Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe ik (Goudse) kaas maak


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Grappig. Ik heb hier in de buurt ook steeds meer geinteresseerden. It seems to be catching on!

De mevrouw waar ik melk haal, polste bijv voorzichtig of ze ze kon gaan verkopen. Maar ja. Dan moet je zo allemachtig zuiver gaan werken.

Ik bedoel niet dat ik nou zo'n enorme smeerpoets ben, maar wel - bewezen - een kluns bij tijd en wijle. En een hondenhaar heb je er bijv zo tussen als je even de verkeerde kant op gaat. Ach en bovendien, vind het veel leuker om ze zelf te eten met vrienden / familie of zo es cadeau te doen wat Old Rose eerder al schreef.

 

Ik was trouwens aan het zoeken op fenegriek (jullie waren daar enthousiast over, en mijn vader noemde het ook als heel lekker, maar ik ken het niet)

Blijkt naast lekker nog fijne eigenschappen te bezitten:

 

"Fenegriek is rijk aan ijzer en koper. Fenegriek bevat saponine en coumarinen, waardoor het kan helpen bij aderproblemen. Verder heeft het ontstekingswerende eigenschappen en bevordert het de galproductie. "

Maar ook dit

"Fenegriekzaadpoeder is door de Europese Commissie toegelaten als gewasbeschermingsmiddel voor de bescherming van planten tegen bladschimmels, meer bepaald echte meeldauw (Uncinula necator) bij druif."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fenegriek

 

Heel aardig allemaal!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker waar Jorieke! Er ligt hier een (gekochte) babygeitenkaas met fenegriek en elke keer als ik er langs loop komt ruik ik die heerlijk fenegriek Inmiddels heb ik ook een zak fenegriek in huis van levenvanhetland, daar staat trouwens ook wat er in de (kaas)kruidenmengsels zit. Ik denk dat het dezelfde zijn als die van brouwmarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik ben nu weer aan t kazen en wil nog even mijn ervaringen van vorige week vertellen. Toen wilde de melk niet stremmen..na 1,5 uur niet en na 2,5 uur nog niet. Mij normaal onbekend dus ik zat een beetje met mijn handen in het haar. Online hulp gevraagd en gekregen van de veldkaasmakerij (Jorieke dus) die me aanraadde om de melk wat te verwarmen in een badje. Dat lukte gelukkig wel en ik had nog twee mooie kaasjes van beide 600 gram en een aardige hoeveelheid ricotta.

 

Ondertussen heb ik wel uitgevogeld hoe het zit..omdat ik geen pan heb waar 9 liter melk in kan verwarmd worden doe ik dat in twee pannen en giet de melk als ze op 34 graden is in de emmer om daar de wrongel in te maken.Waarschijnlijk koelt het dan toch teveel af.

Het enige wat ik anders heb gedaan is dat ik de melk de avond van te voren al in twee pannen had gedaan en die op de vensterbank buiten koud had gehouden. Er zaten wat mini springvliegjes op de room die er er gemakkelijk af kon scheppen.

 

Enfin, vandaag de melk in de emmer gedaan op 35 graden nu zit de ferment erin en ze is mooi op temperatuur. Ik houdt ze warm door mijn superdekentje..zo een waar ik altijd meteen onder in slaap val omdat het zo`n warm ding is We zullen zien hoe het vandaag gaat. Ik dacht eigenlijk om walnotenkaas te maken..weet iemand of je ipv koken de walnoten ook kan roosteren?

2017-02-07-1123661486463527.41

 

Mijn voorraad tot nu toe, we hebben een kaasje jong opgegeten. Vandaag komen er weer twee bij. Jorieke zie je, je kaaswax heeft mijn rode wax weer aardig terug gekleurd

2017-02-07-1141601486463540.42

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het verslag nog Ik ben benieuwd of er straks aan het eindresultaat nog wat anders is ofzo. Door het lange stremmen/zuren/etc.

 

Walnoten kook je om er ook meteen vocht in te brengen zodat ze geen vocht onttrekken aan je kaas als ze er in zitten tijdens het rijpen. Dan gaat het drogen van de noten en de kaas gelijk op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 5 maanden later ...

Heerlijk om zo'n online handelswijze er nog even op te kunnen naslaan.

De melk staat intussen hier. Klaar voor een prachtige sessie kazen!

 

Edit: grappig. Nu ik het recept nalees, dringt het zinnetje dat het kaasmaken ook zonder pasteuriseren kan pas tot me door.

Dat is ook nog wel interessant om te proberen, zit ik me te bedenken.

Misschien niet deze keer meteen riskeren.

Als je het pasteuriseren achterwege laat, dan is het een rauwmelkse kaas. Toch?

 

Edit2:

Bijna tijd om te gaan proppen.

dd5fda0b83491c43f504367b22e39755.jpg

 

En tijd om ze te gaan instoppen voor de nacht

ca65b42fd80adab537df2dcc57e51576.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker bezig hoor Charly Niet pasteuriseren geeft rauwmelkse kaas ja. Je melkadresje moet wel schoon werken anders kun je het schudden. Als ze er zelf kaas van maken of melk aan de kaasfabriek leveren zou je het eens kunnen proberen. Melk voor de melkfabriek hoeft minder 'schoon' te zijn, omdat daar toch alles gepasteuriseerd wordt.

 

Ik wacht met smart tot de post m'n Engelse kaasboek komt bezorgen, daarna wil ik thuis weer eens wat proberen. Tot die tijd maak ik alleen 'werkkaas' van tig kilo's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de uitleg Speets.

Goed getimed ook. Want vandaag kwam er iemand langs die nog veel meer van 'puur natuur' is dan ik, en ze vroeg me (een heel klein tikkie belerend) waarom ik het nodig vond eerst te pasteuriseren. Had ik meteen een prachtig pasklaar antwoord

Ik koop nl idd bij een boer die niet aan kaasfabrikanten levert. Dus pasteuriseren blijft er hier vooralsnog gewoon bij horen.

 

Oh en ben bij voorbaat benieuwd naar je Engelse kaas-ervaringen. Wanneer verwacht je het boek?

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Bij de Action zijn gewichten te koop! Van die gewichthef dingen, niet al te zwaar. Van een aantal kilo, tot en met 6 geloof ik. Maar het schap was hier (nog?) niet helemaal gevuld.

Nadeel is dat je deze niet kunt stapelen o.i.d., maar ze zijn wel voorzien van zo'n (siliconen?) laagje waardoor ze mooi schoon zijn. Van die oude gewichten gaan roesten als je ze direct op vochtige plankjes of kaasvormen zet. Dat geeft op zo'n kaaspers zoals ik heb (die van snijplanken en draadeinden) niet, want dan blijven ze droog, maar toch

 

Ze waren goedkoop, zoals je gewend bent van de Action. Maar ik heb nog niet goed kunnen zien en voelen hoe groot ze zijn (ze zitten in een doos) en of er dan wel leuk wat naast elkaar zouden passen op een kaaspers bijv. Nou ja, wie weet heeft iemand er wat aan

 

Edit:

action33591507560150.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die twee gewichten die ik voor jou en Anna heb zijn van die roestige dingen. Ik stop ze zelf in een vacuümzakken. Mijn buurman zei: in de cola leggen en dan verven

Willen jullie die oude dingen eigenlijk wel?

Ze zijn wel plat van boven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak er nog een eigen topic over hoor, zodra ik weer een nieuwe maak. Maar ik heb dus de Parmezaanse kaas aangesneden dit weekend. Om met meerdere kaasfanatiekelingen te kunnen proeven op de MTFD

 

De buitenkant was nog schimmelig en muffig, wel een stukje beter dan een tijd terug. Ik heb dat geprobeerd weg te wassen, zelfs met dreft omdat de korst met olijfolie natuurlijk helemaal glibberig werd van het water. Toen dat nog steeds niet echt hielp, heb ik de kaas doormidden gesneden (gedrukt, want hard en stug) en daarna wat korst weggesneden. Ik had wat geraspt, van het hoekje zeg maar, en er zat amper smaak aan. Balen! Maar toen sneed ik iets van de binnenkant, zeg maar aan de kant van het midden, en dat smaakte dan weer lekker! Dus hij is aan de randen toch wat teveel ingedroogd omdat de vochtigheid in mijn kelder niet goed was voor deze kaas. En ik misschien dan al eerder had moeten smeren met olie?

 

Nou ja, hij smaakte dusdanig goed dat ik een nieuwe ga maken, deze keer met 2 maal de hoeveelheid melk zodat de kaas dikker wordt en dus minder % oppervlak om uit te drogen. En ik ga eerder smeren met olie.

 

IMG210142441508175648.JPGIMG210261351508175649.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lekker! Nog een ideetje om zo'n hele fijne rasp te kopen? Zag Jamie net parmezaanse kaas raspen boven zijn courgette carbonara, van die fluwelig zachte friemeltjes. Moest meteen aan jouw heerlijke parmezaan denken. Dat zou met zo'n ding een super fijne textuur geven. Weer net fjes anders! Nou ja. Gedachtetje. Ik wacht je tweede poging sowieso af hoor, voor ik me aan parmezaan durf te wagen... Eerst die cheddar eens proberen.

Oh en vandaag hebben al mijn Goudse kaasjes die te drogen liggen gezweet van de warmte. Volgend jaar inderdaad echt pas eind okt beginnen!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...