Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Ik heb wat rode restjes kaaswax door mijn gele wax gemengd, omdat het te weinig was om een rood kaasje te maken. En het is een smakelijk oranje kleurtje geworden Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wijo Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 Leuk, dat kleurtje! Je hebt daar heel wat kazen liggen. Bij welke temperatuur liggen deze nu te rijpen? Ik heb mijn kaasjes nog gewoon in de keuken liggen bij zo'n 19 graden. Ik heb nog niet echt een plek waar ik kazen op goede rijpingstemperatuur kan laten rijpen. Heb jij ervaring met het laten rijpen van kaasjes van ongeveer 500 gram op kamertemperatuur? Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Deze liggen nu in de kelder, bovenin waar het niet zo heel koud is (kast onder de trap zeg maar). Door de waxlaag kan het kaasje meer hebben, droogt hij niet teveel uit als de luchtvochtigheid bijv. niet goed is. Het drogen na het maken (zo'n 2 weken) doe ik in onze slaapkamer, daar is het nu zo ongeveer dezelfde temp. als buiten, ik heb er veel raampjes op kiertjes staan. Mijn vorige 4 kaasjes gingen nog wat schimmelen, toen was het buiten nog wat warm. Nu is het heerlijk koel en zijn mijn laatste 2 kaasjes goed gedroogd zonder schimmel. 19 graden lijkt mij wel wat warm, ga je wax gebruiken? of coating? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wijo Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 Ik heb net de eerste laag coating er op gezet. Dat zal het uitdrogen wel enigszins tegengaan, denk ik. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Met coating moet je de kaasjes echt wel op goede luchtvochtigheid bewaren, anders drogen ze nog uit. Dat had ik voordat ik met wax begon. De coating beschermt wel, maar de kaas droogt snel uit. Als hij niet op de juiste manier wordt bewaard. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wijo Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 Oké. Dus wax is beter hiervoor. Ga ik dan de volgende keer doen. Deze kaasjes kan ik dan dus beter zo snel mogelijk opeten. Ik las ergens dat na drie weken rijpen dit al kan. De kaasjes zullen dan toch niet teveel uitgedroogd zijn, hoop ik.Ik zal nog even een beter plekje voor de rijping zoeken. Anders maar een tweedehands koelkastje hiervoor op de kop tikken. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Oh, ik had mijn waxkaasjes afgelopen jaar trouwens wel in een normale kast liggen, niet in de kelder dus. Ik heb ze pas in de hete zomer naar de kelder gedaan, omdat het toen echt wel 30 graden werd overdag. Dat leek me voor de kaasjes een beetje overdreven. En ik dacht altijd dat het in de kelder wat te vochtig en vooral schimmelig was. Is het ook, maar de kaasjes lijken er geen last van te hebben. Wel als er coating omheen had gezeten trouwens, dan blijf je poetsen om die buitenkant schoon te houden. Juist omdat coating toch een soort van 'ademt'. Maar goed, je moet toch zelf uitvinden wat het beste werkt voor jou. Er zijn op het kaasforum erg weinig mensen die met wax werken, en bijna iedereen heeft een 'kaasgrot' (zo'n omgebouwde koelkast) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 Wat eigenlijk de aangeraden bewaartemperatuur voor kaasrijping in wax is weet ik niet. IK droog en bewaar alles op een koude slaapkamer..best wel een koude kamer, maar mijn woonkamer is veels te warm. Die oranje wax is grappig zeg..komt dat van die hele kleine kaasjes? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Inderdaad, van die knalrode wax van die kleine kaasjes. Samen met geel maakt dat dit soort WK-kaasjes Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 is dat dezelfde rode wax wat om Baby Edammer zit?Ik weet niet of er dit jaar weer een in het kerstpakket zit maar heeft het zin om de wax te bewaren? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Geplaatst: 30 november 2015 Jazeker, die kan je hergebruiken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
loes Geplaatst: 30 november 2015 Geplaatst: 30 november 2015 ik maak zelf geen kaas. maar kan er vast iemand hier blij mee maken Quote
