voor pruimen is deze klassieker meer geschikt, maar voor perzik /nectarine blijkt dit niet altijd de meest gunstige keuze. Een achterliggende gedachte is dat deze pruimen onderstammen spotgoedkoop zijn, bovendien is Nederland geen echt perzikland en is er ook nooit behoefte geweest aan een kalktolerante onderstam. Dat je boom hierdoor voortijdig dood kan gaan is alleen maar gunstig voor de handel.

Het kan een tijd goed gaan,…. ‘mits’ een goede grondstructuur in combinatie met een pH waarde die niet al te hoog is.

 

Lees ook eens (in het Engels) http://www.clemson.edu/extension/peach/faq/peach_nutrition.html

http://outstandinginthegarden.net/2014/07/22/maintenance-for-iron-deficiency-in-fruit-trees/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...