Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Als het niks wordt..mensen sorry hoor, dit was niet de bedoeling ( dat heb je met die amateurs die zo nodig aparte perziken willen zaaien )

Don't worry, Jet

Alles komt goed en die zaailingen wel zullen ons blij maken

Geplaatst:

Ik ben nog steeds blij met mijn speciale perzikplantje. Hij is door de frommel heen gekomen. Ik wist niet eens dat dat 'vreemd' was, aangezien ik nog nooit perzikzaailingen onder ogen had gehad. Hij staat nog steeds in het potje van Jet, aangezien ik niet wist of de baby perzik op het laatst verpot was naar dat potje, of dat het er in gezaaid was, en twee keer verpotten achter elkaar is geen goed ding.

Ik begrijp dat de frommel alleen te voorkomen was onder goed gemonitorde omstandigheden. We hebben er weer een boel van geleerd, met al die info. Ik begrijp ook dat ie extra kalk moet hebben??? En voldoende mineralen (via de plantengieren straks)

Geplaatst: (aangepast)
Bij mij potgrond en geen kalk. Kan ijzertekort ontstaan door kalkgrond? Of moet ik juist kalk toevoegen?

Perzikbladeren horen diepgroen van kleur te zijn.

Groen-nectarineblad75841431592965.jpgijzergebrek16741431593360.jpg

Géén kalk extra geven, perzik en nectarine doen het pas goed bij een pH waarde van rond de 6.3 /6.5 . Met alles wat hier boven komt bestaat grote kans dat de planten te lijden krijgen van Fe (ijzergebrek) Mangaan gebrek, Zinkgebrek... dit komt voornamelijk door een teveel aan hydrocarbonaat HCO3. Dit is een onderdeel van gewone kalk dat zich al in de grond bevind of elk jaar extra wordt gestrooid, hierdoor kunnen meststoffen (Spoorelementen) erg moeilijk in de plant worden opgenomen ze worden als het ware geblokkeerd door het teveel aan kalk, planten lijden als het ware aan een vergelijkbare vorm van bloedarmoede bij mens en dier. Trouwens dit verhaal geldt ook voor het merendeel van planten in de tuin, ja zelfs druiven waarvan iedereen denkt dat ze erg veel kalk nodig hebben is niet goed, geel gekleurd blad komt bij druiven net zo vaak voor als bij perzikbomen, ook door kalkblokkades waardoor belangrijke voedingselementen niet optimaal kunnen worden opgenomen door de plant.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Tegen die tijd heb ik geleerd te hebben hoe ze te maken Rinske, dan maak ik een paar voor jou...

OT: onze grond is zeer kalkrijk en dat chlorose waar over gesproken is ontstaat bij ons ook bij jonge planten. Oudere planten vooral bij de druiven. Andere fruitsoorten lijken er wat doorheen te groeien, of misschien is het jaarlijks toevoegen van ijzer daar ook debet aan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

OK. Helaas krijgen druiven die tegen de muren staan hier vanzelfers veel kalk mee. Met de verschillende perzikjes ga ik koffieprut proberen.

Geplaatst:

Mooi Indy! Nou, ik ben nu echt , kalk, geen kalk, juist verzuren met bosgrond of koffieprut. ..

Mijn plantje staat in verse potgrond met vermiculiet....dus ik denk dat ik maar eens even NIKS doe behalve hem wat beschutter in de halfschaduw zetten. That's a first:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:
Ha, beukengrond heb ik voor het grijpen, bedankt voor de tip.

Een afgeleide vraag: ik heb nog blauwe bessen in de pot staan, omdat ik nog geen turf heb kunnen halen. Kunnen die naast een beukenhaag de grond in? Mijn tuin staat tegen een beukenhaag aan.

Bl bessen in beukenbosgrond doen het perfect

Geplaatst:

Goed, plantje staat nu op een halfschaduwplek, in de ochtendzon.

Nog een slotvraag aan jullie allemaal aangezien ik nu echt door de (perzik)bomen het bos niet meer zie:). Gesloten geformuleerd zodat ik makkelijk meningen kan vergelijken. Mijn plantje staat dus in verse potgrond, verder alleen wat vermiculiet toegevoegd. Hij is nog niet of nauwelijks gegroeid en ziet er erg minnetjes en wat gelig uit.

Gezien de informatie in dit topic over kalk, chlorose, genen etc: wat zouden jullie doen?

A) Niets. Gewone potgrond is niet basisch dus het kan niet erger worden. Gewoon afwachten. Opnieuw overplanten veroorzaakt teveel stress.

B) Laten staan, maar met een beetje koffieprut rond de boomspiegel om een eventueel 'geboortedefect' veroorzaakt door teveel kalk op te heffen.

C) Plantje overplanten in vergelijkbare pot met (beuken)bosgrond.

Ik kan zelf echt niet meer bepalen wat nou het beste is; op grond van alle informatie in dit topic kan het a, b EN c zijn:). Wat denken jullie?

