AshaiRey Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 Ik denk dat de ramen kalken en lucht afzuigen boven uit de kas effectiever werkt Quote Groetjes,Bram
Frans Geplaatst: 4 juli 2015 Geplaatst: 4 juli 2015 Véél effectiever zelfs denk ik en wat zonne-energie betreft , naar mijn mening is een eenvoudige goedkope oplossing op zonne-energie , zeker bij de huidige extreme weersomstandigheden , een illusie. Ik heb het hitteprobleem in mijn kas op een conventionele manier opgelost .Aan de zijde van de kas die het langst in de zon staat heb ik m.b.v. wat wasknijpers een paar lakens aan de goot vastgemaakt. Kalken wil ik niet omdat dat het uitzicht vanuit de woonkamer naar mijn kas bederft en lakens zijn als ze niet meer nodig zijn weer snel te verwijderen. Aan de voorzijde , die vrijwel op het zuiden ligt , is de helft van het glasoppervlak ook met een laken afgeschermd. En dan , het belangrijkste , de twee ventilatoren in de deuropening. Een 'gewone' die flink wat lucht naar binnen blaast en daarmee voor overdruk zorgt , en de tweede die door zijn speciale constructie behalve overdruk er ook voor zorgt dat de binnengebrachte lucht in de kas in een wervelende beweging wordt gebracht. Samen zorgen ze via open deur en ramen voor een snelle en effectieve luchtverversing . Bij het nemen van de foto was de temperatuur buiten in de schaduw 36.4 °C . In de kas was dat nauwelijks hoger. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
AshaiRey Geplaatst: 5 juli 2015 Geplaatst: 5 juli 2015 Ik heb een wat 'natuurlijker' oplossing. Aan de zuidzijde van de kasje heb ik een boom laten staan die het kasje van ongeveer 11:00 tot 15:00 in de getemperd licht houd. In het voorjaar en na jaar zit er geen blad in dus vollop licht en warmte Quote Groetjes,Bram
geertlaurent Geplaatst: 6 juli 2015 Geplaatst: 6 juli 2015 @ AshaiRey Ikzelf heb een betonnet tunnel gemaakt voor 1/2de van de buitentomaten dat gaat ook zeer goed aangezien de warme lucht daar gewoon los doorheen kan waaien aan de zijkanten. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.