Anna3 Geplaatst: 1 december 2015 Geplaatst: 1 december 2015 Heb je de rode wax van die babybelkaasjes Jorieke? Ik vond dat best waxig aanvoelen en heb ze voor de zekerheid maar bewaard. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 1 december 2015 Auteur Geplaatst: 1 december 2015 Ja, die ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2015 Geplaatst: 8 december 2015 Mijn kaasjes van de afgelopen 4 weken.Per ongeluk ontstaan maak ik nu vaker een klein kaasje bij de grotere..in zo`n stenen kaaspotje uit de Ardeche die eigenlijk voor verse kaas gebruikt wordt. Maar met een zelfgefabriekt dekseltje gaat het prima, en deze kaasjes eten we na een paar weken op. Ik ga er ook eentje waxen, kijken wat er overblijft. Je ziet aan de twee kaasjes van vorige week rechtsboven hoe snel zo`n klein kaasje droogt ten opzichte van een grotere... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2015 Auteur Geplaatst: 9 december 2015 Ziet er goed uit! Je begint al een mooi voorraadje op te bouwen Die kleine kaasjes zijn nog best groot! Op tijd waxen, dan drogen ze niet teveel uit. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 december 2015 Geplaatst: 9 december 2015 Zeker een voorraadje. Jammer genoeg moet ik er even mee ophouden vanwege de Kerstreis..dan kan ik geen kaasjes draaien .Denk je (je kunt het natuurlijk niet helemaal goed zien) dat ik dat rechter kleine kaasje die 8 dagen heeft gedroogd mee kan waxen met de andere twee vandaag?Het linker kleine kaasje met fenegriek ga ik morgen serveren voor Fransen met een witlofsalade... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2015 Auteur Geplaatst: 9 december 2015 Ja hoor, die kan je wel mee waxen. Als hij gewoon goed droog aanvoelt? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wijo Geplaatst: 9 december 2015 Geplaatst: 9 december 2015 Mooie kaasjes Appelvrouw! Waar laat jij je de kazen rijpen? Ik heb mijn kazen in een slaapkamer gelegd met het raam op een kier en verwarming uit. Maar ja, slaapkamer op het zuiden: wanneer de zon schijnt loopt de temperatuur toch nog op naar zo'n 16, 17 graden. Anders blijft de temperatuur rond de 15 graden hangen. Ik moet het daar eerst maar even mee doen. Hieronder mijn drie kazen. Vrijdag liggen ze twee weken. Na de derde week ga ik er één aansnijden. Daarna nog maar een keer een keer wat kaas maken, nu ook één met fenegriek. De rechtse komt uit een stenen vorm waar ik geen volger voor had en dus niet echt kon persen. Heb nu ontdekt dat de deksel van een grote augurkenpot redelijk goed op de vorm past en dus daarvoor kan gebruiken. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2015 Auteur Geplaatst: 9 december 2015 Ze zien er goed uit hoor, ga zo door En houd ons vooral op de hoogte Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 9 december 2015 Geplaatst: 9 december 2015 Je je kaasjes zien er prima uit. Ikzelf zou misschien zorgen dat je geen zon op de kaasjes krijgt.Bij mij ook op een zeer weinig gebruikte slaapkamer..het is er een graad of 8 nu denk ik. Dank je Jorieke, ja het kaasje voelt droog, ik doe het maar gewoon. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
wijo Geplaatst: 9 december 2015 Geplaatst: 9 december 2015 Ze hebben alleen even in de zon gelegen voor de foto, verder niet. Hoeveel fenegriek gebruik je voor de kaas? Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Jorieke123 Geplaatst: 9 december 2015 Auteur Geplaatst: 9 december 2015 Van kruiden gebruik je over het algemeen 1 gram per liter melk. Al gebruik ik van zwaardere kruiden zoals fenegriek vaak wat meer dan van bijv. hele lichte kruiden zoals brandnetel. Kook ze uren van te voren in weinig water, en laat ze daarin afkoelen en weken tot je kaas maakt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 december 2015 Auteur Geplaatst: 15 december 2015 Over 3 weken ga ik weer lekker aan de slag. De komende weken zijn we druk met van alles, en je hebt echt wel even een rustige dag nodig om goed te kunnen kazen. Ik heb al wel wat paprikapoeder gemalen, van Hongaarse peper/parika's die ik dit jaar in de tuin had staan. Zaden van Piroska En daar wil ik in ieder geval een kaas mee maken. En bij AH zag ik kaas met stukjes wortel en pompoenpitten. Nog nooit gezien! Geen idee hoe het smaakt want ik eet natuurlijk alleen eigen kaas Maar ik ga het mooi zelf maken, en dan met pompoen in plaats van wortel. Ik heb een stuk pompoen (sweet meat) gedroogd, en net voor het kaasmaken ga ik ze even weken in kokend water. En dan pompoenpitjes (van naaktzadige pompoen) en bij Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 15 december 2015 Geplaatst: 15 december 2015 Je kunt de gekste dingen in de kaas stoppen dat is duidelijk. De Fransen vinden dat heel erg raar...dat doen jullie om de smaak van de kaas te verdoezelen zeggen ze maar ze zijn wel dol op de komijnekaas die ik meeneem. Hou ons op de hoogte.Wat vind je trouwens het meest geslaagd van al je smaakjes? Ik heb de kleine fenegriek gegeten laatstleden, was erg lekker Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.