Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommerplant probleempjes


Juna

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb wat vraagjes over een komkommerplant, ik hoop dat men me kan helpen

De komkommerplant die ik binnen heb staan, die zo leuk al een komkommer gemaakt heeft, heeft nu wat problemen. Het zijn volgens mij twee verschillende problemen die niet met elkaar te maken hebben, maar ik weet het niet zeker.

 

Het eerste probleem is dat de bladeren erg van kleur veranderen. Ze worden steeds lichter van kleur op de bladnerven na, die blijven donkergroen.

Ik dacht dat het een tekort was aan voedingsstoffen en heb compostthee gegeven en ietsje compost, maar tot nu toe haalt het niets uit. Weet iemand waar het van zou kunnen komen? Ik kan in ieder geval zien dat het de plant teveel energie kost, hij is lang niet zo sterk meer.

 

Het tweede probleem is een soort.. beestje. Ik denk spint maar omdat ik het nog nooit gezien heb weet ik niet of ik het goed heb. In ieder geval is het beestje zelf niet echt te zien, maar het maakt spinnenweb achtig materiaal op bladeren ed. Het ziet er een beetje rommelig uit en ik weet niet of het wel of niet schadelijk is. Iemand enig idee?

Het is dus een binnenplant, dus rupsen ed kunnen het echt niet zijn. Zoiezo worden de bladeren ook niet aangevreten trouwens, die zijn nog helemaal heel.

 

Advies zou erg fijn zijn ^^ ik hou van deze komkommerplant

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met je tweede probleem kan ik niet helpen. Het eerste doet me denken aan magnesiumgebrek, omdat je zegt dat de nerven groen blijven. Maar iemand met meer ervaring kan je vast beter adviseren.

Magnesiumgebrek

HERKENNING. De oudste bladeren verkleuren geel tussen de nerven. De grote nerven blijven groen. Bij een ernstig gebrek aan magnesium sterven de bladeren af. Dat gebeurt het eerst aan de rand.

 

OORZAAK. Magnesiumgebrek wordt onder andere veroorzaakt door een gebrek aan fosfaat, door overmatig water geven en een te lage pH. Op natte gronden met een slechte structuur komt veel magnesiumgebrek voor. Dat is, eveneens het geval bij geënte komkommerachtigen, die vroeg worden geplant. Een zware belasting van de plant kan een tijdelijk magnesiumgebrek veroorzaken.

 

Bron: http://home.scarlet.be/groenteninfo/komkommer_ziekten.htm#Magnesiumgebrek

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

spint is wel degelijk schadelijk het ziet er inderdaad uit als fijne spinnewebben, dat worden er steeds meer ik denk dat beide problemen toch door het binnen staan komen, en mischien redt je hem nog door buiten te plaatsen maar eenmaal spint is een plant vrij snel verloren binnen en het is hardstikke besmettelijk voor je andere planten binnen.

Buiten heb ik spint nog nooit gezien, ik denk zelf dat kamerplanten of kasplanten het meeste last ervan hebben.

ik denk wel dat de verkeuring van het blad door de spint komt de glans gaat van de bladeren af en ze zien er dof uit, spint zijn hele kleine beeestjes je ziet ze amper maar ze verspreiden zich enorm.

Best is om hem weg tehalen bij gezonde planten en ook je vensterbanken goed schoontemaken, anders ben ik bang dat geen plant op je vensterbank het niet krijgt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal

 

Ik zou de plant opzich wel in de volle grond kunnen zetten buiten. Daar is het koeler, vochtiger en misschien minder aantrekkelijk voor spint. Eigenlijk had ik al het gevoel dat ik dat moest gaan doen maar twijfelde omdat ik niet zeker wist of het weer al stabiel genoeg was voor een plant als deze.

Dan heeft de plant geen ruimtegebrek meer en dan krijgt de plant misschien automatisch ook genoeg magnesium.

 

Loop ik niet het risico dat de spint overgaat op de andere planten in de tuin? Of gebeurd dat buiten gewoon echt niet? Als ik hem in de volle grond zet, komt de plant bij de andere komkommerplanten te staan. En ik lees dat die altijd wel gevoelig zijn voor problemen met spint.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de plant toch nog maar niet in de volle grond gezet, het waait zo hard vandaag.

Wel vanaf nu buiten naast de achterdeur, en ik ga hem vanaf vandaag een paar keer per dag met een plantenspuit ietsje vochtig maken, hopend dat de spint daar niet van houd en minder word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spint ken ik buiten niet, maargoed in kasje weer wel, mogelijk beschutte plek ook, risico dat hij andere aansteekt is er wel denk ik.

maarja alternatief is deze weggooien,

Heb je nog veel planten op je vensterbank staan ?

Als je door wil gaan op vensterbank is mogelijk alles buiten zetten goed de boel schoonmaken/ontsmetten van je vensterbank met bleekwater

nodig want anders steekt de spint steeds weer de kop op.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De komkommerplant zou niet meer in zo`n kasje kunnen. Hij is ondertussen wel zo`n 1.80 hoog. Wel cirkels omhoog gewerkt, dus hij komt iets lager uit. Maar in een kasje kan niet meer.

Ik zou kunnen proberen de plant in een andere kamer te zetten, binnen dan toch. In die kamer is er ook wel zon maar wel echt minder dan in de andere kamers. Alleen een beetje in de namiddag.

Het voordeel daar is dat er geen andere planten staan.

 

In de vensterbank waar hij nu stond staan nog wel aardig wat andere planten. Oa de plantjes die ik opstart binnen dus dat is dan vast niet zo goed. Ook nog een paar tomaten en paprika plantjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja mischien is dan bij je keukendeur het verstandigst,

zelf helemaal geen goede ervaring met spint ik hou altijd van hedera bollen binnen,

maar geheid elke zomer krijgen ze spint en kan ik ze weggooien, waarschijnlijk is het tocht maarja ik wil in zomer wel ramen kunnen open zetten.

teveel water en tocht, deze combi geeft vaak spint.

 

let maar goed op je andere plantjes, hopelijk zijn ze minder gevoelig voor spint en komt het daar niet in.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey dat is gek.

Op internet las ik juist dat een te lage luchtvochtigheid voor spint zorgt. En dat koudere en een vochtigere lucht juist goed zijn. Ik nam het ook maar aan omdat het in m`n huis inderdaad nogal droog is altijd door de soort kachel die ik heb.

Maar nu moet ik dan toch nog even verder gaan onderzoeken ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat nu sinds ik het erover had, buiten bij de achterdeur. En volgens mij, al is het verschil nog heel minimaal, gaat het al beter. Ik zie in ieder geval geen 'spint spinnenwebben' meer verschijnen, en 1 komkommertje is gaan groeien.

Ik ben benieuwd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...