Ga naar inhoud

Discussie: Biologische of chemische bestrijding insecten ziektes

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Jasmin: Dat laatste was inderdaad het geval

Ook heb ik het niet zo op dit soort discussies, waarin iedere persoon heel gepassioneerd de andere zijn/haar standpunten aanvalt. Ik lees wel mee, maar reageer amper tot nooit.

Ieder heeft zaken waar hij of zij zich druk over maakt, en dat vind ik mooi.

Ik maak mij misschien wel eens te weinig druk om dat soort zaken. Maar dat komt ook door onze manier van leven op het moment, en de plannen voor latere jaren.

Ik gebruik geen gif, en eet steeds vaker uit eigen tuin, dus over gif in andere tuintjes of in het grote geheel kan ik me niet zo druk maken.

We drinken steeds minder frisdrank, en eten steeds minder uit de supermarkt, dus over aspartaam kan ik me ook niet druk maken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar we zijn niet zo gaan leven omdat ik me druk maakte over gif, aspartaam, genetisch manipuleren of bossen kappen voor soja. Ik maak me gewoon heel weinig druk. Heb al genoeg te doen hier om me heen. (Dan raakt er weer een geit over het hek, dan blijken de kippen eieren te leggen in de varkensstal, en eten de varkens die steeds op voordat ik er bij kom, wat gaan we daan eens aan doen? Etc. etc.)

Geplaatst:

@ LucV, bedankt voor de topic splitsing, zo blijft het allemaal wat overzichtelijker denk ik

@ Jorieke, één van de mooie dingen op een forum is het uitwisselen van meningen en ervaring. Een standpunt kan bijgesteld worden en het is ook goed mogelijk een discussie te voeren maar daarbij wel de mening en standpunten van anderen te respecteren.

@ Lili, ten eerste bedankt voor het delen van je mening over dit onderwerp. Ik vind het mooi dat mensen hun mening uitdragen, ook al zijn anderen het daar mogelijk niet mee eens.

Ik tuinier nu zo'n 18 jaar. De laatste paar jaren wordt het inderdaad steeds moeilijker de groenten ongeschonden op te kweken vanwege vogels, insecten en andere tegenslagen. Ik denk dat dit komt door het op steeds grotere schaal biologisch bestrijden van ongedierte (ipv voorheen chemisch)

Zijn er nu meer vogels dan 18 jaar geleden? Ik kan hier nauwelijks over meepraten, omdat ik hier zo lang geleden niet op lette maar ik heb niet het idee dat er meer vogels zijn? Het probleem van teveel schadelijke insecten en plagen is denk ik eerder een oorzaak van het vele gif de afgelopen decennia, dan de ommekeer die er nu eindelijk komt naar een meer biologische kweek. Door alles plat te spuiten worden schadelijke insecten resistent tegen het gif, hierdoor zal er steeds meer of met zwaardere middelen gespoten moeten worden voor hetzelfde resultaat. Gevolg is dat het hele bodemleven en de nuttige insecten ook vernietigd worden, denk hierbij ook aan bestuivers zoals bijen en hommels. De bodem wordt uitgeput met (kunst) mest en allerlei andere troep. Het gewas zal steeds gevoeliger worden voor iedere kleine tegenslag.

Het is begrijpelijk dat boeren zijn begonnen met gif spuiten, er moet geld verdiend worden, opbrengst = omzet en de insecten die een deel van de oogst opvreten, vreten dus een deel van de boer zijn geld op. Veel boerderijen kunnen en willen dit niet veroorloven.

De gif handel is een miljarden industrie, alles wat ze hoeven te doen is de boer laten geloven dat hij niet zonder gif kan. Als eenmaal gif gebruikt wordt gaat de bodem en alles wat erin en omheen leeft dood en kan een gewas zich dus niet meer uit zichzelf, met behulp van nuttige insecten herstellen. Ik begrijp wel waarom veel boeren gif gebruiken, maar ik denk dat het een korte termijn oplossing is.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over de nadelen voor de mens.

