Old Rose Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 Gister was het dan weer zover, poging twee van zelf kaas maken. Alle juiste ingredienten, spullen etc waren er, en ik was vol goede moed, het kon niet meer misgaan. De melk stremde prachtig, dit keer ook Ca Cl gebruikt. Na een uur wachten had ik een mooie breuk in de melk en kon ik snijden. 3 Kaasvormpjes kon ik vullen, weliswaar 1 goed gevult, 1 iets minder en de laatste bijna te wenig. Volgende keer meer melk gebruiken. Ik had nu 10 L boerenmelk vers van de boer...dus volgende keer met 11 L gaan stoeien. 1 Kilo gewicht erop en wachten Na een half uurtje de kaasjes gedraait en opnieuw onder persdruk gelegt. Mijn nieuwe pers, die mijn vader voor ons gebouwd heeft is nog niet klaar. Dus moesten we stoeien met zware potten Het resultaat is toch best wel gelukt. Komijnen kaas Nu mogen ze nog een tijdje zwemmen. en dan moeten we wachten. Ik moet zeggen dat het een goed gevoel geeft als het alles dan toch lukt. En heb nu al weer zin in de volgende keer kaas maken Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Jorieke123 Geplaatst: 30 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2015 Ziet er goed uit! Doe je de volgende keer nog eens zonder Ca Cl? Al is het maar met 1 liter? Het ging de vorige keer vast fout door de hoge temp. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Old Rose Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 Ja, die hoge temperatuur moet de fout gewezen zijn. En ja, ik probeer het ook nog een keer zonder toevoeging van CaCl.Gewoon iedere keer iets anders doen, goed noteren en dan bij proeven kijken welke het lekkerst is. Alleen dat wachten he... Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Jorieke123 Geplaatst: 30 oktober 2015 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2015 Ja, dat wachten dat is jammer.... Maak ook eens een (kruiden-)meikaasje, dan heb je meteen kaas http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/meikaas-t888.html? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Old Rose Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 oohh dat ziet er ook goed uit en absoluut het proberen waard.( en laat niemand verwondert zijn als we volgend jaar dikker zijn geworden ;P )dank je wel Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
speets Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 O wat lekker allemaal De middelste regel van Old Rose houdt me tegen, maar anders... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Old Rose Geplaatst: 30 oktober 2015 Geplaatst: 30 oktober 2015 geeft toch nix, waaien we ook niet om als we in de moestuin werken Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
appelvrouw Geplaatst: 2 november 2015 Geplaatst: 2 november 2015 De boer heeft me vanavond melk gebracht ( ik had het voor morgenochtend besteld)Ik zet de melk maar koud in de gang, morgen meteen maar aan de kaas Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2015 Auteur Geplaatst: 3 november 2015 Succes! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Dank. Ik heb 4,5 liter melk, heb ik nu goed uitgerekend dat ik 4,5 cl zuursel moet hebben? Ik heb het zuursel nog niet ingevroren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2015 Auteur Geplaatst: 3 november 2015 Je hebt 45 ml zuursel nodig. Normaal is dat (als je er ijsklontjes van maakt) zo'n 4 klontjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2015 Auteur Geplaatst: 3 november 2015 Ik heb je vorige kaasje gisteren voorzien van kaaswax. Is mooi geworden, mooier dan mijn speculaaskruiden-walnotenkaasje. Daar zaten door de noten wat grotere gaten in, en dan kloddert die wax niet echt mooi.... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Mooi, ik ben blij Wat mijn eerste kaasmaakproject betreft: so far so good.Het werd wel veel meer een geklodder dan bij jou thuis Jorieke, de ervaring werd duidelijk gemist. En ik had teveel! De vorige keer met deze vorm was de 4 liter wat krapjes dus heb ik 4,5 genomen. dat was duidelijk teveel. De rest in een snel afgewassen kwarkkaasvorm gemikt, zoeen waar je hier wel verse kaas/kwark kan kopen..faisselle noemen ze dat hier. Met persen wordt het meteen een zooitje, dat past natuurlijk allemaal niet en is van een hoog knutselgehalte ( met een leeg honingpotje en veel doek krijg ik het iets aangedrukt. Ik weet ook niet hoeveel het weegt ( bedenk me nu dat ik het best even had kunnen wegen )en gokte dus maar een 150 gram. Deze kaas kan ik misschien wat verser eten en niet waxen..Misschien dan wel pekelen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2015 Auteur Geplaatst: 3 november 2015 Inderdaad wel even pekelen dan ja. Of strooi er iets zout op. Of gehakte kruiden o.i.d. zodat je een soort van vers kruidenkaasje krijgt. En houd ons op de hoogte Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Old Rose Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 en zo blijven we leren , he Jet Sxxs verder, ik ben erg benieuwd hoe het resultaat is bij je.Heb je naturel gemaakt of weer met kruiden? Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
appelvrouw Geplaatst: 3 november 2015 Geplaatst: 3 november 2015 Ik heb er een met komijn gemaakt..en het platte extra kaasje is dus ook met komijn want ik kwam er pas achter dat het teveel was toen ik de vorm ging vullen. Enfin tot nu toe alles goed. Morgenochtend pekel maken of zal ik dat vanavond doen? Ik zoek me suf naar een goede bak, dat wordt ook weer geknutsel ben ik bang.Komt goed, morgen verder... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Old Rose Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Ik ben zoo trots op mijn papa ( 84 j). Hij heeft zonder enige bouwtekening deze kaaspers voor mij gebouwd.. Nu kan ik optimaal mijn kaasjes persen. Hij heeft zelfs de maten zo gemaakt dat grotere kaasvormen er onder passen. Ja, kaas maken is net zo verslavend als een moestuin hebben...eenmaal gestart wil je niet meer op houden en denk je steeds iets nieuws uit.En zo is man het jaar rond altijd bezig met eten maken Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
appelvrouw Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Dat ziet er mooi uit zeg! Goed timmermanswerk. Hoe stel je het gewicht in? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 Het kleine kaasje is uit de pekel. Het heeft de randjes van de faisselle potten wat niet zo handig is misschien. Het weegt 187 gram.Het grote kaasje is niet glad aan de korst, misschien te weinig gewicht? De pot met geld die ik gebruikt had was eraf gedonderd (ik was daarvoor gewaarschuwd natuurlijk) terwijl wij bij de buren aan de champagne zaten..dus ik moest gokken naar de tijd, Misschien ook te weinig gewicht erop?Ik had twee kilo bij de tweede pers.Het kaasje weegt 575 gram..om aan een kaasje van 650 gram te komen had ik er toch meer in moeten stoppen, maar ik wilde het overschotje ook niet te klein laten zijn. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 4 november 2015 Auteur Geplaatst: 4 november 2015 Dat kan liggen aan een te licht gewicht. Maar ook wel aan de temperatuur van de vlokjes toen ze in de vorm gingen. Mijn 1e kaasje is vaak wel mooi gesloten, en het 2e kaasje (van wrongel uit dezelfde pan) is vaak wat hobbelig. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Old Rose Geplaatst: 4 november 2015 Geplaatst: 4 november 2015 ziet er goed uit Dat met potten eraf donderen ken ik..(en natuurlijk valt het geheel dan naar de verkeerde kant om zodat een mooie stolp fles kapot ging) Bij mijn nieuwe pers kan ik de gewichten aan de handels boven aan hangen, daar is een inkeeping voor. Als het kaasje eronder staat gaat de stamper + handel omhoog. Ik maak weer fotos als de volgende serie kaasjes onder de pers mag. Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Anna3 Geplaatst: 6 november 2015 Geplaatst: 6 november 2015 Oh al die kaasjes hier Krijg ook zin om meteen te beginnen..helaas nog even geen tijd en ook nog steeds aan het twijfelen welke kaasvorm(en)/startpakket ik zal aanschaffen. Wie kan mijn vragen beantwoorden? Hoeveel liter melk gaat er in een vorm van 650gram? Is er een reden voor het gebruik van Edamvormen ipv Gouda?Ik zie hardekaasvormen met alleen gaatjes aan de onderzijde, maar ook met dezelfde grootte gaatjes langszij. Die microgaatjesdingen hebben natuurlijk ook overal gaatjes. Is meer gaatjes dan beter? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 november 2015 Auteur Geplaatst: 6 november 2015 Hoeveel melk er in kaasvorm van 650 gram gaat verschilt nogal. Ik gebruik volle melk direct van de koe (van de buurman), en dan gaat er 4 liter in. Maar in de herfst krijgen die koeien ander voer dan in de lente, en dat maakt weer uit voor het gewicht aan vaste stof wat kaas vormt. De vormen met grotere gaatjes aan de zijkant zijn meestal voor zachtere kazen. Niet om te persen. En die met microgaatjes zijn erg fijn omdat je daar geen kaasdoek bij nodig hebt. Maar de vormen zijn duur, en ze zijn wat gevoeliger/breekbaarder (zeker die met een apart netje). Je mag ze ook niet te heet afwassen bijv. Het verschil tussen Edam- en Goudavormen zit hem vooral in de vorm van de uiteindelijke kaas. In een startpakket zitten handige zaken, maar ook zaken die minder handig zijn (vind ik). Zo is de thermometer bijvoorbeeld vaak prut, je neemt beter een digitale. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Old Rose Geplaatst: 7 november 2015 Geplaatst: 7 november 2015 Gister weer een kaas-maak-dag gehad..heerlijk Ik heb de kruiden kast doorzocht op aparte smaken. Wat resulteerde in 3 verschillende kaasjes. De rechtse is met Provinciaalse kruiden zonder zout. De middelste is met komijn ( zijn we nu eenmaal verzot op) De linkse is met een kruidenmix voor champignons - Kerrie, madras, dragon, kervel, koreander, peterselie en rozemarijn Het stremmen ging deze keer ook weer goed, en ik had er geen CaCl in gedaan. 11 liter verse melk van de boer verwerkt, gaf 3 volle kaasvormen Onder de nieuwe pers ( bij gebrek aan genoeg gewichten, maar opgelost met een 4 kilo gevulde tas Na een pekelbad vanmorgen liggen ze nu te drogen. We zijn heel beniewd naar de smaken. Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.