Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Prikkelige onderstam van conference peer


MartinH

Aanbevolen berichten

Sinds vorig jaar heb ik een conference perenboompje staan. Nu zag ik dat de onderstam twee uitlopers had. Volgens mijn buurman moest ik di eraf trekken, vooral niet knippen!!

Dat heb ik dus gedaan. Maar wat ik nou zo vreemd vond is dat die uitlopers stekels hadden, en flinke ook. Van die driehoekige stekels, zoals bij rozen.

Wat voor onderstam kunnen ze gebruikt hebben???

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad geven [ kunnen] heel veel onderstammen voor peer stekelig uitziende uitlopers produceren. zelfs kwee onderstammen.

je kan helaas niet aan deze uitlopers een bepaalde onderstam herkennen. te veel kandidaten.

 

groet van wim.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst was ik op bezoek bij een fruitboomkweker. Hij gaf me een uitgebreide rondleiding in zijn kwekerij, heel erg interessant vond ik dat!

 

Hij had een paar zaailingonderstammen van perenbomen uit laten groeien tot bomen van 5 jaar oud, dus zonder enting. Deze bomen waren 2.5 meter hoog. Dit waren allen zaailingen van de Kirchensaler Mostbirne, dit is in onze streken de meest gebruikte zaailingonderstam voor peren. Al deze peren waren een beetje verschillend qua groeiwijze en groeikracht, maar ze hadden ook overeenkomsten: allen waren sterk groeiend en allen hadden driehoekige takdoorns. Tot mijn verbazing hadden zelfs de oudere bomen ook nog doorns, dat had ik niet verwacht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Nu had 4jr terug een zelfbestuivende perenboom gepland maar er kwame  zoveel stekels uit heb m eruit geschept peren gaf die niet.de takken tot 30cm kortgezaagd en in een berm overzijde gelegd.

Nu zei een buurvrouw ineens t kan wel 5 jaar duren voor ze peren geven.

Nu heb ik zon spijt 😭

 

Kan ik als ik hem nog weer pak en elders pland nog iets verwachten of is het nu onomkeerbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...