Vroeger hield ik als hobby salamanders, ik ben een tijdje bezig geweest met het experimenteren met voedsel voor de salamanders. Ik had wat kleinere naakslakjes verzameld en wilde proberen deze te fokken als goede voedselbron. Ik wilde er zeker van zijn dat ik veilig voedsel had dus ik was van plan ze eerst te laten voortplanten en dan alleen de nieuwe slakjes te voeren. Nadat ik genoeg slakken verzameld had heb ik een krop sla gekocht in de winkel en er wat bladeren afgehaald, deze bladeren heb ik heel grondig gewassen in water en vervolgens aan de naaktslakken gevoerd. De sla viel zeker in de smaak en alle slakjes aten hun buikje vol een paar uur later, alles slakjes dood op een paar na die lagen te verschrompelen. En tja niet schadelijk voor mensen maar wel voor slakken? Misschien maar in een heel leven krijg je zo toch een heleboel pesticiden etc. binnen.

Dit wil overigens niet zeggen dat ik alleen biologisch eet o.i.d.

Ook de professionele telers komen steeds meer in de problemen. Wellicht zijn we te ver doorgeschoten met het biologisch telen. Je kunt niet 6 miljard mensen op aarde in leven houden met uitsluitend biologisch teelt. Misschien dat genetische manipulatie van gewassen uitkomst kan bieden?

Ik denk dat we nog lang niet ver genoeg zijn in de biologische teelt en ik weet wel zeker dat er 6 miljard mensen gevoed kunnen worden met biologische teelt. Er moet een verlies ingecalculeerd worden dus ons eten zou iets duurder worden, maar er is ruimte genoeg op deze planeet om genoeg voor iedereen te planten en zodra dat niet meer lukt bij zeg... 20 miljard inwoners dan kunnen we nog altijd de hoogte in en verticaal tuinieren zoals in het eerste deel van deze video

We zouden de beschikbare ruimte ook nog altijd veel beter kunnen benutten

Genetische manipulatie zou misschien een uitkomst zijn als we echt te weinig landbouwgrond hebben, maar ik sta hier persoonlijk niet positief tegenover zolang het "niet nodig is", waarom kan ik niet echt goed onderbouwen.

Alle organismen op aarde evolueren, dit proces duurt normaal alleen heel lang en door genetische manipulatie kan de mens dit proces versnellen, op zich mooi dat dit mogelijk is met de huidige techniek maar de kans is groot dan de mens een gewas heel anders laat "evolueren" dan eigenlijk de "bedoeling was van moeder natuur" hierdoor bestaat denk ik een grote kans dat het gewas bijvoorbeeld minder ziekte resistent wordt. Ik denk dat als je een eigenschap in een gewas verbeterd je op een ander onderdeel zal moeten inleveren, dus een grotere vrucht maar minder smaak, daar zal het dan uiteindelijk ook op uitkomen denk ik, want kg's opbrengst = € opbrengst

Er komen steeds meer insecten en steeds meer soorten insecten.

Hier ben ik het wel met je eens, maar dan om de tegenovergestelde redenen, ik denk dat er meer mutaties en resistente insecten komen door het gif en niet door de biologische teelt. Het grootschalige gebruik van gif in de landbouw is er pas sinds de jaren '60 of '70?

De wereld wordt kleiner en al het transport gaat nu veel sneller, schadelijke insecten en plagen kunnen zich zo nu ook sneller over de wereld verspreiden dan vroeger.

Niet alleen voor de voedselproduktie wordt dit een probleem, maar ook voor de volksgezondheid. Denk maar aan de toename van teken en muggen. Dit jaar is men weer bang voor de eikenprocessierups. Vorig jaar is mijn halve tuin afgevreten door de rupsen van de kleine wintervlinder die zich uit de nabij gelegen eikenbomen lieten zakken nadat ze die al helemaal kaal hadden gevreten. De gemeente wil niet bestrijden. Door die massale hoeveelheid rupsen zijn er dit jaar dus wéér veel rupsen, maar dankzij het warme weer en dus vroege bladuitloop hadden ze gelukkig net genoeg aan de bomen zelf.

Ja hier zou inderdaad makkelijk een kleine hoeveelheid gif gebruikt kunnen worden, mensen consumeren geen eikenbomen en de schade aan het milieu zou hier best beperkt kunnen worden. De toename van de teken en muggen heeft denk ik meer te maken met het veranderende klimaat dan met een extreme afname in gebruik van gif denk ik dan he

Het punt is dat een verandering in produktie ver genoeg doorgedacht moet worden. En niet van die simpele redeneringen als: chemisch bestrijden is schadelijk dus alles biologisch. Gloeilampen produceren restwarmte, dus het gebruik thuis verbieden. Dat wij door het verdwijnen van die gloeilampen de verwarming een tikkeltje hoger moeten gaan zetten, er een nieuwe, milieubelastende productieketen van spaarlampen nodig was, we nieuwe lampen moeten procuceren en kopen omdat er voor de oude straks geen peertjes meer zijn, daar denkt men niet aan. Ik denk dan ook dat het, misschien meer dan het milieu, de economie was die de drijfveer was voor dat peertjesverbod.

Helemaal mee eens, geld is zoiezo bijna altijd de drijfveer voor verandering van beleid en politiek

Hoe verder? Grote akkervelden afdekken met netten? Dat wordt te duur, zo het al mogelijk is, en dan verdwijnt de teelt naar gebieden waar ze wel bestrijden, de derde wereld landen, waar dus de landbouwgrond en voedselproduktie voor de lokale bevolking krimpt, dus uiteindelijk worden de lasten weer afgewenteld op de derde wereld landen. Zoals altijd.

Afdekken met netten zou een optie kunnen zijn. Ik ben in een aantal hele arme derde wereld landen geweest. De plaatsen waar ik geweest ben daar heeft men waarschijnlijk nog nooit gehoord van pesticiden maar op de meeste van deze plaatsen groeit alles er prachtig, de grond is vruchtbaar en blijft dat ook doordat ze niet ieder jaar hetzelfde stukje land bewerken en blijven uitputten.

Bovendien als er al grote landbouwbedrijven zijn in Afrika die wel gif blijven gebruiken, omdat ze hiermee een economisch voordeel halen dan is de grond of het hele bedrijf in 99% van de gevallen al in het bezit van een westers bedrijf.

Honger komt in de meeste derde wereld landen toch vooral door oorlog of wanbeleid en niet door ruimte gebrek.

Het is zo dat de westerse wereld de derde wereld landen en dan vooral de Afrikaanse landen altijd geplunderd heeft op alle gebieden, maar het verband met bestrijdingsmiddelen zie ik niet echt. Ik wil hiermee ook niet een hele nieuwe discussie starten.

Ik denk niet dat voedselproductie zo ernstig zal afnemen door biologisch boeren dat het in zijn geheel verplaatst zal worden naar een ander werelddeel. Het blijft ook een kwestie van vraag en aanbod, als mensen biologisch willen eten, dan willen ze toch niet opeens bespoten voedsel van een andere plaats? Bijkomstig feit is dat het transport ook geld kost en met de stijgende brandstofprijzen zal dat beetje extra werk voor biologisch voedsel misschien al gecompenseerd zijn met de iets lagere prijzen die gehaald zouden kunnen worden bij verplaatsing naar een ander continent.

Hier een interessant filmpje over boeren in de toekomst met de stijgende olieprijzen etc.

http://www.youtube.com/watch?v=xShCEKL-mQ8

Wij leggen in Nederland nieuwe natuur aan en offeren daar schaarse, zeer vruchtbare landbouwgrond voor op. Ook dit gaat ten koste van derde wereld landen waar de produktie zich naar verplaatst. De bevolking daar wordt daar niet beter van. Er worden nu behalve voor hout (we willen mooie houten tuinmeubelen want die witte van plastic willen we niet meer ) ook voor de productie van soja en palmolie massaal bomen gekapt.

Ook de CO2-uitstoot vermindering en de gevolgen van het CO2-compensatiegedrag (beter: CO2-compensatiebedrog) worden afgewenteld op de derde wereld. We pikken landbouwgrond van boeren aldaar in om onze compensatiebomen neer te zetten. En ondertussen consumeren we meer en meer. Van die CO2-handel worden westerse bedrijven rijk, de lokale bevolking heeft het nakijken.

Ja hier ben ik het ook mee eens hoewel plastic natuurlijk ook geen positieve effecten heeft voor de natuur en hoewel je jezelf een klein beetje tegenspreekt, we planten nieuwe natuur aan dus er wordt iets gedaan aan CO2 compensatie. Natuurlijk niet genoeg maar wel iets, het is zo dat de bevolking altijd het nakijken heeft, ik denk dat steeds meer mensen wereldwijd wel beseffen dat je niet alles kunt omkappen zonder terug te planten. Dat de bevolking er uiteindelijk onder lijdt...tja das waar daar kan ik je nog wel 30 voorbeelden van geven. Ik zie alleen ook hier geen direct verband met het gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Ik ben voor biologische teelt, voor zover dat mogelijk is als je tegelijkertijd 6 miljard mensen moet voeden, maar wel met echte oplossingen (en niet afwentelingen) voor de problemen en nadelige effecten die zo’n produktiewijze uiteindelijk met zich meebrengt.

