Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koud gerookt en gedroogd hammetje


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik kon lekker wat nieuwe zaken uitproberen, met een groot gedeelte van het varken dat naar de slager is gebracht afgelopen week.

 

Ik heb een stuk (1,5 kilo) ham in een plastic zak gedaan, met water en zout (een pekelbadje), en in de koelkast gelegd. En die moet er over 9 dagen weer uit.. En dan even een dag of 10 ophangen en drogen voordat je hem koud rookt. En daarna nog weer ophangen en drogen. Poeh, moet wel heerlijk worden

 

Dit is het recept trouwens: http://www.rookovens-online.nl/c-1082792/koud-gerookte-ham/

 

Nu ligt ie er in ieder geval zo bij:

 

IMG709954841425062651.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Die van jou is wel mooier van vorm Jan, ik had die van mij wel wat mooier mogen trimmen... Maar goed. Hij hangt nu tussen alle andere stukken vlees, te drogen. Van de week moeten we dan gaan roken. Ik weet nog niet hoeveel sessies. Meestal roken we warm, dus met koud roken zijn we gauw verveeld en hebben we geen zin meer

 

IMG728765431426320509.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

vorm maakt niks uit toch.. het gaat tenslotte om de smaak en die zal ongetwijfeld goed zijn.

 

voor het koud roken van o.a de ham (wat lange tijd nodig heeft) gebruik ik deze .. ideaal, S'morgens aansteken en als ik thuis kom van het werk is ie net aan klaar,ik steek em overigens aan met een brander.

 

rsp80921426334796.jpg

"Natura non nisi parendo vincitur "

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Hoe is het met je hammetje Jan Lokman? Ik heb hem uiteindelijk niet eens gerookt, hij hangt nog steeds aan het plafond. Ik heb er wel alvast wat afgesneden, omdat ik nieuwsgierig was:

 

IMG872516121432980074.JPG

 

Nog wat zacht dus, hij mag nog wel even hangen.

 

Ondertussen heb ik 2 nieuwe stukken in het zout liggen, deze keer wel met zwoerd. En in een droge pekel dus, geen zak met water en zout. Die pekel wordt straks wel natter, maar begint droog.

 

IMG884488541432980157.JPG

 

Die ga ik dan toch wel echt roken, of in ieder geval 1 van de 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De 2 stukken vlees hebben dik 10 dagen gehangen, nadat ik ze uit het zout had gehaald. En gisteren hebben we ze koud gerookt. Inderdaad ook met zo'n handig ding als Jan Lokman al liet zien:

http://www.rookovens-online.nl/a-26309447/rookovens-rookkasten/cold-smoke-koudrookgenerator-vierkant-15-x-15-x-4-cm-incl-zak-rookmot-recept/

Ideaal ding, na aansteken rookt ie uuuuuuren! Zonder naar om te hoeven kijken. Ga ik straks ook gebruiken voor knoflook en kaas

 

Nu ziet ie er zo uit, en moet ie nog even hangen. (aan de andere kant zit nog een laagje vet en huid)

 

IMG929639231434812174.JPGIMG929715721434812199.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Ik ga dit hammetje weer maken (weer volgens deze werkwijze: http://www.rookovens-online.nl/c-1082792/koud-gerookte-ham/ ) en ik heb nog wat mooie stukken ham voor als er meer mensen zijn die dit willen gaan doen. Van een wolvarken (Mangalitsa) deze keer, dus mooi donker vlees, veel kleine vet-adertjes door dat vlees, en een mooie speklaag aan de buitenkant.

 

Het zijn stukken van zo'n 2,5 tot 3,5 kilo. Er zit geen bot meer in.

 

Foto's van het eindproduct zijn altijd mooier, maar hier een voorbeeld van zo'n stuk ham:

 

IMG311723171456989209.JPGIMG312155891456989214.JPG

 

We hebben er ook nog 2 zonder vet en zwoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...