Guest Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Hallo iedereen, Mijn naam is Zero en ben 27 jaar.Vorig jaar ben ik voor het eerst begonnen met plantjes kweken en ben dus een echte nieuweling. Heb er veel lol aan gehad maar een hoop tegenslagen hebben ervoor gezorgd dat ik niet veel plantjes heb overgehouden. Daar komt nog eens bij dat ik een heel klein balkon heb dus alles moet in potten want heb geen volle grond. Ben ook ziek en een strak budget dus een tuintje ergens huren is geen oplossing. Met andere woorden, ik ben een noob die creatief moet omgaan met de middelen die ik heb. Dacht daar kunnen mensen met veel ervaring vast goede tips aan kwijt! Eerst wat over mijn tegenslagen van vorig jaar:Kwam er iets te laat achter dat de areca palm die ik uit een tuincentrum heb last had van ongedierte. Schilddiertjes denk ik, wellicht ook nog spint. Ja heel jammer want voor ik het wist zat het op mijn kruiden die in de vensterbank ernaast stond. De koriander die ik had stond gelukkig ergens anders maar die schoot vrijwel direct door in bloei. Te warm waarschijnlijk? Niets kunnen gebruiken van mijn kruiden zelf teelt dus Mijn munt naar buiten verplaatst na afharden. 4 soorten waar ik heel trots op was. Nu kwam het maar niet terug op dit voorjaar en ben even gaan graven om te zien wat het probleem was. Witte larven gevonden die de wortels hebben opgegeten Ook niets van over dus.Ik had een dwerg banaan gekregen van mijn moeder maar toen ik op vakantie ging heeft hij meer in de schaduw gestaan. Denk dat het water niet snel genoeg verdampte want toen ik terug kwam merkte ik op dat de plant last had van rot. Geprobeerd weg te snijden van aangetaste delen maar was geen houden meer aan. Gelukkig heb ik een kleine pup kunnen redden die het nu toch wel redelijk doet. Hoop deze dan in ieder geval goed te houden.Schilddiertjes van de palm zijn ook over gesprongen naar mijn laurier. Alle bladen eraf moeten halen maar denk er nu vanaf te zijn. Hij begint weer verse blaadjes aan te maken! Zoals je leest ging het niet al te best door mijn onwetendheid. Maar aan liefde en aandacht hadden ze in ieder geval geen tekort. De tomaten hebben het heel goed gedaan, de koffie leeft ook nog, mijn citroengeranium word een echte gigant, en de Aloe vera tja… daar kan je weinig mis aan doen.Mijn vleesetende plant ging ook heel goed! Heb er altijd al een willen hebben en was er zo blij mee. Toen een maand geleden begon het enorm te waaien, ik was niet thuis en hij is dus van het balkon afgewaaid. Stond op het randje om regenwater te vangen. Denk dat iemand hem heeft meegenomen of de onderburen hebben ‘m weggegooid want hij was nergens meer te vinden. Dit jaar begint mijn moeder (die wel een tuin heeft) met de makkelijke moestuin en heeft heel lief wat zaadjes met mij gedeeld. Ook de Albert Heijn had die moestuin actie waar ik wat bakjes van heb. De jonge sprietjes komen weer volop omhoog en ik ga dus weer met volle moed aan de slag! Hopelijk dit jaar met jullie hulp wel een succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Welkom Zero! Ik ben ook nieuw hier en zit qua budget en noob-heid min of meer in hetzelfde schuitje...dus ik hoop van de tips die jij krijgt mee te kunnen profiteren:)Veel succes dit moestuinseizoen! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
SunSyl Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Welkom en succes.Zit in een vergelijkbare situatie.Door heel, heel veel te lezen op dit forum leer je ontzettend veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 23, 2015 Share Posted April 23, 2015 Welkom en de witte larven in je potten waren wss snuitkevers. De schiddiertjes zijn wss haantjes maar zonder een foto is het maar gokken. Mijn munt naar buiten verplaatst na afharden. 4 soorten waar ik heel trots op was. Nu kwam het maar niet terug op dit voorjaar Je mag mij een pb sturen dan help ik je weer aan stekken/stukje plant van verschillende soorten munt. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 welkom heb ook wel plantjes voor je, pb maar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted April 24, 2015 Share Posted April 24, 2015 Hartelijk bedankt voor het warme welkom iedereen!Ik ben al druk aan het lezen op het forum en veel aan het leren. Jammer natuurlijk dat er meer mensen zijn in dezelfde situatie, wel heel fijn dat we met elkaar mee kunnen kijken en leren. Gaat helemaal goed komen met die oplossingen voor ons budget en ruimtegebrek. Wat super lief dat er mensen zijn die aanbieden me van wat plantjes te voorzien! Echt heel fijn, ik stuur jullie een PB Hopelijk gaat het dit jaar wel goed en kan ik volgend voorjaar dus ook de liefde delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts