Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

zo langerzamerhand wordt het tijd om de aardappels aan te aarden. Echt? Ja. In de kas staan verschillende bigshoppers die voor een derde gevuld zijn, waar de planten nu flink omhooggeschoten zijn. Een centimeter of tien.

Ik moet aanaarden. Zoveel begrijp ik nog. Misschien dom, maar gewoon opvullen tot de bovenste drie centimeter van de plant? Zonder rekening te houden met het feit dat er nog allerlei blaadjes aan de steel zitten? Of eerst de blaadjes grotendeels van de steel halen en dan het zand erin?

Who knows?

Geplaatst:

Gewoon opvullen, wel een beetje voorzichtig zodat de stengels niet knakken. En ik doe altijd tot net boven de blaadjes, ze komen vanzelf weer boven.

Geplaatst:

ja, is goed, net boven de eerste blaadjes; ze maken daaronder nog wortels met knollen

maar dat doe je zo maar één keer hè...

aanaarden later alleen als de knollen boven de grond dreigen te komen en er al een flinke plant is

Geplaatst:

Ik blijf aanaarden telkens als de plant 10 cm hoog is totdat hij geheel onder de (aangeaarde) grond verdwenen is. Wel maximum in een vak van 3 m2 en desnoods tot een halve meter hoog. Zit dan wel kippengaas rond om de aarde bij elkaar te houden, systeem zoals in bakken/zakken aardappels kweken.

Indien gewoon in lange rijen de tussenruimte tussen de rijen wat weghalen/uitdiepen en over de planten scheppen zodat ze van de stengels extra wortels met knollen kunnen maken. Maar niet aanduwen, mag gewone grond zijn en hoe meer hoe beter, maar niet hoger dan 10 cm boven de plant top.

Geplaatst:

"Alles Klar, her Commissar"

Snap alleen niet waarom je het maar 1x doet Robo?

Toen ik aan het aanaarden was heb ik overigens gelijk alles maar aangeaard, ook wat nog maar 3 cm uitstak. Of is dat te rigoreus?

Geplaatst:

wij doen het maar 1 keer omdat we vroeg willen oogsten ivm ziekte en vakantie

de plant krijgt dan snel blad en vroeg (wat minder) knollen

alles aanaarden kan ook maar dan moet je plant zijn voeding halen uit de pootknol , dat gaat beter als de knol groot was, dus bij een flinke poter

Geplaatst:

ik poot ze op ongeveer 10 cm diep en maak meteen een rug van 8 cm en dan laat ik ze gewoon groeien, kortom ik aard maar 1x, er zijn ook veel mensen die niet aanaarden en dat gaat bij ons op leemgrond ook goed

een dag niet buiten geweest is een overgeslagen dag

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...