Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezaaid gras groeit niet!


birn

Aanbevolen berichten

Vandaag exact 1 maand geleden heb ik ons gras gezaaid.

(na een grondige bemesting, gefreesd met een machine, en helemaal egaal en platgerold na het zaaien)

 

We hebben vandaag een groen tapijt van onkruid.

 

Het gras zelf is bijna niet te zien, hier en daar zie je een grassprietje de kop opsteken.

 

Wat raden jullie aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Birn,

 

Kan je vertellen om welke onkruiden het gaat?

 

Je schrijft dat je een grondige bemesting hebt toegepast, gefreesd met een machine, en alles egaal en platgerold hebt. Ik begrijp uit je verhaal dat het om behoorlijk wat onkruid gaat dat niet zomaar met de hand uit te trekken is/was. Ik ben bang dat er bij de stap: het onkruidvrij maken van de grond voor het frezen en bemesten iets mis is gegaan. Je hebt onkruid dat uit wortelstokken (penwortels of ondergrondse uitlopers) groeit, blijft hier maar een klein stukje van over dan komen ze snel weer terug. Door het frezen hak je eigenlijk de wortels in kleine stukjes. Daarnaast heb je onkruidgrassen die moeilijk te verwijderen zijn als het gras eenmaal gezaaid is omdat je het gazon ook kapot trekt door de oppervlakkige wortels. Vandaar dat het goed onkruid vrij maken erg belangrijk is.

 

Afhankelijk van hoe het er nu uitziet zou ik je aanraden om het onkruid met de hand te verwijderen en dan te beslissen of je de plekken kunt bij zaaien. Het beste (en op de lange termijn ook het minste werk) is opnieuw beginnen en al het onkruid te verwijderen (bij voorkeur 1 spade diep maar dat is natuurlijk ondoenlijk bij een groot oppervlak). Andere alternatieven voor op de lange termijn zijn het bedekken met zwart landbouwplastic of onkruidbestrijdingsmiddel. Na het opnieuw zaaien regelmatig het onkruid op tijd verwijderen uit het jonge gras.

 

Ander alternatief is graszoden leggen en daarna het onkruid wat doordringt goed bijhouden.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...