Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb ook al last van luizen!

Op de enkele zaailingen van mijn 3 paprika's en 5 pepers zitten al luizen, de plantjes zijn nog niet lang geleden ontkiemt en hebben nog maar enkel de kiembladeren. Begrijp niet goed dat er nu al luizen bij kunnen zitten. Eerste jaar dat ik binnen groenten zaai en mijn kamerplanten hebben nog nooit last van luizen gehad. Zaailingen staan in turfpotjes met nieuwe zaai- en stekgrond. Dacht dat luizen pas later in het jaar actief waren.

Geplaatst:

Omgekeerd onder de kraan houden en de luizen er voorzichtig van spoelen. In de gaten houden en herhalen als je er nieuwe ziet. Luizen zitten overal, ik heb binnen een Hibiscus staan die het sinds vorige week ook zitten heeft. Daar heb ik wel straffer spul op gedaan (die wordt niet opgegeten en moet nog even binnen blijven staan - zou mijn zaailingen dus mooi aansteken).

Geplaatst:

Pyretrhum is Spruzit toch? Ik moet eerlijk bekennen dat, ook al staat er Ecostyle op het flesje, het een naar goedje is dat ik gebruik als de plaag te erg wordt. Tegen luizen werkt het prima, en ik heb het vorig jaar gebruikt tegen de bizarre invasie van bladrandkever op de peulen. Maar het is chemische oorlogsvoering, en een beter alternatief voor oorlogsvoering is altijd een vredesbestand. Toch houdt ik de Spruzit achter de hand als de "Nucleair Option"

Geplaatst:

Niet al te grote planten die in pot staan. Kun je ook gewoon een dagje onder water laten staan. Planten kunnen daar wel tegen. Luizen wat minder.

Heb je een aquarium dan zet je ze daar in voor een dagje en sla je twee vliegen in één klap, dan maak je gelijk je vissen blij met wat meer diversiteit in hun dieet. (Moet je alleen zeker weten geen gifstoffen op je planten hebben, want dan is het exit gevoelig water leven.)

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
"Misschien heb je nu geen andere optie. Maar een zo voortdurende en intense plaag, wijst er toch op dat er iets fundamenteel mis is in je kweekomstandigheden (wat Robo ook terecht suggereert). Daar zou ik ook vat op proberen te krijgen, anders kun je natuurlijke vijanden blijven aanslepen." - Weknow

Bovenstaand is het antwoord.

Waarom zitten er luizen op je plant? Dat is een goede vraag om vanuit te gaan. En wil je dan de symptomen bestrijden of de oorzaak aanpakken? Alles heeft een oorzaak, het is soms alleen lastig die te achterhalen. Maar in het geval van planten is het in essentie niet zo moeilijk.

Als er geen rare giftige dingen of dergelijks in jou bodem aanwezig zijn, dan geldt voor elke plant hetzelfde: kwalitatief goede planten halen het voedsel dat ze vanuit de bodem binnenkrijgen binnen via tussenkomst van bacterien en schimmels. Dan zijn er dus maar 2 mogelijkheden: of je hebt een gebrek aan de juiste mineralen (denk niet alleen aan NPK, maar vooral ook aan Ca en al het andere), of je hebt een gebrek aan bacterien en schimmels die het beschikbaar maken voor de plant. Het is in 'normale' omstandigheden altijd een combinatie van die 2 aspecten in meer of mindere mate.

Pak de oorzaak aan en laat de luizen je vertellen of je het goed doet of niet. Zodra zij vanzelf verdwijnen ben je op het goede pad, en je kan relatief snel resultaat boeken mocht je dat willen.

P.s. ik vergeet misschien wel 1 aspect: het zaadje zelf. Zeker nu met alle genetisch gemanipuleerde rotzooi, moet je er rekening mee houden dat de Natuur er alles aan doet om dat soort afwijkingen op te ruimen. Ik weet niet of wij al GMO zaden kunnen kopen als particulier, daar heb ik me niet in verdiept, maar mocht dit zo zijn, dan kan je nog zo je best doen met je bodem, maar dat zal in het geval van genetisch gemuteerde plantjes niet al te veel helpen wat betreft hun weerstand tegen ziekte en plagen. En dat moeten we ook niet willen ook.

Ik ben verbaast dat er op drie bladzijden aan tips (die allemaal met de beste bedoeling geschreven zijn en ook kloppen) er maar enkele posts staan die verwijzen naar de oorzaak. Als je als mens aanhoudende buikpijn hebt ga je toch ook naar een dokter om de oorzaak te achterhalen. Pijnstillers zijn dan ook niet de oplossing.

Check zoals Castaneda al aangaf eens je bodem. Hoe zit het met je watergift? Geef je genoeg en op regelmatige tijdstippen water? Hoe zit het met de kas zelf, gebruik je verduistering tijdens de groei? Hoe zit het met je bemesting? Tonen je planten nog andere gebreken? Hoe zit het met het verspenen en verplanten, gebeurt dit op de juist momenten en krijgen ze meteen genoeg voedingstoffen en vocht binnen na het verplanten of verspenen. Hoe zit het met je grondwatertafel in je tuin.

Er zijn dus honderden oorzaken die deze plaag kunnen veroorzaken. Ga na wat ervoor zorgt dat je plant zwak is. Een sterke plant heeft geen of slechts weinig last van bladluis!!! En gebruik zoals Castaneda al aangaf je plaag als indicator. Hou ons zeker op de hoogte.

http://www.miemuis.be Voor vrolijke, handgemaakte kinderkledij uit biologische stofjes.
Geplaatst:

Ik snap dat er een oorzaak voor is echter heb ik denk ik zelf nog te weinig kennis om daar achter te komen.

Hoe weet ik dat me bodem goed is( zijn daar testjes voor te krijgen).

Wanneer werk je met verduistering? doe ik nu nooit.

IK geeft nu water wanneer de grond droger word de eerste weken is dat wat vaker later is de grond goed verzadigd en kan ik af met om de dag water geven.

Hoe krijg ik die bepaalde bacteriën en schimmels in me grond.

Grondwater tafel??? wat is dat?

Ik ben nog maar een groentje en weet echt van sommige dingen niks af

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...