Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zaad van vorig jaar nog bruikbaar?

westerwk

Aanbevolen berichten

Hoi,

Lekker plannen aan het maken voor het komende moestuinseizoen Op de plank heb ik nog wat (aangebroken en weer dichtgeplakte) zakjes liggen met zaadjes (sla, biet, slaboon) van vorig jaar.

Wat denken jullie: zijn deze nog geschikt voor gebruik of adviseren jullie om nieuwe te bestellen?

Hartelijke groet,

Kim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de verpakking moet altijd een datum staan. Meeste zaden zijn een paar jaar goed, daarna (na de datum) kun je ze nog steeds gebruiken, maar het succesvolle kiem % gaat omlaag. Volgens mij zijn alleen de zaden van dille 1 jaar houdbaar (en ik ga wel met dille zaden van 2013 dit jaar op slag, gewoon een test).

Persoonlijk, gebruik alle zaden dat ik heb op, voor mij maakt het datum niet uit. Als ze slecht kiemen dan zaai ik gewoon wat meer. Bijvoorbeeld sla zaden hebben 1000 zaden in een verpakking. Natuurlijk heb ik nooit in mijn leven ruimte voor 1000 plantjes en ik wil ook meer dan 1 soort hebben. Maar dan gebruik ik die 1000 tot dat ze echt niet meer lukken en koop ik dan pas nieuwe!

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

De herfstreuzen (prei) die ik uit de Belgische zadenenveloppe haalde was goed tot 12/2013, vorige week (of de week ervoor) gezaaid en die kiemen vlot hoor Ik had me voorzien om weinig kiemers dus nu heb ik weer veel te veel prei Was een onaangebroken pakje weliswaar.

Maar zaad van vorig jaar, daarmee bedoel ik toen gekocht en deels gebruikt, is absoluut nog goed te gebruiken dit jaar. Ik zou ze dus niet weggooien westerwk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een erg slecht seizoen gehad met kleine slappe plantjes en haast geen opbrengst.

De zaden die ik gebruikt heb waren drie jaar oud.

Die dingen die wel goed groeiden waren de soorten waarvan ik net nieuw zaad had gekocht.

De twee jaren daarvoor heb ik echt mooie planten en superoogsten gehad, allemaal van datzelfde zaad.

Ik heb de conclusie getrokken dat zaad 2 jaar gebruiken geen probleem is, maar nadien toch maar beter weggooien.

Ik moet er wel aan toevoegen dat ik de zaden gewoon bewaar in hun originele verpakking in de kast (dus veel schommelingen wat betreft temperatuur en vochtigheid).

De zaden vorig jaar vers gekocht gebruik ik dus ook dit jaar weer, maar al de rest ga ik nieuw zaad kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschilt een beetje per soort, maar ik heb zaden die al jaren over de datum zijn die nog steeds prima kiemen en ook geen minder sterke planten produceren of zo. Mijn snijbietzaad was vorig jaar 8 jaar over de datum en kiemde nog 100% en dat ga ik dus dit jaar gewoon weer zaaien. Bij twijfel kun je altijd een kiemtest doen (zaadjes tussen vochtig keukenpapier in een plastic zakje laten kiemen).

Ik zou nooit zomaar zaad weggooien, zonde. En als je het toch weg wilt doen, geef het dan aan Jorieke die zaait dan alles door elkaar, geloof ik, voor de varkens. Dan heeft in ieder geval iemand er nog plezier van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Dankjulliewel voor al jullie goeie reacties! Jeetje, handig hoor zo'n forum

Ik ga zeker de oude zaadjes gebruiken, gewoon zien of het kiemt. Goed om te weten dat het vooral gaat om kiemkracht, en niet om de kwaliteit van de uiteindelijke planten.

Groetjes en fijn weekend allemaal,

Kim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...