Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vermiculiet vervangen door Vulkagran-T of perliet

Aanbevolen berichten

Niet direct ervaring met Vulkagran, maar ik had vorig jaar in wat potten wel een restje vijver substraat ( zeogran-T) gemengd met cocopeat en potgrond, planten deden het er prima op. Maar is Vulkagran niet veel duurder dan Vermiculiet of perliet bij het maken van een Moestuin Mix? Dat zou bij mij zeker meespelen.

Dit jaar heb ik gekozen voor ongeveer 15% vermiculiet in de moestuinbakken, om de grond wat luchtiger te maken, plus nog een flinke laag compost en wat cocopeat blokken van de action door grond gemengd. Levert een mooie rulle mix op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 6 maanden later ...

Perlite en lava zijn eerdrer drainerend dan volchtophoudend.

Lava geeft wel een aantal sporenelementen af aan je substraat.

Zelf plant ik bijvoorbeeld tomaten in een mix van

40 oude potgrond (lees gebruitkt materiaal) dat ik een volledig jaar laat uitregenen

10 grof materiaal turf cocopeat af bladaarde om structuur in het mengsel te behouden

30 huisgemaakt compost ( 30 mest met sto 70 onkruid en snoeimateriaal)

10 vermiculite

5 lavazand

5 aarde uit molshopen

De planten moeten beduidend minder water krijgen en ze worden haast nooit ziek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later ...

Met Vulkagran-T geen ervaring.

Om het substraat luchtiger en vochthoudender te maken maak ik gebruik van cocopeat. In tegenstelling tot perliet/vermiculiet is cocopeat biologisch afbreekbaar en kun je na gebruik het substraat op je tuin deponeren zonder dat je voor altijd van die witte en bruine stukjes tegenkomt.

In de tuinbouw zie je ook steeds meer veensubstraten waar de perliet vervangen is door cocopeat wegens betere vocht huishouding en luchtigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt er aan wat het doel is. Vermiculiet en perliet hebben verschillende eigenschappen en zijn dus zeker niet als substituut te gebruiken.

Vermiculiet houd vocht vast en houd de bodem open, doch wordt vrij snel geplet

Perliet draineert en houd de bodem open, wordt niet snel geplet (breekt wel maar blijft in volume gelijk)

Vulkagran draineert en houd de bodem open, wordt niet snel geplet en zou wat spoorelementen afgeven

Rijst vezels / gecomposteerde hennepvezel houd de bodem open, doch composteerd weg na een seizoen (verbetered uitgeputte bodem)

Cocopeat/kokosvezel houd vocht vast (ben er zelf absoluut geen fan van)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...