Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bieten in zoetzuur


MnrProeven

Aanbevolen berichten

Ik zag er al een paar voorbij komen hier, maar kan het niet laten ons recept voor bietjes in zoetzuur toe te voegen

 

Ingredienten:

 

800 gr bietjes

200 gr sjalotjes of andere uien in mooie dunnen ringetjes

1/2 a 1 chilipeper heel fijn gesneden

5 dl azijn

6 dl water

90 gr suiker

zout naar smaak

 

Beredingswijze:

 

Was de bietjes en kook ze in water beetgaar. Als je een stomer hebt kun je ze ook stomen. Ik heb de bieten 60 minuten gestoomd. Het waren wel vrij grote bieten.

Laat ze daarna goed afkoelen en pel ze.

Als je kleine bietjes hebt kun je deze heel laten maar grote kan je in plakken of stuken snijden

Bietjes laten uitlekken, je zal zien als je ze gestoomd hebt dat er veel minder vocht vanaf komt.

Als je van plan bent het lang te bewaren moet je de potten goed steriliseren met kokend water en soda, en goed naspoelen met kokend water.

 

Het water, azijn en suiker aan de kook brengen. Zorg dat de suiker is opgelost.

Zout toevoegen naar smaak.

Voeg dan de bietjes toe en breng weer aan de kook. Doe dit op hoog vuur zodat het weer snel kookt, de bieten mogen niet te lang meekoken.

Dan als laatste de pepertjes en uien toevoegen en dit nog 1 minuut laten meekoken.

 

Als je ze in potten doet om te bewaren moet je het kokend hete mengsel er meteen indoen en de potten op zijn kop laten afkoelen. Ander kan je het geoon in de pan laten afkoelen.

In de potten (mits goed gesteriliseerd) 8 maanden houtbaar. In de koelkast wel tot 6 weken.

 

Dit is heerlijk bij rijstgerechten als een soort van atjar, maar warm ook lekker bij zware vleesgerechten.

 

Kleine tip: Als je bijvoorbeeld gele bieten gebruikt doe er dan geen rode bij. HIer ben ik de fout in gegaagn. Alles is namelijk rood geworden dus ook mijn mooie gele biet en uitjes.

 

Tijd: 90 minuten (inclusief bieten koken)

Keuken: Internationaal

Soort: Bijgerecht

Personen: n.v.t.

 

bieten-ingemaakt-gele-biet-gekookt-gesneden.jpg?resize=800%2C550?w=560

Never trust a thin cook....

Lekker recept voor je eigen gekweekte groente ? kijk eens op proevenenruiken.nl ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...