Annew Geplaatst: 17 maart 2015 Share Geplaatst: 17 maart 2015 (aangepast) Vorig jaar had ik tomatenplantjes gezaaid. Dit was overigens ook de eerste keer dat ik een 'eetbare plant' heb gezaaid.Toen had ik te horen gekregen dat tomaten niet tegen regen kunnen, dus absoluut niet zo open in de tuin mogen staan.Ik heb ze elke keer weer netjes allemaal (stuk of 30) weer terug naar binnen gehaald.Nu heb ik meerdere plantjes en vraag ik me dus af of er nog meer plantjes zijn die niet tegen regen kunnen en dus niet zo buiten kan laten staan? En kunnen tropische planten (zoals paprika en aubergines) wel gewoon op een gegeven moment, als het wat warmer is, naar buiten toe of redden ze het dan niet, omdat het alsnog te koud is? Ik wil namelijk aubergines in de tuin zetten als het straks wat warmer wordt en het al echte plantjes aan het worden zijn. 17 maart 2015 aangepast door Gast Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
japie101 Geplaatst: 17 maart 2015 Share Geplaatst: 17 maart 2015 Ik vind het maar een vaag verhaal. Natuurlijk kunnen tomaten wel tegen regen, hoe klein ze ook zijn, echter houden ze wel van warmte.Als regel planten veel mensen tomaten pas na half mei in de volle grond (wel voorgezaaid natuurlijk, je kunt ze nu ongeveer zaaien). Wat wel een punt is, dat wanneer het echt warm wordt in de zomer (broeierig) en het gaat dan regenen, dan bestaat er een verhoogde kans op aardappelziekte (tomaat is familie van de aardappel). Het is zaak dat de planten dan snel weer opdrogen, en dus een beetje "luchtig" zijn (wat bladeren wegknippen bijvoorbeeld), maar ook dan is het lastig. Je kunt hier overigens wel tegen spuiten, maar goed, ben ik geen fan van, eet liever geen tomaatjes die zijn bespoten met viezigheid. Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lambado Geplaatst: 17 maart 2015 Share Geplaatst: 17 maart 2015 Veel vruchtgevende planten zijn warmte minnende planten. Maar dat moet je per soort even bekijken op google. Die warmte minnende planten kun je buiten zetten na ijsheiligen. En ze kunnen absoluut wel tegen regen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Annew Geplaatst: 17 maart 2015 Auteur Share Geplaatst: 17 maart 2015 Ik vind het maar een vaag verhaal. Natuurlijk kunnen tomaten wel tegen regen, hoe klein ze ook zijn, echter houden ze wel van warmte.Als regel planten veel mensen tomaten pas na half mei in de volle grond (wel voorgezaaid natuurlijk, je kunt ze nu ongeveer zaaien). Wat wel een punt is, dat wanneer het echt warm wordt in de zomer (broeierig) en het gaat dan regenen, dan bestaat er een verhoogde kans op aardappelziekte (tomaat is familie van de aardappel). Het is zaak dat de planten dan snel weer opdrogen, en dus een beetje "luchtig" zijn (wat bladeren wegknippen bijvoorbeeld), maar ook dan is het lastig. Je kunt hier overigens wel tegen spuiten, maar goed, ben ik geen fan van, eet liever geen tomaatjes die zijn bespoten met viezigheid. Ik kreeg dus te horen dat tomatenplanten inderdaad ziek zouden kunnen worden van regen. Vandaar dat ik zorgden dat ze steeds weer naar binnen gingen.Maar die eventuele aardappelziekte is alleen bij tomatenplantjes dan (ik neem aan dat dat dan ook bij aardappels zou kunnen)? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
harmony Geplaatst: 18 maart 2015 Share Geplaatst: 18 maart 2015 Mijn ervaring is dat tomatenplanten er na een buitje regen echt niet beter van worden. Wel 2 seizoenen geprobeerd, maar de tomaatjes verrotten waar ik bij stond.Aubergines en paprika hebben bij mij wel gewoon buiten gestaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Menno Geplaatst: 19 maart 2015 Share Geplaatst: 19 maart 2015 Rassen zoals ''Morden midget', 'Casper', 'Pukkie' en 'Early black egg' kunnen buiten. Reguliere aubergine rassen hebben een langer seizoen nodig. Meer warmte en licht. Ik plant alleen nog de buiten rassen. Zie ook mijn moestuin topic. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.