Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo uit Zweden


valla

Aanbevolen berichten

Goedemorgen

 

Mijn naam is Diana, 30 jaar en ik woon in Zweden. (Al ben in momenteel in Nederland op visite ^^ )

Lees hier al een tijdje mee als gast en het werd onderhand wel tijd dat ik me voorstel. Dat doel heb ik al langer maar zoals gewoonlijk weer eens vergeten.

 

Dit word het derde jaar alweer voor onze moestuin, maar dit jaar word alles behoorlijk veranderd. We wonen op een paar hectare, midden in het bos met een beekje dwars door de tuin.

Afgelopen twee jaar met verhoogde bakken gewerkt daar de tuin zeer zeker niet prioriteit had, er moest van alles en nog wat aan het huis gedaan worden.

Dit jaar word de hele moestuin verhuisd naar het vaste stekje, een kleine 150 m2.

 

Ons seizoen is heel anders dan dat van Nederland en het duurt dan ook nog wel een kleine twee maanden voor ik ook maar iets aan de grond kan doen. Gelukkig maken de lange zon uren het dan wel weer goed.

Ik hoop een blog bij te kunnen houden, maar ik ben echt een vergiet dus beloof niks.

 

Vriendelijk groet,

Diana

IMG_0051_zpsy5gkk3pp.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tack så mycket

 

We zitten op de grens tussen Dalarna en Gävleborgs län, maar dan ook echt op de grens. 45 minuten van gävle (oost kust) en ongeveer 1.5 tot 2 uur van stockholm.

Op de kaart is het in het Midden van zweden maar voor zweedse begrippen zitten we in Norrland.

 

Welke regio gaan jullie heen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier! Mooi hoor!

 

Toen ons bedrijf nog niet overgenomen was, hadden we een zusterbedrijf in Oulu en altijd als die Finnen bij ons op bezoek kwamen in het voorjaar verbaasden ze zich dat het al veel groener was bij ons

 

Ik heb meteen een vraagje: groeien er bij jullie in het bos ook Hjortron struikjes? En zo ja, zijn die echt zo lekker?

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja we hebben hier een hele lading Hjortron. Ik persoonlijk vind het heerlijk vooral met wat ijs nam nam.

Het is wel een heel apart besje, afgelopen seizoen wilde ze maar niet rijpen wat er dus in resulteerde dat we elke ochtend en avond daar stonden. Helaas was de beer ons iets te snel af

 

Hier is het inderdaad al vroeg donker, we hebben ongeveer 4 uurtjes aan zon in midden winter. Al is dat op de meeste dagen alleen maar schemering. Maar je went er een stuk sneller aan dan je denkt

Daartegenover staat dat we in de zomer 1 uur nacht hebben

 

Mijn vriend is Zweeds vandaar gerritr Maar inderdaad de rust en ruimte zou ik in ieder geval niet meer in kunnen leveren.

 

Een compost ben ik ook al 2 jaar aan het proberen, maar nog zonder succes. Ik zal het proberen bij te houden hoe het gaat in m'n blog. Is misschien wel interessant.

Maar ik heb zeer zeker compost hopen gezien hier dus het moet te doen zijn.

 

Het korte seizoen vind voornamelijk IK moeilijk, de planten misschien niet zo zeer. Je zaait later maar door de uren aan licht gaan ze ook in rap tempo als het er eenmaal tijd voor is. Bepaalde groente moeten nou eenmaal onder glas, tomaten, aubergine pepers etc. Zelfs de meeste bloembollen kunnen niet blijven zitten.

Afgelopen jaar hadden we zo'n warme zomer dat de tomaten en pepers wel buiten hebben gestaan en het ook goed hebben gedaan, maar die stonden dan wel op het zuiden met de hele dag door zon. Het waren geen geplande plantjes maar overgebleven zaailingen van familie daar die wel een kas hebben.

Zodra je kan beginnen is het behoorlijk aanpoten wil je wat hebben aan groente. In mei kunnen we hopelijk beginnen met de grond voorbereiding (al voorgewerkt in september) maar dat is toch wel even duimen. We hebben makkelijk tot in juni/midden juni nog nacht vorst (-5 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valkommen, Heerlijk,Zweden,ook mijn favo (vakantie) land. De rust,de meren,het landschap................zucht. Vooral de Midsommar vind ik daar geweldig. We komen altijd met elandvlees en rendiervlees weer thuis

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een bruine beer hier., voor zover ik weet is het een vrouwtje en ze is tot nu toe het meest zuidelijk. We zijn omringd door natuurreservaat en 1 keer per maand word een telling doorgegeven. Gevaarlijk? hmmm ben de verkeerde persoon dat te vragen. Veel mensen zouden ze liever dood zien dan levend maar tot dusver hebben we er geen 'overlast' van. Je houd je gewoon aan bepaalde regels, zoek nooit contact, bedreig ze niet etc..

Behalve de eland, herten en kraanvogels komen de roofdieren nooit dichter bij het huis dan één km (op sporen afgaande)

 

De compost, al ik dat wist zou het beter gaan Het breekt niet af, en dat zal voornamelijk aan mijn verhoudingen liggen van bruine en groene materie als ik het tot dusver heb begrepen. Ik dacht vorig jaar goed bezig te zijn, alles ging mooi laagje over laagje, mooi keren maar toch is het een grote stinkboel geworden. Misschien niet vochtig genoeg gehouden?

 

IMG241944081425375752.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...