Anna3 Geplaatst: 17 februari 2016 Geplaatst: 17 februari 2016 Nee hoor, je kan ook alles lezen zonder registratie Gouda van Nils: http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/gouda-van-nils-t797.html Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2016 Auteur Geplaatst: 17 februari 2016 Ja blijkbaar doe ik dus iets goed, want ik kan geen ricotta maken van alleen wei Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Eindelijk kan ik weer foto's op de computer zetten! Dit is mijn eerste Goudse kaas Deze heeft een natuurkorst gehouden en is geslacht op 19 februari: En zo zag de zijkant eruit Die is dus ruim weggesneden.. De andere zat in de was en kreeg een zwart vlekje onder de was. Die heb ik op 27 februari aangesneden. Gelukkig was het schimmelplekje maar klein en zat er verder nergens schimmel Was erg lekker! Vergeleken met de kaas van de boerderij was ie een beetje droog, maar verder En die andere kazen die ik nog probeerde staan niet op de foto helaas, maar de meikaas was lekker! Het koekkruidenwalnotenkaasje dat ik niet kon persen heeft lang uitgelekt en is toen alsnog geperst en in de pekel gegaan alsof het een gouda was. Dat was het waarschijnlijk toch niet, de kaas was veel te zout, bleh. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 maart 2016 Auteur Geplaatst: 23 maart 2016 Haha wat een ding zeg, met die scheur. Maar er was nog genoeg te eten dus? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 23 maart 2016 Geplaatst: 23 maart 2016 Zeker! De schimmel zat alleen in de scheur en is niet verder naar binnen gegaan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 24 maart 2016 Auteur Geplaatst: 24 maart 2016 Ga je nu aan de slag met meer kaas? Vast niet, het is zo druk met de tuin alweer...? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 25 maart 2016 Geplaatst: 25 maart 2016 Tja ik wil wel, maar ik twijfel over de melk en/of stremsel, ik vind het zo zonde van al die (rauwe) melk als het stremmen steeds niet goed gaat. Winkelmelk stremt nog slechter las ik.. Maak jij nog wat kaas of is het nu helemaal over? Ik zat afgelopen tijd steeds te kijken of ik niet een keer met mijn melk langs jou kan, maar 't is nog niet gelukt. Heeft 't zin om een liter of 2 mee te nemen naar de MTFD? Of is dat niet handig wegens de drukte? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 maart 2016 Auteur Geplaatst: 25 maart 2016 Met de drukte is het misschien niet handig nee. Ik denk altijd dat er wel van alles tussendoor kan, maar uiteindelijk is de dag ineens voorbij Als het een keer een vieze regenachtige dag wordt, zoals vandaag , dan kan ik nog wel wat kaas maken hoor. Zeker meikaas ofzo. Voor de stremming maakt het niet uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 1 april 2016 Geplaatst: 1 april 2016 En voor de dag erna? Dus dan maak jij kaas met mijn melk? Of is het dan bijkomdag? Anders komt het vast een andere keer wel. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 april 2016 Auteur Geplaatst: 1 april 2016 Ja voor de dag daarna zou wel kunnen, dat je wat melk hier laat? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 1 april 2016 Geplaatst: 1 april 2016 Dat was inderdaad mijn bedoeling. Alleen als je dat ziet zitten hoor! Wil je dan rauwe melk of melk die ik alvast pasteuriseer? In het laatste geval haal ik de melk op vrijdag en pasteuriseer dan ook gelijk. 2L genoeg? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 april 2016 Auteur Geplaatst: 2 april 2016 Liefst rauwe melk, als dat niet te lastig is? Dan doe ik precies wat ik zelf ook zou doen, kijken hoe dat gaat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 april 2016 Auteur Geplaatst: 15 april 2016 Ik heb aangesneden voor morgen: Kaasje nummer 30. Half november gemaakt, met fenegriek. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 april 2016 Auteur Geplaatst: 17 april 2016 Ik heb net meikaas gemaakt met de melk die je mee bracht Anna, ging goed! Ik heb het wel te lang laten stremmen, was even vergeten dat ik ook nog een pan melk met stremsel had staan Dus per ongeluk 1,5 uur laten stremmen. Maar dan was het bij jou vaak nog niet goed toch? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 17 april 2016 Geplaatst: 17 april 2016 Klopt! Hoe ziet te lang stremmen eruit? Erg stevig/stijf geworden? Had je de kachel aan? Pan in handdoeken op het aanrecht? Gisteren vond ik het bij jou in de keuken frisser dan in de mijne, maar met zo'n houtkachel is het dan weer snel warmer dan hier. Ik zal in mei nog wel eens een poging wagen, dan is het in elk geval warm(er) en kan het alleen nog aan m'n stremsel liggen (dat loopt dan ook wel tegen de houdbaarheidsdatum aan) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 april 2016 Auteur Geplaatst: 17 april 2016 De kachel was even aan geweest bij het kantoor, maar die warmte komt niet meteen in de keuken waar ik heb staan kazen (gewoon mijn 'normale' keuken ) Ik heb een handdoek over de pan gehangen, maar het was maar 1,5 liter (halve liter drinken we zo ) dus dat koelt op zich dan nog steeds best wel snel af. Ik heb meikaas gemaakt, dus niet eens zoveel stremsel gebruikt als bij Goudse kaas. Al scheelt het maar een druppel of 2. De stremming was (na die iets te lange tijd) gewoon als bij mij normaal. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2016 Auteur Geplaatst: 11 mei 2016 22 oktober 2015: Die van mij zakt wat uit... maar droogt ook al mooi (de zijkanten horen recht te blijven... ) Vandaag de uitgezakte kaas aangesneden: Ik kon hem zo ongeveer uit zijn waxjasje laten glijden. Er kwam iets vocht mee. Grote scheuren ook, geen ronde gaten van een of andere besmetting. Ruikt super lekker en smaakt naar lekkere jonge komijnekaas. Niet goed geperst toen? Kan bijna niet, maar lijkt er wel op. Misschien dat het gewicht raar verdeeld is geweest met persen? Nou ja... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 27 september 2016 Auteur Geplaatst: 27 september 2016 Ik zal eens kijken welk kaasje in aan ga snijden op de MTFD deze zaterdag. Misschien de gerookte? De brie van geitenmelk zal nog niet rijp zijn denk ik. We hebben er van de week 1 aangesneden en die was nog veel te stevig. Lekker, maar hij moet nog zachter. Ik heb nog best wat kaasjes liggen, dus ik hoop een goede overlap te kunnen maken dit jaar met oude en nieuwe kaas (die dan nog maanden moet rijpen) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 29 september 2016 Auteur Geplaatst: 29 september 2016 Ok, doen we die Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2016 Geplaatst: 29 september 2016 Wat een mooie kaas! Wow, ik geloof dat ik toch maar even omrij Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 30 september 2016 Auteur Geplaatst: 30 september 2016 Ik had er ook weer 1 met een enorme krater er in. Nog even opzoeken wat ik toen anders heb gedaan... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 30 september 2016 Geplaatst: 30 september 2016 Oeps, ben ik ook wel benieuwd naar! Is dit iets anders dan het probleem met pasteuriseren/salpeter/calcium oid? Of heb je toch muizen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 21 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2016 Weer een kaas aangesneden met flinke gaten, maar lekker! Tjonge wat kan ik toch lekkere kazen maken (ik wil niet opscheppen hoor) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 9 november 2016 Auteur Geplaatst: 9 november 2016 Hier de berichten over 19 november: kaasmaakdag-19-nov-2016-t21305.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.