Kijk zijn we het eigenlijk toch helemaal met elkaar eens. Jammer is wel dat voor het grootschalige gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen deze afweging nooit echt lijkt te zijn gemaakt. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan biologisch boeren, maar als je deze opweegt tegen de voordelen van onder andere gezonder voedsel is de keuze wat mij betreft snel gemaakt. Helaas werkt het niet zo want het is een industrie, er moet geld verdiend worden en er zijn wereldwijd veel mensen werkzaam in de bestrijdingsmiddelen industrie, het zal dus nooit verboden en een hele lange tijd duren voordat mensen zelf inzien wat gif doet met ons milieu en met onze gezondheid.

Door Jasmin:

Ik ben het ook met je eens dat de Westerse wereld wel erg creatief kan zijn met het afwentelen van problemen naar de Derde Wereld. Het is ook helemaal niet de bedoeling dat die Derde Wereld ooit goed gevoed en zelfstandig gaat opereren. Er worden wat projecten op afgeschoten, maar structureel worden die gebieden nooit geholpen. Beter van niet... want hun functie als vuilnisbak moet zo blijven...

Maar ze hebben in de armere gebieden van de wereld geen gebrek aan intelligentie. Voedselhulp wordt aangeboden in de vorm van genetisch gemanipuleerde gewassen. De nadelen hiervan zijn daar ook bekend. Sommige landen gaan er in mee, andere weigeren deze vorm van 'hulp' , zoals Zimbabwe deed.

Dat is inderdaad wel duidelijk, als het ooit de bedoeling was dat de derde wereld zelfstandig werd dan waren ze dat inmiddels al wel geweest. Zoals ik eerder al aangaf zijn er zo nog tientallen voorbeelden te noemen waar dit uit blijkt. Al zou ik Zimbabwe niet echt een voorbeeld willen noemen eerder nog zo'n land waar honger is door wanbeleid.

Hmm iets meer dan 2.000 woorden, dat valt mee sorry voor mijn nogal lange reactie.

Geplaatst:

Ach, wat is lang

Mooi verwoord Frank. Goede uitleg. Ik vond dat laatste filmpje erg mooi. Die glooiende groene heuvels. Geweldig

Good things come in small packages

Geplaatst:

Vandaag heb ik mijn licht even bij mijn bijna 80-jarige vader opgestoken, zoals ik had beloofd. Het was even trekken en sturen, want hij is prima van geest, maar hij had geen idee waar ik naar toe wilde...

Hij kon zich niet echt herinneren of hij ooit gif had gebruikt, maar sloot het niet uit. In elk geval heb ik het hem nooit zien doen. Veertig, vijftig jaar geleden had hij net zo goed last van wortelvlieg. Ook van mislukte oogsten van een bepaald gewas. Ook toen was er al een strikt beleid op het moestuincomplex wat betreft de aardappelteelt. Ik weet wel dat hij niet werkte met lullig kleine tuintjes, een ervan was 500 vierkante meter, en in bepaalde periodes had hij meerdere tuinen... wahaa... lekker aanpoten dus, naast zijn gewone werk.

Ik vroeg hem wat hij van de theorie dacht dat door de groeiende biologische aanpak de insecten overvloedig begonnen te worden.

Mwoah... zijn hoofd zat niet echt in een discussie over wel of geen gif, wel of niet biologisch... ik kreeg totaal andere antwoorden:

Zijn mening was dat het afhankelijk was van waar je woonde en waar je je tuin had. Hij had vroeger zijn tuinen in de buurt van Dordrecht, en hij zei dat je daar dus beter helemaal geen wortel kon kweken, omdat dat daar al zo lang en zo vaak was gedaan (tuinbouwgebied), dat die wortelvlieg daar niet meer weg te krijgen was. En dat overal in Nederland wel iets was waar mensen meer of minder last van hadden. Sommige gebieden konden nauwelijks nog kool laten groeien (in relatie met de insecten) en in andere gebieden probleemloos.

Hij had ook opgemerkt dat er bijna geen koolmees te zien was op dit moment (hij zit momenteel in Noord-Brabant). Hij dacht dat de koolmees een tik van de kou van de winter had gehad (niet de winter overleefd dus), en dat dat kon gaan betekenen dat er een overschot aan rupsen gaat aankomen. Omdat de voedertijd van die jonkies altijd samenvalt met rupsentijd. Maar dat zoiets zichzelf wel weer zal bijtrekken binnen 1 of 2 seizoenen.

Einde interview met een tuinerder op leeftijd....

Geplaatst:

Ik kan er wel wat mee, ik vergelijk vaak met Jorieke en dat is soms best opvallend anders wat bij haar probleemloos gaat of juist niet is bij mij

zeker niet hetzelfde, denk wel dat je vader gelijk heeft dat in sommige gebieden iets wel of niet lukt o.a aan de voorkomende insekten kan liggen.

meikevers engerlingen en nog meer van dat spul zie je bij ons bv niet.

zo te horen was je vader niet groot verbruiker in gif anders had hij dat best geweten, vroeger speelde het zo goedkoop mogelijk kweken ook veel meer een rol en was in verhouding gif meer een luxe produkt dan nu ik denk zeker dat vroeger mensen het mischien wel wide gebruiken maar het minder of niet deden omdat het ook wel toen nog best duur was.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Grappig is dat. Jasmin spreekt haar vader, die zich niet kan herinneren gif te hebben gebruikt maar wel een moesterrein van laten we zeggen 500 m2 (of meer) had. Ik ben vandaag eens bij de moestuin van een van mijn buren wezen kijken, een gepensioneerde agrarier met nu nog 1500 m2 moestuin. Op die tuin stonden lange rijen met o.a. prei en tomaten. Zeker de helft van de tomaten en prei zagen er niet uit alsof ze nog voor consumptie geschikt zouden worden.

Ik heb het de buurman nog niet gevraagd maar ik denk dat hij (en wellicht ook Jasmins vader) op een andere manier biologisch telen: gewoon volgens de wet van de grote aantallen. Veel zaaien en opkweken omdat ze rekening houden met een percentage 'natuurlijk' afval (opgevreten, stukgevroren, aangetast, omhooggewipt door mollen). Ik bedoel grond is er hier genoeg en was er wellicht ook nog in ruimere mate toen Jasmins vader tuinierde. Spuiten - chemisch of meer natuurlijk - is dan niet echt nodig.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Wat herinneringen aan mijn vader en tuinplagen betreft ... Ik weet nog dat hij vroeger in de tuin ieder jaar in zijn aardappelen de grootste problemen had met de coloradokever. Vreemd genoeg kom ik dat beestje nu in dezelfde tuin die hij ook gebruikte nooit meer tegen. Van wortelvlieg had hij ook last maar dat viel in zoverre mee dat er zonder te spuiten 'mee te leven' viel . Voor mij is het momenteel niet meer mogelijk om zonder spuiten of onbeschermd wortelen te telen. Ik teel ze noodgedwongen al weer jaren beschermd onder gaas. Van de preimineervlieg had de man nog nooit gehoord. Ik trouwens tot enkele jaren geleden ook niet maar ik kan nu echt geen prei meer telen zonder insectengaas. Een andere engerd waar mijn vader nooit last van had was de erwtentrips. Ik heb noodgedwongen een paar jaar geen erwten meer geteeld om op die manier van die trips af te komen. En zo zijn er meer beestjes die in de loop der jaren komen en gaan. Alleen lijken er veel meer te komen dan te gaan .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Als we dan toch over vroeger hebben herrinder ik mij zeker het gebruik van gif, de nodige dozen met poeder waar wij beslist niet aan mochten komen.

meeste werden deze in gieter met water opgelost en over rijen verdeeld met name wortels, kregen dit een paar keer.

Ik herrinder me geen mislukkingen of schade aan groente van insekten, het gif deed denk ik wel zijn werk

al was het assortiment vrij klein maar wel heeeeeeel veel van alles.