Geplaatst:

De beste oplossing is A.

Te veel kalk in gewone potgrond kan niet (kijk op verpakking - daar staat pH vermeld tussen 5.5 en 6.2).

Nogmaals overplanten is ook slechte optie. ...

Geplaatst:

Helder! Mijn intuïtie was ook om A) niets te doen, alleen eventueel een klein beetje koffieprut toe te voegen. De compost doe ik denk ik ook niet, in potgrond zitten natuurlijk ook al voedingstoffen en ik moet het arme perzikkind nu niet ineens gaan verzuipen in goede bedoelingen.

Dat wil zeggen: ik ga er alleen elk halfuur even boven hangen en fluisteren 'Je kunt het!':)

Geplaatst:

Google translate FR->NL maakt er een potje van (van http://fr.wikipedia.org/wiki/P%C3%AAche_(fruit)). Kent geen onderscheid tussen pêche (perzik) en peche (visserij). Het zou wel een erg late (tardive) soort kunnen zijn.

De perzik term is van toepassing op een vorm van visserij in plaats van een bepaald ras.

In Zwitserland, deze naam betekent een witte Fleshed perzik, groene en rode huid donzig, met later rijpen commerciële visserij.

In Frankrijk wordt eind bloed perzik vaak genoemd perzik. Het komt met een donkerrode vlees, muisgrijs huid en een zeer late volwassenheid (genoemd Kardinaal in Zwitserland) 12. Het gemeenschappelijke kenmerk van de visserij is een wijnstok fruitproductie in dezelfde periode als de vigne13,14. De vissen zijn gevoelig voor meeldauw aanvallen van de wijnstok, wijnbouwers van Coteaux du Lyonnais werden gebruikt om een ​​aantal perzik in het midden van hun wijnstokken te planten om meeldauw aanvallen te detecteren en te vechten bij de tôt15.

De wijn gekleurde verscheidenheid van de Franse visserij leverde hem ook de naam en wijnbouwproducten sanguine15 vissen.

De perzik term is ook gebruikt om de perzik fruit in de open-vent16 beschrijven.

Eigenlijk meer iets voor het Humor&Moestuin topic.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

IMG158080211433235036.JPG

^ Mijn stek kreeg toch een paar krullende blaadjes, met de verdere groei is niets mis.

Het gelige blad (met donkergroene nerven) is ook bijgetrokken.

Omdat ik las over een mogelijk ijzertekort heb ik een schoffel een beetje bijgeslepen boven de pot. Geen flauw idee of ijzervijlsel door de plant opgenomen kan worden.

Het zou kunnen zijn dat de grond de oorzaak was. Ik heb hem vrijwel direct overgepot (mét kluit) in 3/5 potgrond, 1/5 klei, 1/5 zand.

Voor later: hoe dan zó te snoeien dat ik een struikvorm (laagstam) krijg. Alles op zijn tijd ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Leuk om te zien!

Mijn perzik vecht nog steeds voor zijn leven. Niet echt gegroeid, maar er komen nu wel enkele gezonde, normale blaadjes tevoorschijn aan de 'kop'. Wel zorgwekkend is dat van de oudere bladeren een aantal donkerrood zijn geworden. Lijkt een soort herfstverkleuring zeg maar. Dat rode breidt zich ook uit. De jonge blaadjes bovenin hebben het (nog) niet.

Iemand enig idee?

Geplaatst:

Perzikbladziekte. Dat komt voor bij alle perziken bij een temperatuur onder de 20 graden. Mijn kleintjes hebben dat niet trouwens, mijn grote bomen wel. Het advies is meestal blad plukken en er komt dan in de zomer nieuw gezond blad. Maar of je bij zo`n kleintje al dat blad af moet plukken?

Geplaatst:

Ah, dank je. Ik wacht even tot Peachy het Zorgenkind door de kronkel is heengegroeid denk ik, als ik het nu doe is ie ook nog driekwart van zijn blad kwijt...

Geplaatst:
Perzikbladziekte. Dat komt voor bij alle perziken bij een temperatuur onder de 20 graden. Mijn kleintjes hebben dat niet trouwens, mijn grote bomen wel. Het advies is meestal blad plukken en er komt dan in de zomer nieuw gezond blad. Maar of je bij zo`n kleintje al dat blad af moet plukken?

Met 'Perzikbladziekte ' bedoel je de beruchte Krulziekte?

hmm... Komt niet voor op zaailingen van perzik en nectarines, aangezien deze pas gekiemde plantjes het eerste jaar geheel vrij zijn van de krulziekte, omdat ze nooit eerder geïnfecteerd werden door de schimmelsporen. \ pas volgend jaar krijgen ze het wel, aangezien de infectiecyclus vanaf nu ingaat, ze worden dus nu besmet en volgende lente zie je de verschijnselen pas....

Indien het blad nu vreemde kleuren krijgt komt dit zeer vermoedelijk mede door het 'gen' defect, dit naar eigen ervaring en volgens wetenschappelijke uitleg.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...