Charly Geplaatst: 15 maart 2017 Geplaatst: 15 maart 2017 Leuk Anna! En wat tof dat de stremming dit keer goed ging!!Ik ga deze zondag met 4 meiden aan de slag met camembert. Eerste keer sinds 19nov. Hoop dat alles goed gaat! (Anders sta je ook zo voor sjaak he!) Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Ging het goed Charly? Mijn camembert van 2,5L melk is toch nog aan de dikke kant, maar te dun voor twee halve. Ik zie al een paar witte pluisjes Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 maart 2017 Auteur Geplaatst: 21 maart 2017 Ziet er goed uit Anna! Ik had nu ook een dikke camembert, te dun voor 2 normale. Dus ik heb er een dunnetje afgesneden, die straks extra snel rijp is en die ik dan ga bakken met paneermeel Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 3 oktober 2017 Is dit 'kattenhaar' (poil de chat )? Vast wel... Ik heb wat met zout gescrubt, nu goed in de gaten houden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 5 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2017 Er zijn nog wat zeer kleine plekjes bijgekomen, maar ook die heb ik met wat zout gescrubt en daarna niets meer. Nu heb ik de kaasjes verpakt in plastic en liggen ze in de koelkast. De kaas die ik voor de MTFD heb gemaakt heeft nergens last van, al moet die nog witte schimmel gaan vormen ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 5 oktober 2017 Geplaatst: 5 oktober 2017 Ai. Dat zag er naar uit die schimmel. Fijn dat je em weggekregen hebt. Je verhalen hebben natuurlijk mijn camembert-vlam ook ontstoken. Zaterdag ga ik er twee maken. Yum! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Héhé eindelijk even rustig zitten. Vandaag met een belangstellend collegaatje camemberts gemaakt. Ik heb veel verteld en zij heeft veel gedaan. Ging goed volgens mij. Hoop dat ze ook de smaak te pakken krijgt! Wat ik anders dan het recept gedaan heb is het op 32 graden houden. Ik heb stremsel, zuursel en witschimmel toegevoegd op 32 en toen een uur met rust gelaten. Prachtig gestremd! Na het 15 min roeren weer getemperatuurd. Toen was eea 28.8 en heb ik de temperatuur, door wat warm water toe te voegen, omhoog gebracht naar 31. En daarna weer kwartier laten staan. Alles leek mooi in orde. Ik hoop dat dat ook zo blijft! Alleen hadden we verrassend veel wrongel deze keer! En dus wat hoge kazen. Dit is na 4x draaien, laatste keer moet nog. Hij voelt prettig 'firm' aan. Ik kijk even hoe hij zich houdt. Maar denk dat ik ze ga halveren. Of misschien halveer ik er 1 en kijk ik even wat die andere doet. Duimen dat alles volgens plan gaat nu. Het is 1 ding als er bij jezelf iets mislukt maar voor een ander is nog vervelender! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Woooowwwww ziet er zo leuk uit! Elke x als ik niet meer kan slapen dankzij ene baby, dan struin ik het internet af naar kaasmaaksetjes en meer. Superleuk! Bon appetit! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 7 oktober 2017 Je kunt de pan in zijn geheel de volgende keer in een warm waterbad zetten en wat roeren tot de gewenste temp. Ik denk dat je met water toevoegen in de pan een wat te stevige wrongel krijgt, en dan een wat hobbelig oppervlak? Maar dat weet ik niet zeker. Met een goed scherp mes kan je makkelijk de kaas overdwars doorsnijden. En dan die kant ook nog zouten! Doorsnijden doe ik vaak pas na een paar dagen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 7 oktober 2017 Geplaatst: 7 oktober 2017 Ai! Vond em al wat bobbeliger dan ik me herinnerende, meer als een meikaas. Ik had laten stremmen in een emmer, dus op het vuur was wat lastiger, maar had ik toch beter kunnen doen. Oei oei oei. Enfin. Ik hoop heel hard dat t toch wat wordt. Met name voor collegaatje feitelijk. Ah. En het doorsnijden na een paar dagen had ik zowaar zelf ook bedacht. Dus prettig dat ik daar wel op de goede denklijn zit. (Ik zoek het lichtpuntje maar he!) @Mellie: gezellig als je ook mee gaat kazen! Het is alleen wel vreselijk verslavend. Dus zeg niet dat je niet gewaarschuwd was Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2017 Hoe staat het er mee? Het zullen vast heerlijke kaasjes worden hoor. Na wat uitzakken zal de buitenkant ook al gladder worden? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 10 oktober 2017 Geplaatst: 10 oktober 2017 Mja nog wel wat pokdalig Maar de zweetsok geur komt langzaam op. Benieuwd hoe ze worden deze camemeikaasjes. Edit: hoewel het niet fijn is om een fout te maken, is het wel vaak zo leerzaam. Zo leer je de producten steeds beter kennen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2017 Nu zorgen dat ie snel droog wordt, door ze om te keren met papieren doekjes en het helpt ook om steeds een droog matje te pakken waarop je ze dan omgekeerd legt. Het natte matje spoel je even (heet) af en laat je drogen voor de volgende dag Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 10 oktober 2017 Geplaatst: 10 oktober 2017 Aha! Ga ik doen en doorgeven Dank voor t meedenken Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2017 Oh en zodra ze echt wat meer gaan schimmelen moet je ze 2x per dag omdraaien. Anders schimmelen ze aan het matje vast en trek je de korst mee. Maar dat had ik volgens mij ook al eens gepost. Sorry als ik in herhaling val Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 10 oktober 2017 Geplaatst: 10 oktober 2017 Herhalen is beter hoor. Dan beklijft het tenminste! And will do! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2017 Ik heb ook even mijn hele werkwijze in het 1e bericht in dit topic gepost. Omdat ik daar zo ongeveer nog uit moet vinden hoe het überhaupt moet Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 Heb ze uiteindelijk toch niet doorgesneden. Ze waren nog best wel ingezakt. Voor t mooi ietsje hoog misschien. Randjes lijken voorzichtig zachter te worden. Bij mijn collegaatje (dunner kaasje) al veel zachter zelfs. We duimen op een goede, en vooral lekkere, afloop! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 17 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 17 oktober 2017 Hoe hoog zijn ze nou? Het is niet alleen voor de mooi hoor ze rijpen ook beter/gelijkmatiger als ze van een bepaalde dikte zijn. Supermarktdikte zeg maar. Maar je gaat er nog veel meer maken de komende tijd, dus je kunt alle verschillen merken en proeven Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 oktober 2017 Geplaatst: 17 oktober 2017 3,9 cm zijn ze. Hoop dat ze gaan doen wat ik wil. Ik heb ze volgende week woe pas nodig (liggen sinds zaterdag in de koelkast) dus heb goede hoop Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna3 Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Vorige week heb ik ook maar weer eens camembert gemaakt, 2x maar liefst Vorige week woensdag gemaakt volgens Joriekes recept met 3L biomelk: De volgende dag, na een bezoekje aan brouwmarkt voor een extra vorm, kon ik de kaas halveren en in 2 vormpjes doen. De snijvlakken heb ik opnieuw gezouten. Afgelopen zondag de eerste pluisjes gesignaleerd en nu zien ze er alweer zo uit: Ik merk wel dat de randen van de gesneden kant niet 'rond' zijn en ik denk daardoor ook minder wit zijn. Afgelopen zaterdag nog een camembert gemaakt van 3L die ik over had van het Goudse kaas maken. Dit keer het recept uit mijn boek geprobeerd, alleen was het toch best handig geweest als ik bij brouwmarkt toch die pH stripjes in mijn mandje had gelegd. Heb ze in mijn handen gehad en teruggelegd Dom, want dit recept noemt geen roertijden, maar werkt met pH metingen. Dus op de gok geroerd, gerust en nogmaals en toen maar gewoon in de vorm gegoten. Wat ook anders is dat de camembert pas de volgende dag gezouten wordt. De kaas is nu echt nog heel nat. De zijkant krijgt al pluisjes, maar de boven- en onderkanten blijven maar nat bij het draaien. Na de foto de kaas weer 'vrij' van de wand gelegd en ook maar op wat papier. Hopelijk krijg ik 'm zo toch nog een beetje droog. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2017 Apart hoor, dat ie zo nat blijft. Die 1e ziet er alweer mooi uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 (aangepast) Hij wordt al iets droger merk ik, een kant heeft al pluisjes. Alleen, leg nooit wc-papier onder een natte kaas, dat krijg je er daarna niet meer af Ben benieuwd of 't nog wat wordt.. 26 oktober 2017 aangepast door Gast Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2017 Nee haha wc papier is erg! Keukenrol van de Aldi, en dan de 4 laags met bloemetjesmotief Plakt niet! (en ik heb al heel wat merken vervloekt omdat het dan aan vlees blijft plakken bijv. ) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 19 november 2017 Auteur Geplaatst: 19 november 2017 Ik 'moest' nog wat spek (koud)roken, dus ik heb een camembert bovenin de rookton gelegd. Is wel weer eens lekker, al vind ik een pure camembert lekkerder. Maar daar had ik er 3 van gemaakt, dus kan er best eentje een rooksmaak/geur krijgen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.