Geplaatst:
Mwoah... zijn hoofd zat niet echt in een discussie over wel of geen gif, wel of niet biologisch... ik kreeg totaal andere antwoorden:

Zijn mening was dat het afhankelijk was van waar je woonde en waar je je tuin had. Hij had vroeger zijn tuinen in de buurt van Dordrecht, en hij zei dat je daar dus beter helemaal geen wortel kon kweken, omdat dat daar al zo lang en zo vaak was gedaan (tuinbouwgebied), dat die wortelvlieg daar niet meer weg te krijgen was. En dat overal in Nederland wel iets was waar mensen meer of minder last van hadden. Sommige gebieden konden nauwelijks nog kool laten groeien (in relatie met de insecten) en in andere gebieden probleemloos.

Ligging moestuin

Een interessante mening waar ik me wel in kan vinden Jasmin. Ik lees regelmatig over plagen als preimot, slawortelboorders, kevers, etc maar die heb ik in mijn korte moestuin 'carrière' nog niet voorbij zien komen, of in iedergeval geen noemenswaardige schade van ondervonden. Schade van wortelvlieg heb ik vorig jaar voor het eerst gehad, maar dat was maar 1 rijtje en de eerste keer. Ik neem natuurlijk wel preventieve maatregelen (als in: teeltmethode: manier van zaaien en oogsten). Hetzelfde geldt voor de koolvlieg, vorig jaar voor het eerst echt grote schade aan rettich. Het overgrote deel van de kool teel ik onder insectengaas maar de afgelopen jaren had ik ook regelmatig koolplantjes + radijs open en bloot staan zonder bescherming. Alleen schade door rupsen maar niet door koolvlieg... Daarmee ondersteun ik op zijn minst de mening van je vader, maar blijft de oorzaak achter wegen. Is het de zeelucht, is het de grondsoort, komt het door de afwezigheid van grote bossen, is het de omringende landbouw, moeilijk... Maar wel een interessante mening en constatering!

Biologisch of chemisch: de natuurlijk kringloop verstoord?

Om weer op de oorspronkelijke discussie aan te haken, ik betwijfel of er meer insecten zijn maar zie een eventuele oorzaak niet direct in de landbouw. Ik zie de oorzaak meer in de verplaatsing van de leefgebieden. Nu heb ik niet de tijd om mijn stelling na te zoeken of de ervaring om die goed te onderbouwen maar ik haal even drie voorbeeldjes aan. 10 jaar geleden zijn wij verhuis naar een nieuwbouwwijk. Daar viel het ons op dat er meer spinnen te zien waren dan in ons oude huis, zowel binnen als buiten. Veronderstelling: natuurlijke leefomgeving verstoord, weinig natuurlijke vijanden door ontbreken groene omgeving. Als tweede voorbeeld haal ik met tegenzin dennislp zijn rupsenmoordzucht aan. Als er een natuurlijke balans is in de voedselketen zal je zien dat deze ook in staat is zich te herstellen. Het vraagt wat geduld en misschien wordt er dan een plantje op gegeten maar je zal zien dat na verloop van tijd de koolmezen de weg naar je tuin vinden (zeker in mei, want dan leggen alle vogels een ei ). Ga je chemische middelen toepassen dan verstoor je als ware de kringloop door niet alleen voedsel weg te nemen maar eventuele natuurlijke vijanden ook op te ruimen. Dat wil ik graag illustreren met het derde voorbeeld. De 10 jaar oude pruimenboom in onze tuin wordt elk jaar geteisterd door kolonies bladluizen, soms zelfs zo erg dat het witte bladluizenlijkjes regent (og eigenlijk bladluizen vervellen). Ga je eens goed kijken en leg je een wit laken onder de boom dan valt het op dat het er stikt van de natuurlijke vijanden. Lieveheersbeestjes en de o zo schattige kinderen, sluipwespen en wantsen. De kolonie bladluizen wordt beperkt waardoor de schade de schade ook beperkt blijft.

Ik heb de discussie met een schuin oog gevolgd maar het is een leuke discussie zonder dat mensen elkaars standpunten keihard aanvallen. Aan het woordje biologisch, chemisch en bestrijding kleven zoveel betekenissen dat zo'n discussie makkelijk kan verzanden in een welles / nietes verhaal.

