Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moesbalkon


chantalleiden

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Mijn naam is Chantal, en ik wil graag een moesbalkon beginnen in combinatie met sierplanten en het opkweken van zaadjes voor bloemen waarvan ik straks de zaden ook wil bewaren tot volgend jaar.

 

De afgelopen twee jaar had ik al een beginnetje gemaakt. Helaas ging ik regelmatig de fout in doordat ik teveel plantjes in een pot had gezet.

 

Momenteel heb ik veel zaailingen in de vensterbank. Onder meer veel komkommers, paprika's, pepers en tomaten. En bloemenzaadjes, zoals zonnebloemen en goudsbloemen. Er is heel veel uitgekomen. Een aantal zaailingen komen uit een kweekkasje uit de supermarkt. Ik heb nu behoorlijk veel plantjes.

 

Ik heb elders hier en daar gelezen dat je de mooiste en sterkste plantjes moet uitzoeken om verder op te kweken. Maar ik vind het zo zonde van de rest van de zaadjes die zijn opgekomen. Natuurlijk kan ik ze niet allemaal zelf opkweken, dan zit ik straks met honderd plantjes... Waar zou ik zaailingen die ik te veel heb kunnen weggeven?

 

Voor een aantal plantjes is het tijd om ze te verpotten. Waar kan ik niet al te dure binnenpotten aanschaffen om de plantjes verder in op te kweken?

 

Voor als de plantjes straks echt groot worden en naar buiten kunnen denk ik aan bouwemmers, die zijn niet zo duur. Maar waar kan ik niet al te dure potjes kopen om de plantjes verder in op te kweken?

 

Tot eind mei moeten de meeste plantjes nog binnen blijven. Hoe houden jullie de plantjes binnen als je niet veel ruimte binnen hebt? Zelf denk ik potten in boodschappenkratten te zetten, maar hebben jullie nog andere tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom

 

zaailingen kun je goed kwijt bij een lokale stadstuin of aan buurtgenootjes onder de 14 jaar

wij krijgen vaak potjes voor niks van een tuincentrum of kweker of kenissen die veel plantgoed kopen voor hun tuin

 

of we persen ze zelf uit potgrond, of maken ze van papier met een persje zoek ff hierboven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...