Whiteone Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Op de verpakking van de zaden wordt de plantafstand weergegeven.Is het dan ook de bedoeling dat je op deze afstand een zaad in de grond breng? Of zijn er meerdere zaden nodig op deze afstand? Zo ja, hoeveel?Of gooi je de hele geul van een rij vol met zaden? En hoe dan verder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Het verschilt wat per (zaad-)soort. Soms is het makkelijker of zekerder om eerst voor te zaaien (binnen of op een apart bedje...bijv. bij prei of sla) en dan te verplanten. Dan kun je de opkweek beter in de hand houden en plant je later, als de planten al stevig en redelijk groot zijn, uit in de tuin op die afstanden waar jij het over hebt. Maar niet alle planten kunnen er tegen als ze op een andere plaats gezet worden. Ga je direct buiten zaaien, dan kan het een probleem zijn dat er ook onkruid opkomt en sneller groeit en ben je meer van het gunstige weer afhankelijk of je zaden goed opkomen. Bij sommige soorten (bijv. witlof, wortel of meiraapjes of radijs) is het handiger en zekerder om ze meteen buiten op hun plek te zaaien. Voor ter plekke zaaien, maak ik even een onderscheid tussen de maat van de zaadjes. Grote zaden (bijv. bonen) kun je makkelijk per stuk pakken en leg je op de gewenste afstand. Middelgrote zaden (radijs, kool, bieten e.d. ) gaat ook wel met de hand of met een dubbelgevouwen papiertje. Zaai ongeveer 2 a 3x het aantal zaden dat moet uitgroeien. Als de plantjes goed bovenstaan, haal je de zwakste die te veel staan weg. (=uitdunnen) Bij heel kleine zaden (zoals sla, wortel e.d.) kun je het beste wat fijn zand of zelfs Brinta bijmengen (die laatste mengt wat beter ) en zo voorkomen dat je te veel zaait. Via een dubbelgevouwen papier probeer je vrij dun te zaaien. Later uitdunnen zal dan nog wel nodig zijn zodat het gewenste aantal planten goed kan uitgroeien en elkaar niet verdringt. Het is dus een kwestie van de verschillende soorten wat te leren kennen....wat werkt het beste (sla kun je beter voorzaaien en later uitplanten bijv.). Raadpleeg naast het zakje van het zaad, waarop meestal heel weinig en wat vage info staat, eventueel een boek of dit forum of een site waar het voor iedere soort groente/planten apart beschreven staat. De meeste mensen die beginnen zaaien veel te veel en te dik. Dat is jammer van je zaad en geeft achteraf alleen maar extra werk. Maar ondanks alle boekjes, tips en gegeven instructies op pakjes zaad blijft het toch altijd wel een leerproces: door het te doen en te proberen en ervaring op te doen lukt het steeds beter! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Whiteone Posted May 5, 2015 Author Share Posted May 5, 2015 Bedankt voor uw reactie, hier kan ik wat mee! Nog wel even een vraag over de afstanden bij middelgrote zaden en heel kleine zaden.Begrijp ik het goed dat deze over de gehele geul dun gezaaid wordt of dien je hier ook afstanden aan te houden. Vervolgens later de planten uitdunnen, zodat de afstanden zoals op de verpakking staat gerealiseerd wordt? Is het ook mogelijk om een aantal potjes in de volle grond voor te kweken en wanneer deze uitkomen vervolgens uit te planten op de afstanden zoals op de verpakking is aangegeven? Want als ik het goed begrijp heb ik er dan meer controle over, wat betreft onkruid en eventuele ziektes. Is 1 zaadje per potje voldoende of dienen er dan meer zaden per potje geplaatst te worden? Zo ja, hoeveel zaden per potje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 5, 2015 Share Posted May 5, 2015 Begrijp ik het goed dat deze over de gehele geul dun gezaaid wordt of dien je hier ook afstanden aan te houden. Vervolgens later de planten uitdunnen, zodat de afstanden zoals op de verpakking staat gerealiseerd wordt? Ja....over de hele geul of het hele bedje meestal het zaad verspreiden. Als er een plantafstand wordt aanbevolen van bijv. 15 a 20 cm dan staan ze niet allemaal precies 18 cm uit elkaar.... (Bij zomerwortelen of radijs en nog enkele dingen die relatief klein blijven en snel oogstbaar zijn maak ik liever een bedje van 20 a 50 cm. breedte dan een geul) Is het ook mogelijk om een aantal potjes in de volle grond voor te kweken en wanneer deze uitkomen vervolgens uit te planten op de afstanden zoals op de verpakking is aangegeven? Want als ik het goed begrijp heb ik er dan meer controle over, wat betreft onkruid en eventuele ziektes. Is 1 zaadje per potje voldoende of dienen er dan meer zaden per potje geplaatst te worden? Kleine potjes is meer iets voor voorkweken op de vensterbank of in de kas. Maar bij bijvoorbeeld sla, andijvie, kolen of prei kun je een stukje van - ik zeg maar wat - 40 x 40 cm gebruiken om ze dichter te zaaien en als de plantjes redelijk aan de groei zijn, plant je ze per stuk uit. Bij sla kun je dat wat spreiden in de tijd om steeds een paar kropjes te hebben om te oogsten. Je maakt dan dus een soort zaaibakje in je eigen tuin. Het nadeel van potjes is dat je veel beter moet opletten of ze niet droogvallen. Hoeveel zaden verschilt ook weer per gewas en is ook afhankelijk van hoeveel planten je wilt zetten. Moeilijk een algemene richtlijn te geven. Kool zaai ik 10 a 15 per keer. Sla/andijvie misschien 50 a 100. Prei en uien meestal het halve of hele pakje (zaad daarvan bewaart niet lang). Van tuinkers, rucola of wortelen zaai ik wat meer en dikker. Bietjes heel zuinig omdat een zaadje eigenlijk al uit een kluster van meerdere zaden bestaat. Erwten, bonen, mais, augurk, tomaat enz. e.d. gaat per stuk....meestal 1,5 x zoveel als ik nodig heb. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Whiteone Posted May 6, 2015 Author Share Posted May 6, 2015 Hartstikke bedankt voor uw reactie. Genoeg stof over om na te denken.Deze dagen ga ik gebruiken om mijn eerste groente te zaaien met behulp van uw tips. Voor volgend jaar wil ik toch gaan voor kweken, maar dan in een koude bak (zijkanten van kunststof en bovenplaat van glas).Zie link voor principe koude bak:http://buiten-goed.com/Kweekbakken%20en%20Folietunnels/kweekbakken/Kweekbak%20Magi%20serre In deze bak wil in dan kweekbakjes zetten met een onderbak waar je water ingiet.Deze kweek bakjes gebruik ik dan zonder plastic deksel.Zie link voor principe kweekbakjes:https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/zaaihulpmiddelen_kweekkasjes/sub,2/pid,3341/romberg_kweekbak_set Weet u of deze methode een kans van slagen heeft?Of krijg je veel problemen met uitdrogen, verbranden etc.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts