Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ventilator op zonne-energie?

weknow

Recommended Posts

Dat zou ik graag willen. Een ventilator die constant een lekker windje laat waaien door de kas, als de zon schijnt, ook al heb ik er geen stroom.

Ik heb al vaker gegoogled en gezocht.....maar eigenlijk niks betaalbaars dat hier aan voldoet gevonden...ook te weinig verstand van zaken nog....wie kan me iets aanbevelen in de prijsklasse tot max. 50 Euro?

Dank alvast voor tips (liefst met een linkje)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Misschien....met wat hulp?

Een ventilator op stroom is niet duur. https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=tafelventilator&safe=active&tbm=shop Zo iets of zelfs nog iets kleiners zou al prima kunnen zijn.

Maar als ik een ventilator op zonne-energie zoek, krijg ik alleen maar ventilators voor in een PC of hebbedingetjes of onduidelijke apparaten, die niet lijken op zo een tafelventilator, waarvan ik niet kan bepalen of die doen wat ik graag wil: wind blazen in mijn kasje.

Bijv. https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=ventilator+zonne+energie&safe=active&tbm=shop

Tot hier toe komt een auto-ventilator op zonne-energie van Bol nog het dichtste in de buurt, maar die lijkt me wel heel klein voor een kas van een 20 m3 inhoud. Of valt dat mee?

http://www.bol.com/nl/p/auto-ventilator-zonne-energie/9200000045761248/

Pompjes die werken met een klein zonnepaneeltje bestaan wel. Bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/esotec-zonne-energie-pompsysteem-rimini-s-101701-577562.html?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KEQjw7_mrBRDH4Y2UjLHEmfcBEiQA8OTHf7XF555TE3R1BSlbIQfmQ0ytM45KQTgDXCzqHxQuqAUaAkru8P8HAQ&WT.srch=1

Ik denk dan: een ventilatortje laten ronddraaien vraagt toch niet veel meer vermogen, dan water oppompen...?

Maar ik kan nergens iets geschikts vinden. Vandaar mijn vraag

Dank Robo: 6 watt zonne-energie, maar die ventilator is toch om een PC te koelen....? Is dat wel iets om in een veel grotere kas te laten draaien om daar een redelijke luchtstroom te krijgen....???

Dank Norman......zoiets zie ik meer....maar ik dit lijken me modellen voor in een computer....?

Vergeet die kleine ventilatortjes weknow want het beetje lucht dat ze verplaatsen maakt nauwelijks indruk . Ik gebruik indien nodig in de deuropening van mijn kas een 50 watt vloerventilator om de lucht in de kas geforceerd te kunnen verversen. Tot nu toe is dat maar één keer echt nodig geweest toen het afgelopen 5 juni in de schaduw 33°C was en de kas in de volle zon lag te bakken. Ventilatoren vanaf ongeveer dit vermogen zijn pas in staat een mooie bries in je kas te laten ontstaan.

Ik heb deze :

https://www.conrad.nl/nl/tristar-ve-5933-vloerventilator-50-w-x-h-30-cm-x-40-cm-chroom-560064.html?

Zou je een dergelijke ventilator al in een 12 volt uitvoering kunnen krijgen dan wordt het systeempje dat je op het oog hebt weer te duur door het benodigde zonnepaneel , spanningsregelaar en eventuele backup accu.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik zat te denken aan een radiator-ventilator van een auto, 12 volt, met autoaccu.

Maar dan heb je ws zoveel zonpanelen nodig dat je kas in de schaduw staat.

Je moet heel wat lucht in beweging krijgen om te bereiken wat jij wilt, het is al gezegd, dat doe je niet met een 'ventilatortje'.

Is er geen alternatief, bijvoorbeeld meer openingen in de kas maken, hetzij deuren of ramen?

Ramen kun je automatisch laten openen en sluiten, dus als je er twee aanschaft ben je ook rond de € 50 kwijt.

Dank Robo: 6 watt zonne-energie, maar die ventilator is toch om een PC te koelen....? Is dat wel iets om in een veel grotere kas te laten draaien om daar een redelijke luchtstroom te krijgen....???

zo een pc ventilator verplaatst 30 kuub lucht per uur, als je hem bovenin je kas in een buis/zijraam/oid monteert (horizontaal en op het hoogste punt) en de luchttoevoer onderin je kas geeft ie toch wel wat verlichting (mijn kasje is 14 kuub)

het drukverschil dat ie maakt is erg klein, dus tegen de wind in werkt ie niet, maarja, dan had je al wind hè

30 kuub per uur lijkt heel wat maar ik denk dat alleen al door de natuurlijke ventilatie , ontstaan door het schoorsteeneffect van een open deur en een of meer geopende dakramen , er al meer dan 30 kuub per uur circuleert. Mijn eigen ventilator , die beslist geen superventilator is maar wel bewezen heeft een bruikbare te zijn, verplaatst bijvoorbeeld 45 kuub per minuut ofwel 2700 kuub per uur. Dat is een hoeveelheid waar 90 van die pc ventilatortjes voor moeten draaien !

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ga eens even op je verslagje wachten, Robo. Mijn vraag is....doet het iets bij jou?

Wat Frans zegt is logisch. Maar hier staan 2 ramen en deur van de kas altijd open als het even kan. Kas is aan huis, dus dat is makkelijk te regelen. Een automatische raamopener heb ik erbij, maar nog niet gemonteerd....nog geen grote behoefte aan gehad. Dus zo een superding ventilator met een enorme verplaatsing, daar heb ik niet echt nood aan. Maar ik denk dat een constant windje, wat lager bij de grond, best wel gewaardeerd wordt door de plantjes (bevruchting, opdrogen van gutteren, minder vochtig tijdens zwoele nachten, meer natuurlijke groei-omstandigheden, wat stevigere groei). En zonne-energie is gratis en milieubewust....zodoende mijn vraag.

• 3 weeks later...
ja, daar heb je een punt,

weet je ik ga een meten in onze schuur (20 kuub, doorzichtig dak, grote ramen)

wordt vervolgd...

nou, gisteren bij 36 graden hier en volle zon op het dak een computerventilator aangesloten (12x12 cm ding) en warme lucht naar buiten geblazen...hielp werkelijk niks, de temp bleef onveranderd 45-48 graden in de schuur

de warmte aanvoer was kennelijk groter dan de aanvoer van wat koudere buitenlucht door instroom

en het evenwicht van 45-48 graden werd gehaald door warmteuitstraling en afvoer door het dak zelf

conclusie idd: je hebt bij extreme temp een flinke fan nodig

Gisteren heb ik gemerkt dat het in de kas, met de deuren en vensters open, niet veel warmer was dan buiten, een paar graden maar.

Dus, om een grote hete schuur af te koelen met hete buitenlucht, door middel van een klein ventilatortje, zal niet goed gaan denk ik.

Het dak nat spuiten helpt wel veel maar niet op een glazen kas en daar moet het binnen niet te vochtig worden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Ietwat off topic wellicht, maar om het in mijn huis koel te houden heb ik alle ramen dicht, gordijnen, vitrage dicht, binnendeuren dicht. In de keuken heb ik de afzuigkap aangezet. De afzuigkap wil de ruimte vacuüm zuigen en lucht wordt door kieren en spleten onder de deuren aangezogen, richtig keuken, afzuigkap. Lucht die door spleten of kleine openingen gaat, wordt afgekoeld. Ooit ergens opgepikt, bron vergeten. In de keuken is het dan ook het koelst, dus voor mij werkt de theorie wel.

Voor een kas is zoiets geen optie, als je de ramen en deuren daar sluit, wordt het helemaal te bar.

785241-1.jpg+images?q=tbn:ANd9GcRWuvDEAFZSzaNnD1tdpgaSjiKZ-_bttoOfLufx_SJwI-fBfNGG

Wat ik hier al is met succes gedaan heb is een apparaat zijn snoer doorknippen en terugkoppelen aan een ander snoer, blijft werken hoor. Nu is natuurlijk de vraag of je een 'usb snoer' kan doorknippen en koppelen aan een gewoon elektriciteitssnoer.

Ik vermoed van niet, anders was het nog eenvoudig op te lossen.

Dat gaat wel. 2 van de 4 draden zijn de plus en min draden. Alleen het moet wel 5V zijn.

Ik heb hier een klein zonnepaneeltje (E60,-) met omvormer naar 12V (E34,- conrad) staan die een auto accu (E45,- nieuw) oplaad. Daarmee voorzie ik de volledige 12V tuinverlichting. Overdag is de accu algauw opgeladen en heb ik een overschot, zeker zomers. Dat overschot kan ik gelijk naar een 12V ventilator sturen (camping/boot zaken) maar ik kan ook een 12V naar 220V omvormer gebruiker zoals als voorbeeld ( http://www.bol.com/nl/p/power-inverter-12v-to-220v/9200000014069593/?country=BE ) en er iedere makkelijk verkrijgbare 220V ventilator aanhangen.

Edited by Guest

Groetjes,

Bram

Op grond van de proef van Robo lijkt het er op dat zo een kleine PC-koeler niet veel nut heeft.

