Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Suikerriet

Jorieke123

Recommended Posts

Ik heb nu voor het 2e jaar suikerriet in de moestuin staan. Ook dit jaar weer iets te laat met zaaien en uitplanten, maar het is nu al wel een aardig plant. 3 stengels en zo'n 2 meter hoog.

Op werk-vakantie in China kregen we een stengel om op te kauwen, vandaar dat ik ze hier ook wou proberen. Niet dat het echt fijn is, dat kauwen op een vezelige zoete stok... En je moet het uitgekauwde hompje ook nog ergens uitspugen. Waar ze in China niet echt problemen mee hadden

Is er hier iemand ook bekend mee? Ik ben aan het zoeken hoe ik de suiker uit het riet kan halen, maar kan het nog niet echt vinden.

Ik heb de Northern Sugar cane van Denieuwetuin.be. De plant lijkt (nog?) niet op de plant die Wikipedia mij toont...

• Like 1

Dat heb ik vaak genoeg gezien.....in het groot.

Tja hoe doe je dat in het klein.

Om te beginnen moet de suikerriet goed gewassen worden.

Vervolgens moeten de suikerriet stengels tussen twee rollers door (heb je misschien zo`n ouderwetse waspers, waar het natte wasgoed tussen twee rollen werdt droog geperst?)

Dan moet je het rietsap zien op te vangen.

Dit rietsap moet ingekookt worden

In het echt wordt er vervolgens ongebluste kalk in het rietsap (inmiddels siroop) gedaan.

Dit om de altijd aanwezige vuiligheden te doen zinken.

En zo uit de siroop te krijgen.

Dit moest jij maar niet doen Jorieke.

Probeer daartegen het schuim met een schuimspaan af te scheppen.

Volgens mij moet je vervolgens net zolang doorkoken tot je suiker kristallen krijgt.(kristallisatie)

Vervolgens moet je de kristallen drogen in een oven met "umluft".

Ik bedoel daarmee dat de ventilator in de oven aangaat, ik kom niet op het Nederlandse woord daarvoor.

Vervolgens moet het zeker nog dagen uit harden.

Volgens mij is dit de meest simpele manier.

Het kan ook via extractie, zoals bij suikerbiet suiker.

Maar dat is nog veel ingewikkelder.

Misschien weten anderen betere en/of simpelere methoden?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

oh, je had inmiddels al weer wat geschreven.

Met één hand kan ik niet zo snel schrijven.

De tarwegraspers is wel een mooie.

Met een normale sappers kan je het vergeten, die gaat stuk.

Ik heb mijn sap pers weg gedaan.

Dit wegens veels te veel schoonmaakwerk na fruit persen.

Ik doe het gewoon met een staafmixer, waarna ik het sap in een filterzak uitfilter.

Onze nieuwe habitat :

http://www.ehow.com/how_5444832_make-cane-syrup.html

http://en.howtopedia.org/wiki/How_to_Make_Sugar_from_Sugar_Cane

Chinezen spugen de gehele dag door.

Ik heb het nooit met rietsuiker gezien, maar wel met pruimtabak.

Tot in restaurants aan toe spugen ze het tabak uit.

Onze nieuwe habitat :

Ja, suikerriet is heel makkelijk te telen.

Helaas sneuvelden er bij mij 3 van de 4 jonge plantjes door nachtvorst (samen met een boel tomatenplantjes en pompoenplantjes), maar die laatste doet het goed. Ik maak er zo even een foto van.

Ze groeien net als maïs. Lijkt er ook heel erg op.

Ik heb geen gewone sapcentrifuge... ik kan het dus niet uitproberen.

• 1 month later...

Van het weekend hebben we maïs ingekuild. De stengels deden we door de houtversnipperaar. Dat ging wel mooi! Als laatste heb ik er 3 stengels suikerriet doorheen gedaan. Die ving ik op in een aparte bak.

Gisteren heb ik de snippers in de stoomextraheerder gedaan. Er kwam na lang stomen wel wat sap uit. Ik denk ongeveer een liter.

Dat sap ben ik toen gaan inkoken in een pannetje, omdat het niet echt zoet was. Het leek mij dat ik er een siroop/stroop van moest maken.

Na lang koken werd het al dikker, en toen ik weer binnen kwam (van het oogsten van droogbonen ) was alles dik zwart aangebrand!!

Ik had tussendoor al een keer geproefd, en het werd toen al zoeter. Maar nu heb ik het dus weg kunnen gooien... shit!

nou ja... ik denk dat de plant er volgend jaar niet meer in komt. Al waren de varkens en kippen wel dol op het gestoomde pulp Maar er blijft zo weinig over van 3 enorme stengels (en een pan vol met schroot!)... ik koop wel gewoon suiker

• 12 years later...

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik ga daar eens kijken dan. Ik wist niet eens zeker of suikerriet zaad bestond. Ik zie boeren altijd werken met stukken suikerriet.

Maar jij hebt dus zaad gekocht. Fantastisch, want dat maakt het voor mij een stuk makkelijker.

• Like 1

• 1 year later...

Hoe is de ervaring met de suikerriet? Ik neem aan dat je deze binnen moet overwinteren. Ik wil dit proberen te kweken, heb je ze ‘s zomers in een kas of buiten?

in Suriname heb ik suikerriet gegeten zo uit de stengel, was net honing erg lekker.