Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Die luizen willen maar niet weg.


kimrasing

Aanbevolen berichten

Wij tuinieren nu een jaar of 3 in onze kas.

Maar elk jaar weer heb ik luizen zo heb ik nog nooit een paprika gehad want voor dat die er aan komen is me plant al dood.

Ik spuit met zeepsop en allerlei andere middeltjes die bij de welkoop verkrijgbaar zijn.

Maar we luizen blijven aanwezig.

Ik zet regelmatig de deur open in de hoop dat er lieveheersbeestjes naar binnen komen maar die ene die er komt eet niet al die luizen op

Nu zag ik vanmiddag dat de luizen er volgens mij nog gewoon zijn, ze overwinteren in me kas. Ik heb nog geen luis zelf kunnen ontdekken maar wel eitjes op de munt plant die er staat.

 

Wat is nu echt een middel dat ik ze nu al dood en we echt in een schone luis vrije kas beginnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie meestal waar grote luizenplagen zijn, grote hoeveelheden lieveheersbeestjes en hun nakomelingen verschijnen. En vervolgens grote hoeveelheden middeltjes. Waarna het exit van bijna alles levends is.

 

Misschien voorzichtig zijn met andere middeltjes?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Link naar reactie
Delen op andere sites

is je kas niet te droog?

zijn je planten niet te vatbaar door overbemesting oid?

lieveheersbeestjes en larven kun je straks vangen en uitzetten

spuiten met gier geeft bescherming en bemesting

 

Hoe weet ik of het te droog is in me kas.

Ik bemest niet veel enkel soms iets verse paarden mest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaasvliegen of lieveheersbeestjes (zwarte inlandse). Niet goedkoop, wel effectief. In tegenstelling tot alle (ook biologische) bestrijdingsmiddelen volledig ecologisch. Beide beestjeshoren gewoon bij onze Nederlandse natuur.

Hier kun je ze bestellen: http://biocontrole.nl/plaagbestrijding/bladluizen.html

 

Misschien heb je nu geen andere optie. Maar een zo voortdurende en intense plaag, wijst er toch op dat er iets fundamenteel mis is in je kweekomstandigheden (wat Robo ook terecht suggereert). Daar zou ik ook vat op proberen te krijgen, anders kun je natuurlijke vijanden blijven aanslepen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een schaaltje vloeibare nicotine op een brandertje laten verdampen

 

 

Hoe kom ik aan vloeibare nicotine

 

Via google misschien.

Toen ik vakantie werk deed (heel, heel lang geleden ) bij de Wageningse Universiteit gebruikten ze dit altijd voor verdelging van luizen en ander ongedierte in de proefkassen.

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las ooit eens dat iemand de (buurt)kinderen inschakelde. Jampotje met spijkergaatjes in de deksel meegeven, en voor ieder lieveheersbeestje 0,10 of zo betalen. Vooraf wel uitleggen waarom. En stel een bovengrens, max 20 of zo Goedkoop, geen bezorgkosten, en didactisch verantwoord.

Ik weet even niet vanaf wanneer lieveheersbeestjes actief worden, en dus vangbaar. Vanaf april/mei? Meestal heb je eerder ook nog geen last van luizen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ook luizen vorig jaar, enkele lieveheersbeestjes van de zonnebloemen gehaald en erop gezet. Paar dagen later eitjes en alle bladluizen verdwenen spoedig.

Weet wel dat als je ook mieren in de kas hebt deze de bladluizen verdedigen tegen hun vijanden.

Beter zou zijn deze ook weg te krijgen .

 

Mss lieveheersbeestjesoverwinteringsplaats in kas maken? Btw: ook oorwormen eten veel luizen.

 

Zie hier http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Insecten/nuttige-insecten#Lieveheersbeestje

Link naar reactie
Delen op andere sites

De larven van lieveheersbeestjes zien er niet zo lief uit. Maar zijn de grootste luizenverslinders.

 

( Net een soort kind-soldaten? )

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaasvliegen of lieveheersbeestjes (zwarte inlandse). Niet goedkoop, wel effectief. In tegenstelling tot alle (ook biologische) bestrijdingsmiddelen volledig ecologisch. Beide beestjeshoren gewoon bij onze Nederlandse natuur.

Hier kun je ze bestellen: http://biocontrole.nl/plaagbestrijding/bladluizen.html

 

Misschien heb je nu geen andere optie. Maar een zo voortdurende en intense plaag, wijst er toch op dat er iets fundamenteel mis is in je kweekomstandigheden (wat Robo ook terecht suggereert). Daar zou ik ook vat op proberen te krijgen, anders kun je natuurlijke vijanden blijven aanslepen.

 

 

Zou heel goedmogelijk zijn hoor dat er iets niet goed is aan onze kas. IK zou alleen niet weten wat zo veel kijk heb ik er niet op.

Wat is meestal de reden dat je veel luizen krijgt.

 

Kinderen heb ik hierin de buurt niet we wonen nogal afgelegen dus ik zal dan toch echt zelf op zoek moeten gaan.

Of ik koop er een paar. als dat er voor zorgt dat ik van me luizen af kom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mmm oke we zijn drie jaar geleden in dit huis komen wonen, toen lag de kas er nogal verwaarloost bij.

We hebben een kas waarbij je op hoogte kan werken met van die bakken ipv echt in de grond.

Toen leek de grond die er in lag meer zand als grond het was heel droog en nam helemaal geen vocht op.

We hebben er toen wat paarden mest door heen gedaan. En dit jaar heb ik er wat compost door gedaan wat we kregen van de gemeenste.

Zou dat allemaal wat te veel zijn geweest. dit jaar maar eens een jaar weer niks er door heen doen.

En ik ga toch op zoek naar lieveheerstbeestjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan pyrethrum gebruiken(natuurlijk product). Let wel op dit dood elk insect dus ook de gewilde als bijen en vlinders e.d.

 

 

Volens mij heb ik dit al gebruikt maar dat over leefde ze toen gewoon. IK denk dat ik er enkele over had geslagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van pyretrhum is inderdaad bekend dat de schadelijke insecten waartegen het wordt ingezet intussen grotendeels resident geworden zijn. Het is de laatste decennia op grote schaal gebruikt. Het zou zelfs averechts kunnen werken intussen omdat het nu vooral de gunstige en gewenste insecten doodt.

 

De enige reden waarom het als "biologisch" wordt verkocht is dat het van een plant is gemaakt, dus van natuurlijke oorsprong. Ecologisch is het zeker niet, vanwege de (weliswaar vrij korte) werking op alle insecten: goede en ongewenste. Velt heeft het bijvoorbeeld al lang uitdrukkelijk afgekeurd, net als vele bestrijdingsmiddelen die als "natuurlijk" of "biologisch" worden verkocht (voor bestrijdingsmiddelen zijn voor die termen niet eens duidelijke officiële eisen). In Frankrijk is het zelfs de verwachting dat alle bestrijdingsmiddelen binnen enkele jaren worden verboden bij wet.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Misschien heb je nu geen andere optie. Maar een zo voortdurende en intense plaag, wijst er toch op dat er iets fundamenteel mis is in je kweekomstandigheden (wat Robo ook terecht suggereert). Daar zou ik ook vat op proberen te krijgen, anders kun je natuurlijke vijanden blijven aanslepen." - Weknow

 

Bovenstaand is het antwoord.

 

Waarom zitten er luizen op je plant? Dat is een goede vraag om vanuit te gaan. En wil je dan de symptomen bestrijden of de oorzaak aanpakken? Alles heeft een oorzaak, het is soms alleen lastig die te achterhalen. Maar in het geval van planten is het in essentie niet zo moeilijk.

 

Als er geen rare giftige dingen of dergelijks in jou bodem aanwezig zijn, dan geldt voor elke plant hetzelfde: kwalitatief goede planten halen het voedsel dat ze vanuit de bodem binnenkrijgen binnen via tussenkomst van bacterien en schimmels. Dan zijn er dus maar 2 mogelijkheden: of je hebt een gebrek aan de juiste mineralen (denk niet alleen aan NPK, maar vooral ook aan Ca en al het andere), of je hebt een gebrek aan bacterien en schimmels die het beschikbaar maken voor de plant. Het is in 'normale' omstandigheden altijd een combinatie van die 2 aspecten in meer of mindere mate.

 

Pak de oorzaak aan en laat de luizen je vertellen of je het goed doet of niet. Zodra zij vanzelf verdwijnen ben je op het goede pad, en je kan relatief snel resultaat boeken mocht je dat willen.

 

P.s. ik vergeet misschien wel 1 aspect: het zaadje zelf. Zeker nu met alle genetisch gemanipuleerde rotzooi, moet je er rekening mee houden dat de Natuur er alles aan doet om dat soort afwijkingen op te ruimen. Ik weet niet of wij al GMO zaden kunnen kopen als particulier, daar heb ik me niet in verdiept, maar mocht dit zo zijn, dan kan je nog zo je best doen met je bodem, maar dat zal in het geval van genetisch gemuteerde plantjes niet al te veel helpen wat betreft hun weerstand tegen ziekte en plagen. En dat moeten we ook niet willen ook.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topjes schoonspuiten met de tuinslang. Dat helpt de plaag in bedwang te houden. Had vorig jaar een paar binnen gekweekte paprika's met luis en die zijn er buiten netjes uit gegroeid.

Op eten spuit ik nooit vergif, op een kamerplant zou ik al eens wat straffers uitproberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij ook het beste om de planten gewoon af te spuiten met water. Zelf heb ik het vorig jaar ook gehad met paprika's en die heb ik met water afgespoten. De luizen waren een voor een groot deel verdwenen. En zodra ik de planten in de volle grond had geplant zag ik er helemaal geen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...