Phalx Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Beste Moestuinliefhebbers, Ik heb twee weken geleden een appelboom geplant en afgelopen weekend nog een. Het betreft jonge halfstam appelbomen. Nadat ik mij volledig heb verdiept in het verzorgen en snoeien van appelbomen ben ik tot de conclusie gekomen dat er het nodige gesnoeid kan worden. Ik heb ze namelijk gekocht met zeer lange gesteltakken waarvan de toppen nu verticaal omhoog groeien. Mijn handen kriebelen om dit er af te snoeien. Nu is mijn vraag wanneer het verstandig is om dit te snoeien. Moet ik wachten tot de herfst/winter zodat de boompjes rustig kunnen "aan slaan" of moet ik het nu meteen aanpakken (ondanks dat de bomen net geplant zijn en het al erg laat is voor het snoeien)? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 Misschien een foto?Wij hebben de laatste tijd diverse fruitbomen geplant, maar we zijn gestopt met snoeien. We gaan het eens een tijdje aan zien. We lazen in het permacultuurboek van de Oostenrijker Sepp Holzer dat hij er mee was opgehouden en met veel succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted April 13, 2015 Share Posted April 13, 2015 klassiek is na de aanplant snoeien. zo breng je meer evenwicht tussen wortel en boom, tenminste als je ze met blote wortel hebt geplant.Snoeien kan bij appels vrijwel altijd, het wordt alleen ontraden in de herfst ivb besmettings gevaar vruchtboomkanker.Het gaat er bij snoeien om dat alle takken voldoende licht krijgen en helemaal bekleed raken met vruchthout. Een oud gezegde bij hoogstam was dat je er je pet doorheen kon gooien.Zelf probeer ik zoveel mogelijk de natuurlijke groeivorm van de boom te volgen. Ik gebruik altijd een middentak. Maar er zijn op het gebied van snoeien meer meningen die naar rome voeren. groet van wim Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts