Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Selderijplanten zien er niet goed uit, ziekte?

Flup

Recommended Posts

Ik heb twee selderijplanten naast elkaar staan. Deze hebben overwinterd en zijn weer opgekomen. Daar ben ik wel blij mee, maar wat ik nu zie bevalt mij minder.

Plant 1 heeft gekke, zwarte stippen op het blad.

Bovenkant

selderij278191431094728.jpg

Onderkant

selderij398201431094749.jpg

Is dit een ziekte en zo ja welke? Wat kan ik eraan doen om dit weg te krijgen? Of moet de hele plant weggehaald worden?

Plant 2 heeft raar gebobbelde bladeren, terwijl het hetzelfde merk is als plant 1 en gewoon gladde bladeren hoort te hebben.

selderij117371431094862.jpg

Wat veroorzaakt dit en wat kan ik eraan doen om het weg te krijgen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Ai, dat is minder die schimmel. Dank voor je antwoord.

Lastig te bestrijden ook, dus waarschijnlijk wordt dat plantenverwijdering. Jammer, maar heb elders ook nog wat selderij staan gelukkig.

Ik heb ook even op boor gezocht. De selderij staat op een droge, zure zandgrond (ik sproei dagelijks). Heb wel twee weken geleden kalk gestrooid in de moestuin om de zuurgraad te verminderen.

Heb de planten ook bekeken. Een plant was in het midden goed bevolkt met kleine naaktslakken. De slakken heb ik verwijderd en het aangetaste blad ook zodat het nu een luchtigere plant is. Plant twee heb ik weggehaald en een derde plant staat er nog, maar ook daar heb ik het aangetaste blad weggehaald. Ik kijk het even aan, hopelijk herstellen de twee planten goed.

Tegen boor kun je denk ik weinig doen? Of zal ik wat potgrond door de aarde om de planten heen mengen? Of herstelt de bodem zich automatisch na bijvoorbeeld een jaar? Dan zou de toegevoegde kalk inmiddels wel verwerkt moeten zijn.

Voor de zekerheid koop ik wel basaltmeel, want mijn lavas staat daar ook vlakbij.

Bedankt voor de tip in ieder geval.

• 3 weeks later...

Even een update van mijn kant..

Ik had de besmette bladeren en stengels weggehaald in de hoop dat het misschien boor zou zijn.

De selderijplant ziet er nu zo uit:

sel117371433093910.jpg

sel250841433093926.jpg

Kortom, ik ben bang dat het wel degelijk roest is. Het is ook erger geworden dan voorheen. Nu zitten er wel beginnende bloemknoppen in de plant en als het even kan wil ik die zaden wel winnen. Maar ik zal nu eerst de drastische snoeiactie tot 5cm boven de bodem proberen. Hopelijk helpt dat. En zo niet dan haal ik de plant er alsnog uit en zaai dan volgend jaar op een andere plaats nieuwe selderij.