Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heel nieuwe grond voorbereiden


Tuin 45

Aanbevolen berichten

Wat een geluk: recht voor mijn huis wordt een nieuw moestuincomplex gerealiseerd op een voormalige atletiekbaan. Ik heb een plekje van 50m2 weten te bemachtigen. Ik heb wel al wat ervaring met kweken van groenten zelf, maar dat was op een plekje dat altijd al was bewerkt, en waar ik gewoon doorging met af en toe bemesten.

Maar waarmee kun je nu het beste geheel nieuwe grond bemesten? Het geheel is al gefreesd (door de nieuwe vereniging, met een traktor). Een lading oude stalmest er doorheen spitten (en daarna uiteraard enkele weken wachten alvorens te beplanten)? Of is een andere manier toch beter? Het is zandgrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

stalmest en hoemeerhoebeter compost is prima

later lekker veel mulchen en elk jaar nieuw organisch materiaal aanbrengen

 

een tuinvriend zit op duinzand en spit elk jaar oude koemest onder in een voortje, hij heeft de mooiste groenten

 

je kunt evt een grondtest met advies laten doen bij de AVVN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom, veel forum en moestuinplezier.

Dat is zeker boffen, compost en vaste stalmest verdelen en dan onderwerken/mengen.

Hier gaan we met de frees door, harken en onkruid verwijderen, compist en vastemest verdelen, fresen en klaar.

In het begin bijna geen regenworm gezien, nu laten ze zich regelmatig zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het ook zandgrond, de slechtste grond van heel Vlaanderen, samen met Maldegem.

Wat tot enkele jaren terug enkel een (mager) bloemen en struiken hofje was heb ikveranderd naar een behoorlijke groentetuin.

Elk jaar is er twee m³ compost op gedaan en het eerste jaar wel zes m³ stalmest, potmest met stro.

De grond ligt nu al een 20cm hoger dan het gazon en vroeger was dat gelijk.

Elk jaar spit ik zulke stalmest onder en de grond ziet nu al bijna zwart ipv groen-geel.

Ook veel wormen en andere slakken maar die laatste zaten er al, de eerste bijna niet.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...