Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gedroogde 'Lomo' en 'lonzino' maken


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Vorige week samen met Jorieke weer gezellig aan de slag gegaan met wat stukken vlees.

Dit zijn de kruiden uitgangspunten die wij (ongeveer) gebruikt hebben.

 

Lonzino:

1 kg vlees

45 gr Nitriet zout

15 gr witte basterdsuiker

10 gr zwarte peper

5 gr knoflookpoeder

5 gr kruidnagel

8 gr droge thijm

 

Lomo:

1kg

30 gr bruine suiker

45 gr nitriet zout

4,5 gemengde peper

4.5 gr Venkel

4.5 gr korianderzaad

3.5 gr paprika poeder

1.5 gr knoflookpoeder

2 gr thijm

1.5 gr cayennepeper

 

Vandaag ga ik het haasje uitpakken en drogen. ( 8 dagen in de kruiden vacuum in de koelkast gehad)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de week hebben we de lomo en lonzino uit de kruiden gehaald.

De (kleine) ham-lonzino maar eens niet afgespoeld, alleen afgeveegd. Kijken wat dat geeft.

En beide aan een draadje gehangen en niet in een net. Stuk makkelijker, maar misschien gaat 'ie nu wat schimmelen op het touwtje? (Volgende keer eerst even door de azijn halen). Ik zie anders het nut niet in van een net voor een stuk van 1 kilo. Ook maar kijken wat het wordt.

Dat wordt voor de lomo pas na Kerst, dus wij zijn voorlopig onder de pannen

 

Ik blijf me erover verbazen dat het zo makkelijk is om zelf van die lekkere dingen te maken. En dan óók nog eens van buitenvarkens

 

Vlnr: pancetta - 1e lonzino - 2e lonzino - lomo.

 

DSCF481296511447499680.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor op brood misschien nog wat te zacht van smaak

 

Die eerste lonzino nog een dag of tien langer laten hangen en nu is hij inderdaad een stuk smaakvoller!

En ook alweer bijna op

 

Fijn dat er weer van alles in de wacht hangt...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn lonzino heeft 18 dagen gedroogd. Het was een klein, dun hammetje, dus ik heb hem vandaag gesneden en ingevroren, anders wordt 'ie te droog. Ik heb hem schuin gesneden, anders werden de plakjes helemáál zo klein

Hij was te zout: volgende keer toch maar weer goed afspoelen.

 

De pancetta zit nu ook in de vriezer want die werd ook behoorlijk droog.

Misschien gaat het van de winter beter/langzamer.

Nu hangt er alleen nog een lomo.

 

Intussen kan ik wat beter overweg met dat plastic snijmachientje. Wel een stuk van de slede afgesneden, maar oefening baart kunst.

Al blijft het een onhygiënisch ding

 

2015-11-292e-lonzino97371448818977.JPG

 

Ik voel me een rijk mens als ik hier naar kijk

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een heerlijke recepten!!!

Wij wonen in noorwegen en hebben weer een varkentje om op te delen, 200 kilo, anderhalf varken en van 1 helft willen we broodbeleg maken. Dus ik wilde ook een lonzino maken, die ziet er echt zo lekker uit!

Maar nu een vraagje. Het is hier een paar graden onder nul buiten, nu zou ik hem in een buitenhuis moeten laten drogen, binnen in huis hebben we niet echt mogelijkheden, daar is dezelfde temp. als buiten. Later in de winter kan het nog veel kouder worden.

Weet iemand hier of het dan droogt en of dat je dezelfde droogtijd aan moet houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ qweensterin: hier hangen ze in huis, op een onverwarmde slaapkamer voor een roostertje. Het zal een graad of 17-18 zijn. Gaat prima, alleen droogt het wel sneller dan wanneer het koeler is.

Ik hoorde laatst dat men vroeger vlees dat te snel droogde wel eens in een doek wikkelde. Doen ze dat ook niet met bepaalde soorten ham Jorieke? Ik heb het hier ook ergens zien staan. Maar waar ook alweer

 

@ Jorieke: lekker veenlijkje, maar waarom hang je hem niet gewoon aan 1 touwtje? Dat bevalt mij goed.

 

Vandaag weer van die gerookte lonzino gegeten. Die is nóg lekkerder dan de ongerookte

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de reacties

ik ken hier in de buurt niemand die dit doet, kan wel eens de oudere garde vragen hoe zij dit vroeger deden.

Maar dan ga ik het gewoon in een iets koudere kamer proberen. Maandag mag hij opgehangen worden dus ben benieuwd! Hoop dat hij er net zo lekker uit ziet als bij jullie Het ruikt iig heerlijk in de koelkast...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Gister éindelijk de lomo aan mogen snijden. Woog nog bijna 1 kilo.

De buitenkant (bovenrand) is wat ver ingedroogd en taai.

Hij smakt zoet, heet en dropachtig, dat laatste van te veel venkel? Gelukkig niet zo bremzout.

Aparte smaak, heel anders dan de lonzino.

 

Ik kan de vleeskant insmeren met reuzel, maar hoe lang blijft reuzel ongeveer goed? Weet je dat zo Jorieke?

Er ligt namelijk nog een bakje in de vriezer...

 

2015-12Lomo88061451754590.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij nader inzien was het vooral het eerste stukje dat zo sterk smaakte.

Logisch: hoe verder naar binnen, hoe minder het pekelmengsel doorgedrongen in. Nu zit er bijna te weinig smaakt aan voor mij.

 

Ik ga je maandag wat opsturen om te proeven. Ben heel benieuwd wat jij ervan vindt.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...