Geplaatst:

Maar wat ik toch kei irritant vindt was een vb van ik denk nieuw lid wat ik vandaag las, zij had ergens prachtig mooie bramen staan met afscheiding buurman, en net voor de oogst gaat deze buurman eens lekker flink staan sproeien met het een of ander waardoor zij de oogst van de bramen niet meer aandurfde, nu in de discussie bio of chemisch is dat toch heel irritant als je zelf bio of gematigd bio bezig ben en je buurman is

niet zo onder de indruk en gaat lekker chemisch tekeer, het nut en je idealen en moeite en alles je idee over bio moestuin valt dan weg

Ik kan helaas niet meer vinden wie het schreef vandaag maar ik was echt even met haar aan het meeleven.

Geplaatst:

Volgensmij was dat claudia, had het ook gelezen. Dat is inderdaad vervelend, dan doe je zelf zo je best en loop je, als ze geen rekening met o.a. de wind houden, het risico om toch nog bespoten groenten te eten. Ik ken ook zo'n buurman die alles spuit, zelfs coniferen. Meer kan/wil ik er niet over zeggen omdat het goed mogelijk is dat er leden van het volkstuincomplex meelezen.

Geplaatst:

@ Chaotik, dank je

@ Helly, dank je, heb je de andere delen ook gezien? Deel 2 t/m5? Mooi filmpje en nog leerzaam ook, heb het al een aantal keer bekeken, al komt dat meerdere keren bekijken eigenlij kvooral doordat ik te veel dingen tegelijk doe en dan niet meer kan volgen wat er gezegd werd

Jasmin, de suggestie van je vader dat het verschilt per gebied daar kan ik me wel in vinden, dat klinkt ook vrij logisch. Wat Jorg zegt over de verstoring van het natuurlijk evenwicht zal ook absoluut een rol spelen, maar hier gaat het natuurlijk niet alleen om het gebruik van bestrijdingsmiddelen maar ook door vervuild oppervlaktewater, verandering van kimaat etc. etc.

Als er echt meer schadelijke insecten zijn dan vroeger. En nogmaals ik kan hier zelf niet echt goed over oordelen, misschien heeft het dan ook te maken met het feit dat er in woonwijken steeds minder (moes)tuinen zijn, veel mensen laten hun tuintje tegenwoordig helemaal bestraten en dus gaan alle beestjes naar dat groen dat er nog wel is. Ik weet dit niet zeker, maar het is een ideetje.

Vroeger werd er misschien meer verbouwd op verschillende locaties, bij mensen thuis etc.

Een insect dat specifiek schade aanricht aan 1 gewas werd vroeger misschien als het ware verdeeld over die gewassen in de omgeving? Nu ben jij bijvoorbeeld de enige in je wijk die wortels kweekt, dus alle wortelvlieg komt naar jou worteltjes?

Geplaatst:

Ja ik heb gelijk alle delen gezien. En idd zeer leerzaam. Mocht ik ooit een 'landgoedje' met bos kunnen kopen, laat ik t bos wel staan, ondanks dat ik heel erg van de organisatie ben. Ook ik heb daar nog veel in te leren, of beter gezegd af te leren. Ik houd van een strakke tuin, maar een beetje bos kan geen kwaad. Volgens mij kan je zelfs heel goed je compost in zo'n bos storten en t jaar erop het daar weer weghalen. Lijkt mij zeer rijk aan stofjes.

Wat t laatste betreft wat je hebt getikt, daar kan natuurlijk ook een bron van waarheid in zitten. Net wat Jorg over die spinnen zei in dat nieuwbouwhuis. Je zou denken dat spinnen dan wel trekken naar een tuin, maar wat als die er niet is?

Nog even een reaktie over wat Hans zei... ik kan me heel goed voorstellen dat als je zelf biologisch bezig bent en je struikjes aan de buurman zn kant hebt staan die ze vervolgens lekker onder t gif spuit dat je dan enorm teleurgesteld bent. Het is duidelijk dat ze geen goede afspraken hadden met elkaar. Daarom doe ik t liever in mijn achtertuin. Geen gedoe van buren die spuiten (ene kant heeft alleen bestrating en de andere kant laat t geheel in tegenstelling overwoekeren). Mocht ik ooit nog gaan verhuizen, dan graag naar een plek met héél veel tuin M'n vriend wil graag een carré boerderijtje, dus als die er eentje kan vinden die betaalbaar is mét tuin dan ben ik ook een gelukkig mens.

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...