Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

(trein)bielzen gevaarlijk voor je bodem/planten?


bio-fee

Aanbevolen berichten

Weet iemand of oude treinbielzen schadelijke stoffen afgeven aan je bodem, en zo aan je moestuinplanten? En zo ja, welke stoffen dan?

 

Er staan hier bielzen als afscheiding van (een deel van) de moestuin en ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, maar vraag me nu toch af of dit kwaad zou kunnen? De bielzen staan recht omhoog (als een schutting) en zijn voor een deel in de grond geslagen/gegraven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat ik op wikipedia vind:

 

Oorspronkelijk waren dwarsliggers vrijwel altijd van hout. Deze zogenaamde bielzen werden onder meer gemaakt uit gecreosoteerd beukenhout. Houten dwarsliggers laten veel meer vrijheid toe in het plaatsen van boorgaten en keuze van lengte van dwarsliggers. Ze worden dan ook veelgebruikt bij wissels, vormingscentra … waar niet-standaard dwarsliggers nodig zijn. Verder liggen de houten exemplaren ook nog vaak op plaatsen waar de kwaliteit van het spoor van minder belang is. Probleem met dit materiaal is dat aanleg en onderhoud arbeidsintensief zijn en dat na verloop van tijd de gaten niet meer bruikbaar zijn. Verder zijn de houten dwarsliggers duurder in aankoop en verwerking (duurdere levenscyclus): het bewerkte hout kan nergens meer gebruikt worden terwijl betonnen dwarsliggers gerecycleerd kunnen worden. Houten dwarsliggers waren geïmpregneerd met diverse chemicaliën om verrotting tegen te gaan. Door de hogere concentratie van deze chemicaliën worden deze dwarsliggers beschouwd als chemisch afval.

 

Een van de redenen van de betonnen bielzen die tegenwoordig gebruikt worden zijn strengere milieu-eisen, lees ik weer op een ongebruikte-bielzen-verkoopsite.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

In carboleum zitten ondermeer PAK-verbindingen, die zijn kankerverwekkend. Het is een hele groep verbindingen, niet één enkele, waarin meerdere koolstofringen gekoppeld zijn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Polycyclische_aromatische_koolwaterstoffen). Over het algemeen worden deze niet vlug opgenomen door planten aangezien de moleculen te groot zijn. Deze stoffen binden wel aan de wortels van planten en worden hierin opgenomen dus wortel en knolgewassen zou ik niet direct naast bielzen planten.

 

Als de bielzen in de zon staan kunnen de stoffen uit carboleum vrijkomen (die zwarte schuttingen stonken altijd zo) waardoor planten kunnen verbranden (en handen trouwens ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je bvdbos.

Ik heb besloten dit jaar voor de zekerheid vlak bij de bielzen alleen sierbloemen te planten.

De bielzen staan wel in de zon maar je kunt ze gewoon met blote handen aanraken, er komt niks plakkerigs meer vanaf. Ik denk dat dat allemaal al verdampt/uitgespoeld is...???

 

Hopelijk lukt het om de bielzen dit jaar te vervangen want ik wil er nu toch wel graag vanaf.... (maar heb hulp nodig om ze te verwijderen, kan ik niet zelf).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij laten vertellen dat het sowieso rommel is. Treinbielzen waren vroeger een erg populair product in tuinen, mensen vonden dit een goedkope en praktische oplossing en de spoorwegen waren tevreden dat ze van hun chemisch afval verlost waren.

 

Volgens milieu instanties is gebruik nabij moestuinen sterk af te raden. Na verloop van tijd gaan een groot deel van deze stoffen uitgeloogd zijn en dan beginnen de bielzen te rotten.

 

Het gebruik van treinbielzen en behandeld hout voor afboording in groentetuinen of als materiaal

voor plantenbakken kan aanleiding geven tot verschillende vormen van verontreiniging. Bij

treinbielzen kan de behandeling met creosoot aanleiding geven tot PAK’s, terwijl hout dat werd

behandeld met chroomkoperarsenaten of wolmanzouten aanleiding kan geven tot verhoogde

gehaltes arseen en chroom in de bodem.

 

Hout behandeld met creosoot

Creosoot of teerolie is een bruin-zwarte, olieachtige vloeistof die tot 85% PAK’s kan bevatten. Het

gebruik van creosoot door consumenten is sinds 2003 verboden. Professionele toepassingen zijn in

België enkel nog toegelaten bij de spoorwegen en in de landbouw (fruitteelt, paardenkweek).

Bij hout dat met creosoot werd behandeld, kunnen twee processen ertoe leiden dat

creosootbestanddelen vrijkomen:

 

* Migratie van componenten vanuit het hout naar de oppervlakte, vooral als het hout in de

zon ligt, gevolgd door verdamping. Daarbij verdampen vooral de stoffen met een laag

moleculair gewicht, zoals fenantreen en fluoreen (de minder toxische PAK’s).

 

* Uitloging van PAK’s en andere verbindingen naar de bodem en het grondwater. Het

vrijkomen van creosoot in de bodem is een langdurig proces en kan makkelijk 5 tot 10 jaar

duren.

 

Studies tonen aan dat de impact van met creosoot behandeld hout op de bodem beperkt is tot

enkele tientallen centimeters afstand van het hout.

