bio-fee Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 Mooie foto! Wat jammer van je compost.Ik zou zo ook niet weten wat er mis ging.In jullie klimaat is natuurlijk ook heel anders dan hier...? Bij lagere temperaturen verloopt het composteringsproces bij mij ook veel trager/niet. In de winter zie ik ook weinig gebeuren in mijn hopen, terwijl ze in de zomer in rap tempo slinken en veranderen. Zo'n beer lijkt me prachtig, maar ook wel een beetje eng!Ben je niet bang haar tegen te komen als je het natuurgebied in gaat? Quote
kathy78 Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 Leuk Zweden. Heb een jaar in Finland gestudeerd. In midden Finland was het -25 en dan bevriezen je neusharen in je neus. Zo'n rare gewaarwording. Voor die compost misschien een ideetje. Weet niet hoeveel compost je heb maar misschien ligt het aan de temperatuur? Niet hoog genoeg door de koude nachten die lang aanblijven. Misschien is een groene Johanna iets. Dat is een plastic compostbak maar dan met een isolatiehoes. De temperatuur wordt dan snel veel hoger en blijft langer. Quote
Sarah Geplaatst: 3 maart 2015 Geplaatst: 3 maart 2015 Wat leuk! Wel jammer dat jullie seizoen korter is dan in België/Nederland... Maar jullie hebben dan tenminste wel echte winters, sneeuw incl. Quote Een moestuin, kruidentuin, buitenloop varkens, Hereford koetjes, Holsteinmelkkoeien, een boerderijwinkel,... het goei leven, da's hier! http://www.vaneigenkweek.be http://www.facebook.com/vaneigenkweek
valla Geplaatst: 4 maart 2015 Auteur Geplaatst: 4 maart 2015 Oh bedankt voor de tip! Zal eens opzoek gaan naar zo'n bak! Zou inderdaad kunnen zijn dat het de temperatuur is, het kwik daalt hier met gemak tot de -30 (lang leve de thermo/ski kleding)Finland lijkt me ook erg mooi, ook veel bos daar niet?Twee jaar geleden (misschien alweer drie, ah doet er niet toe) hadden we een halve meter sneeuw op midsommar, en vorig jaar was het kouder met midsommar dan met nieuwjaar Frankrijk! heerlijk appelvrouw! Altijd mijn favoriete land geweest, jammer genoeg een Zweed tegen gekomen en geen Fransman haha Wil hem al jaren meenemen naar het Jura gebied, maar helaas. Ja sneeuw in overvloed maar het is wel heerlijk! Nee daar heb ik geen angst voor. Misschien (zeer waarschijnlijk!) heel naïef. We lopen door het bos rond het huis maar dieper in het natuurgebied gaan we niet. Ik denk dat je daar alleen maar een confrontatie mee veroorzaakt en dat is niet nodig. Er zijn zoveel bossen waar je de grotere dieren niet hebt, en voor de bosbes/paddenstoelen etc hoef je het niet te doen De dieren zijn vaak een stuk sneller bij al dat eten en zo hoort het ook In de moestuin tot dusver zijn vooral de herten en elanden het grootste probleem. Ze eten niet alles, maar echt specifiek bepaalde planten. Vooral wortels en boerenkool. Ook tulpenbollen zijn in trek, vooral de rode en paarse. Gele raken ze niet aan. Maar ach het hoort erbij. Het begint nou zo erg te kriebelen om te gaan beginnen, vooral als je hier op het forum al de lente ruikt Quote
bio-fee Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Heb je dan geen hek om je moestuin? Als ik dat hier niet zou hebben, dan vraten de hazen en konijnen alles op. En m'n paarden ook. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 maart 2015 Geplaatst: 4 maart 2015 Frankrijk! heerlijk appelvrouw! Altijd mijn favoriete land geweest, jammer genoeg een Zweed tegen gekomen en geen Fransman haha Wil hem al jaren meenemen naar het Jura gebied, maar helaas. Ja heerlijk Frankrijk. Ik ben blij dat ik hier woon hoor.Maar na Spanje is Zweden voor mij favoriet. Van de zomer 5 weken, o.a. in Oregrund, Kartakt en Angersjo waar we een heel meer voor onszelf hadden..bergen potten bosbessenjam heb ik gemaakt, en lingonjam..de Hjotrons waren nog niet goed, jammer want in Angersjo waren er heel veel. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
valla Geplaatst: 6 maart 2015 Auteur Geplaatst: 6 maart 2015 Meeste hekwerk trekken ze zich weinig van aan Dit jaar hopen we wel een groter en misschien meer effectief hekwerk aan te leggen maar veel vertrouwen heb ik er niet in dat ze daarmee eruit blijven. Heerlijk ja de bosbes en lingon, altijd weer leuk om met z'n alle rond de tafel te zitten en de bergen aan besjes schoon te maken. Tegen het einde van het seizoen hangen we zowat iedere dag op de vaste stekjes voor besjes en paddenstoelen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.