Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Eindelijk kan ik weer foto's op de computer zetten!

Dit is mijn eerste Goudse kaas Deze heeft een natuurkorst gehouden en is geslacht op 19 februari:

AN4847s40821458760362.jpg

En zo zag de zijkant eruit Die is dus ruim weggesneden..

AN4843s81891458760361.jpg

De andere zat in de was en kreeg een zwart vlekje onder de was. Die heb ik op 27 februari aangesneden. Gelukkig was het schimmelplekje maar klein en zat er verder nergens schimmel Was erg lekker! Vergeleken met de kaas van de boerderij was ie een beetje droog, maar verder

En die andere kazen die ik nog probeerde staan niet op de foto helaas, maar de meikaas was lekker! Het koekkruidenwalnotenkaasje dat ik niet kon persen heeft lang uitgelekt en is toen alsnog geperst en in de pekel gegaan alsof het een gouda was. Dat was het waarschijnlijk toch niet, de kaas was veel te zout, bleh.

Geplaatst:

Tja ik wil wel, maar ik twijfel over de melk en/of stremsel, ik vind het zo zonde van al die (rauwe) melk als het stremmen steeds niet goed gaat. Winkelmelk stremt nog slechter las ik.. Maak jij nog wat kaas of is het nu helemaal over? Ik zat afgelopen tijd steeds te kijken of ik niet een keer met mijn melk langs jou kan, maar 't is nog niet gelukt. Heeft 't zin om een liter of 2 mee te nemen naar de MTFD? Of is dat niet handig wegens de drukte?

Geplaatst:

Met de drukte is het misschien niet handig nee. Ik denk altijd dat er wel van alles tussendoor kan, maar uiteindelijk is de dag ineens voorbij

Als het een keer een vieze regenachtige dag wordt, zoals vandaag , dan kan ik nog wel wat kaas maken hoor. Zeker meikaas ofzo. Voor de stremming maakt het niet uit.

Geplaatst:

Dat was inderdaad mijn bedoeling. Alleen als je dat ziet zitten hoor! Wil je dan rauwe melk of melk die ik alvast pasteuriseer? In het laatste geval haal ik de melk op vrijdag en pasteuriseer dan ook gelijk. 2L genoeg?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Klopt! Hoe ziet te lang stremmen eruit? Erg stevig/stijf geworden?

Had je de kachel aan? Pan in handdoeken op het aanrecht? Gisteren vond ik het bij jou in de keuken frisser dan in de mijne, maar met zo'n houtkachel is het dan weer snel warmer dan hier. Ik zal in mei nog wel eens een poging wagen, dan is het in elk geval warm(er) en kan het alleen nog aan m'n stremsel liggen (dat loopt dan ook wel tegen de houdbaarheidsdatum aan)

Geplaatst:

De kachel was even aan geweest bij het kantoor, maar die warmte komt niet meteen in de keuken waar ik heb staan kazen (gewoon mijn 'normale' keuken ) Ik heb een handdoek over de pan gehangen, maar het was maar 1,5 liter (halve liter drinken we zo ) dus dat koelt op zich dan nog steeds best wel snel af.

Ik heb meikaas gemaakt, dus niet eens zoveel stremsel gebruikt als bij Goudse kaas. Al scheelt het maar een druppel of 2. De stremming was (na die iets te lange tijd) gewoon als bij mij normaal.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
22 oktober 2015:

Die van mij zakt wat uit... maar droogt ook al mooi (de zijkanten horen recht te blijven... )

IMG112997551445523782.JPG

Vandaag de uitgezakte kaas aangesneden:

Ik kon hem zo ongeveer uit zijn waxjasje laten glijden. Er kwam iets vocht mee.

IMG414250181462995184.JPGIMG414341491462995189.JPGIMG414832971462995194.JPG

Grote scheuren ook, geen ronde gaten van een of andere besmetting. Ruikt super lekker en smaakt naar lekkere jonge komijnekaas. Niet goed geperst toen? Kan bijna niet, maar lijkt er wel op. Misschien dat het gewicht raar verdeeld is geweest met persen? Nou ja...

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Ik zal eens kijken welk kaasje in aan ga snijden op de MTFD deze zaterdag. Misschien de gerookte?

De brie van geitenmelk zal nog niet rijp zijn denk ik. We hebben er van de week 1 aangesneden en die was nog veel te stevig. Lekker, maar hij moet nog zachter.

Ik heb nog best wat kaasjes liggen, dus ik hoop een goede overlap te kunnen maken dit jaar met oude en nieuwe kaas (die dan nog maanden moet rijpen)

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...