 

http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezondheid/onderzoek/achtergronddocument.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, dit is interessante informatie Thomas, dank je!

Als het uitspoelen van de gifstoffen 5-10 jaar duurt, dan zijn ze nu allang wel uitgespoeld. Want ze liggen hier al zo lang dat ze beginnen te rotten. Er is ook niks teerachtigs meer te zien aan de bielzen, ze zijn gewoon donker hout maar niet plakkerig ofzo.

 

Hoe lang de gifstoffen in de grond blijven en of er iets nodig is om de bodem te saneren, zou ik dan nog wel graag willen weten... Of spoelt het gewoon weg uiteindelijk...???

 

Maar vooralsnog kan ik hieruit dus denk ik wel opmaken dat als ik geen groente in de directe nabijheid van de bielzen kweek (enkele tientallen cm's), dan het dan wel mee zal vallen met het risico...

 

(En dan wil ik ze nog steeds wel weghebben hoor, daar niet van.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ondanks alle ophef over giftige stoffen die er in bielzen zitten, ook in de tijd dat er enkel houten bielzen werden gebruikt was er geen plek zo mooi en divers begroeid als de baanvakken van de spoorwegen.

Begrijp me goed, dit is geen oproep om bielzen te gebruiken, integendeel. Maar ik vroeg het me gewoon af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil deze ook graag gaan gebruiken in jn tuin. De bielze die ik kan krijgen zijn dus wel rond 10 jaar oud, maar wat ik wil doen is eerst een laag plastic folie in de bak doen en dan pas grond en mest ed....zal het dan wel werken tegen de giftige stoffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of een landbouwfolie wel alle dampen tegenhoudt. Misschien dat damp werende folie voldoet. Dit wordt in de bouw gebruikt, maar is wel wat duurder. Ik zou denken dat zoiets wel volstaat. Ik zou het wel onder de bielsen doortrekken.

 

Wil je ook een bodem voor de grond van folie maken? Zou ik niet doen. Ik zou om de bielzen de folie doen en de grond daar dan in, zodat de grond in contact blijft met de aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zou het niet doen. Lees dit topic nog maar eens goed door.

Zo'n fijn spul is het niet. En zeker niet in je moestuin, waar je de planten van wilt eten. Ondanks extra maatregelen (plastic) zou ik er nooit aan beginnen. Mij een te groot risico. En je raakt ze ook niet meer zo makkelijk kwijt, als je er ooit nog vanaf wilt.

 

Ik zou blij zijn als ik van m'n giftige bielzen af was! Je mag ze komen halen, mocht je er nog wat meer nodig hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...
Op 17-5-2015 om 17:18, ThomasDM zei:

Ik heb mij laten vertellen dat het sowieso rommel is. Treinbielzen waren vroeger een erg populair product in tuinen, mensen vonden dit een goedkope en praktische oplossing en de spoorwegen waren tevreden dat ze van hun chemisch afval verlost waren.

 

Volgens milieu instanties is gebruik nabij moestuinen sterk af te raden. Na verloop van tijd gaan een groot deel van deze stoffen uitgeloogd zijn en dan beginnen de bielzen te rotten.

 


Hoi allemaal, 

 

Deze  link werkt helaas niet meer. Heeft iemand een nieuwe link naar dit onderzoek?

 

Wil graag meer weten over het risico van oude spoorbielzen bij een fruit/moestuin. Buurvrouw op de volkstuin heeft een soort muurtje van oude bielzen vlak langs mijn volkstuin geplaatst, op een heel nat stuk veengrond.

ik wil graag weten hoe ik nu nog veilig kan moestuinieren. 
groet, Esther

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht krijg je nooit een exact antwoord. Maar als je ze gewoon niet hebt, dan weet je zeker dat je goed zit. Ze zijn niet voor niets verboden. Sterker nog, ik zou mijn grond laten testen op gifstoffen als ik (vermolmde) bielzen in mijn moestuin had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@D_SDennis

Inderdaad: beter niet plaatsen.


In ons geval liggen die bielzen er helaas al. In de tuin van de buurvrouw een stuk of 5-6 bielzen gestapeld over een lengte van ca 8 meter. Pal tegen ons tuintje aan (eerst lagen ze deels bij ons, ze had haar tuin een beetje ruim genomen). Ook aan de achterkant liggen vanaf beide buren korte bielzen tegen onze tuin aan. 
 

Ik hoop dat de bielzen worden weg gehaald,

maar de vervuiling zal al lang in de bodem zitten. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar zoveel

mogelijk concrete informatie over hoeveel afstand je het beste kunt houden etc.
 

Groente heb ik in hoge bakken die er ongeveer 80 cm vanaf staan. Ik heb helaas ook fruitbomen dicht bij die bielzen staan. 
 

Alle informatie helpt!

 

Groet Esther
 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook handig voor anderen: deze link bevat handige info. Minstens 50

cm afstand houden van treinbielzen. Bij dieper wortelende planten meer.

 

Bij  breed wortelende planten ook meer stand houden lijkt mij. 

 

https://omgeving.vlaanderen.be/nl/klimaat-en-milieu/gezonde-veilige-en-aantrekkelijke-leefomgeving/gezond-tuinieren/gezond-uit-eigen-grond/locatie-en-inrichting/gezonde-tuinmaterialen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...