Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Meteen opneembare voeding, voor zaailingen

Balto

Recommended Posts

Ik lees dat veel mensen hun zaailingen verspenen in potjes met potgrond tot ze de volle grond in kunnen. Echter zie ik het niet zo zitten nieuw potgrond te halen (vooral vanwege dat milieugedoe van turf enzo) als ik genoeg kokosvezel en oude potgrond heb. Maar daar zit dus geen voeding in. De voedingen die ik thuis heb, is voeding dat pas na en tijdje begint te werken, dat eerst omgezet moet worden enzo.

Ik zoek dus een voeding die meteen opneembaar is. Maar daar heb ik geen verstand van. Waar moet ik naar op zoek? Iemand een concreet product ook?

Bedankt!

Vloeibare kamerplantenmest. Bestaan verschillende soorten van. Makkelijk te doseren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik ken natuurlijk niet alle merken en soorten.

Maar de meeste vloeibare plantenmest is kunstmest. Zelfs als er een ook langzaamwerkende soort van bestaat, zal die deels ook snel werken. Hoewel ik bij de Lidl verleden week ook een biologische, dus niet kunstmest, versie zag op basis van plantaardige restproducten uit de voedingsindustrie. Denk dat die ook wel vrij vlot werkt. Want dat is het idee bij kamer- en balkonplanten, geregeld kunstmatige voeding geven die snel en kort resultaat geeft.

Belangrijk!!! Zaailingen niet te snel na opkomst en niet te veel voeding geven. Ik zou zelf bijv. 1/4 van de aangegeven dosis of minder kiezen. De zouten er in kunnen ronduit als een gif werken voor sommige planten die er gevoelig voor zijn > zaailingen dood. En anders krijg je al gauw opgefokte, slappe, gauw zieke planten die uit hun voegen groeien. Voorzichtig dus...wat je vraagt is niet ideaal. Kunstmest is erg eenzijdig, een noodgreep, geen echte volledige voeding...eerder een soort drug, die de plant op den duur uit-teert.

Er bestaan ook poedervormige meststoffen om op te lossen. Bijv. kristalon voor aardbeien (en ook andere vruchtgewassen e.d.) die relatief veel kalium willen. Daarin zitten ook wat andere voedingselementen en die zijn daardoor meer "voeding".

Wat je ook zou kunnen doen is wat gedroogde koemestkorrels oplossen. Een handje op een liter water, 2x in de week. Dan hebben ze voeding, maar niet te veel. In gedroogde koemest zit ook een wat breder spectrum en deels snel en deels langzaam werkende stikstof.

Voor planten in potten en bakken zou ik zelf alleen gedroogde organische mest of compost verkiezen.

Vind je het milieu belangrijk, kies dan voor gedroogde mest oplossen of gezeefde goede compost toevoegen aan je eigen potgrond. Want je wil het milieu ontlasten door geen potgrond te kopen en vervolgens snelle meststof (kunstmest!) waarvan de productie zeer on-ecologisch is en de werking nogal tegennatuurlijk. Wat het meest bezwaarlijk is....?

Ah, ik wist dus niet dat snel werkende voeding (meestal) kunstmest is Dat wil ik eigenlijk inderdaad liever niet gebruiken. Die youtubers hebben me helemaal overtuigd van hun organische en biologische manier van moestuinieren.

Bij de action had ik vanmiddag vloeibare voeding in mijn hand waar ook biologisch op stond. Alleen stond daar NK op en geen NPK? Ik wist niet dat het een potentioneel iets was voor mij dus al snel weggezet zonder verder te kijken op de fles naar de rest van de mineralen.

Misschien een domme vraag, maar zijn de mineralen in compost, vanwege het composteren, al opneembaar voor de planten? Of is na het composteren het bodemleven daar ook nog voor nodig?

Al mijn potgrond ''dump'' ik op een stuk grond na gebruik. Is het een idee om een bepaalde tijd voordat ik begin met zaaien, daar mestkorrels over te strooien, zodat die, tegen de tijd dat ik die potgrond nodig heb, al wat omgezet zijn in opneembare mineralen? Zodat ik dan gewoon potgrond heb zoals iedereen het voor hun zaailingen gebruikt

Misschien een domme vraag, maar zijn de mineralen in compost, vanwege het composteren, al opneembaar voor de planten? Of is na het composteren het bodemleven daar ook nog voor nodig?

Geen domme vraag. Wel een moeilijke om in algemene termen te beantwoorden. Want per voedingselement lopen die processen anders en diverse planten hebben eigen variaties bij hun voedingssysteem. Bovendien zijn er vele andere factoren die het voedend vermogen van de bodem bepalen en is "compost" een verzamelwoord voor steeds wisselende producten.

Grosso modo kun je zeggen dat zonder tussenkomst van bacteriën en schimmels en andere organismen plantenvoeding niet of heel gebrekkig plaatsvindt. Door het bodemleven wordt die voor de meeste planten veel efficiënter.

Compost heeft in zichzelf een lage direct-voedende waarde in vergelijking met "mest". Maar heeft die wel terdege. Maar vooral: Ze voedt en activeert het bodemleven, zorgt dat dit gevarieerder is en draagt zo bij aan de voeding van de planten. De voedingsstoffen die er zijn, werken veel effectiever en er is dus minder van nodig. Door je bodem te blijven verzorgen wordt dit zelf-voedend vermogen steeds beter. Overigens blijkt uit recente onderzoeken ook dat zelfs bij tuinen die vele jaren alleen met compost verzorgd worden, overbemesting kan ontstaan.

Mijn concrete advies als je ecologisch en voldoende zaailingen wilt voeden is: Gebruik 10 a 20 % compost als basis in je mengsel . Merk je dat (sommige) zaailingen meer nodig hebben, kies dan voor een lage dosis (evt. opgeloste) gedroogde organische mest tijdens het opkweken.

Aha, dat klinkt erg logisch

Ik ben me al veel aan het verdiepen in hoe je kan zorgen voor een goed bodemleven, omdat ik zo natuurlijk mogelijk wil tuinieren, met de natuur samen werken! Maar de details vind ik best ingewikkeld!!

Compost gaat het worden voor m'n zaailingen

Hoi hoi, ik zat een beetje met dezelfde vragen:) ik heb er voor gekozen om afgelopen winter een wormenbak op te starten zodat ik op die manier vloeibare mest zou verkrijgen wat ik dan meng met tuinaarde en van dat cocosspul, geen idee of dat een goede manier is maar ik ga het dit jaar proberen voor m'n planten die ik op zolder (bij gebrek aan een kas ) heb staan., tot nu lijkt het te werken, maar het is natuurlijk nog heel erg vroeg....

Ah natuurlijk! Dat ik daar nog niet aan gedacht heb, heb zelf wormenbakken Heb er wat meer over opgezocht nu, en het schijnt meer meteen opneembare voeding te bevatten dan gewoon compost.

Ik heb ook gekeken naar koffiedik. Wij hebben dat namelijk erg veel en ik gebruik dat al voor in de compostbak en wormenbakken.

En wat ik las. Koffiedik bevat ook een stikstof, fosfor en kalium, die meteen beschikbaar zijn voor de planten. En naast de NPK ook andere nodige mineralen. Wel een beetje jammer is dat er erg weinig meteen beschikbare stikstof in zit. Maar vast genoeg om in hun potje te staan tot ze de volle grond in mogen?

Mij lijkt de juist oplossing voor mij, om een klein beetje wormencompost en koffiedik in mijn kokos+oude potgrond te mengen voor mijn zaailingen. Bedankt weknow voor de info!