Maar....maar....hier in huis was het de afgelopen dagen het koelste. Ramen afgedekt waar de zon was en de hele dag draait een 230volt ventilator. Die haalt de temperatuur niet omlaag op zich , maar het windje voelt wel lekker. Buiten, ook in de schaduw, was het veel heter en in de zon niet prettig meer. In het kasje (deur open en 2 dakramen open) is het echt heet...daar kon je niet langer dan heel even binnen zijn. Een glazen kas is wel een heel verschil met zo een groene folietunnel dan.

Weet iemand hoeveel Watt zo een gewone binnenhuis-ventilator (model: "Blokker" van rond de 25 Euro) nodig heeft en hoe groot een zonnepaneel zou moeten zijn om dat te leveren?

Even simplistisch rekenen om een idee te krijgen waar het om gaat.

Die ventilator neemt 25W op bij 220v

Dan moet een omvormer ook 25W kunnen leveren

De stroomsterkte bij 12V om aan 25W te komen is P/U => 25 / 12 = 2,1 amp.

Zonder verliezen heb je een zonnepaneel van 25W nodig maar dat is in de ideale wereld.

Zonnepanelen worden aangegeven in Wpiek. Een realistisch wattage is 75% daarvan dus 25 * 1.75 = 43,75Wp

Neem je een 50Wp paneeltje of hoger dan zit je zeker goed. Dit soort paneeltjes kunnen 2,5 Ampere leveren bij 18V. Je heb dus wel een omvormer nodig om een stabiele laadstroom te hebben van 12 volt.

Je kan ook een grote auto radiator fan er direct op aansluiten. Dan gaat deze steeds harder blazen naarmate er meer zon staat. Een natuurlijke regeling dus.

Nu is een gemiddeld 'normaal'zonnepaneel ongeveer 280Wp. De eerste generatie panelen waren 95Wp en laat je die nu vaak goedkoop op marktplaats kunnen vinden. Let wel op dat de omvormer erbij zit. Ter indicatie nieuw kost een 50 Wp paneeltje ongeveer 80,- Een gemiddelde omvormer die geschikt is kost bij conrad 35-60 euro

5 jaar in gebruik nu en geen probleem in de winter perioden

http://members.home.nl/b.vanzoelen/2011.htm#19

Groetjes,

Bram

Ha...Bram....bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Daar kan ik mee verder denken als nogal "niet zo technisch" persoon. Top!

Ik vond mijn eigen denken ook niet zo gek klinken want ook hier is mijn kasje smorend heet ondanks dat ik van 11:00 tot 16:00 schaduw heb van een boom. Dus heb ik eens gezocht op een auto radiator fan en die kost op marktplaats 35,- met gratis verzending voor een 10" versie. Moet op de sloop dan goedkoper te vinden zijn of mogelijk groter voor die prijs.

Bedankt voor de vraag! Heb gelijk weer een klusje om te doen.

Groetjes,

Bram

Ietwat off topic wellicht, maar om het in mijn huis koel te houden heb ik alle ramen dicht, gordijnen, vitrage dicht, binnendeuren dicht. In de keuken heb ik de afzuigkap aangezet. De afzuigkap wil de ruimte vacuüm zuigen en lucht wordt door kieren en spleten onder de deuren aangezogen, richtig keuken, afzuigkap. Lucht die door spleten of kleine openingen gaat, wordt afgekoeld. Ooit ergens opgepikt, bron vergeten. In de keuken is het dan ook het koelst, dus voor mij werkt de theorie wel.

há, natuurkunde: lucht gaat door een nauwe opening komt in een ruimte met lagere druk, zet vervolgens uit en verricht daarbij arbeid ten koste van de inwendige energie dus de temperatuur daalt (maar dat is maar heel weinig hoor...)

wij waren ooit in Perzië op vakantie, daar werkte de airco zó: droge lucht werd door een fan langs een scherm van riet geblazen; op het riet druppelde water, het water verdampte en koelde daardoor sterk af, vochtige koele lucht ging het huis in, prima dus...(heul vroeger werd dat door een slaafje met een grote waaier gedaan trouwens...)

FBIMG143600296433234861436003229.jpg

Action bak, goedkoop hema ventilatortje, krom stuk regenbuirregenbuis en stukje schilderstape van de gamma, wat water en ijsklontjes en je bent vertrokken. Nu nog zonne energie erop aansluiten zoals ergens aangegeven stond met een gsm cellen lader (en als ook dat nog gaat is ie klaar)

@ Haidabeach.

Even goed proberen te begrijpen.......

Krijg je door die Actionbak (moet daar dan water in?) het koeleffect dat Robo beschrijft?

En door dat pvc-buisje links kun je de wind richten door het te draaien?

Begrijp ik dit goed? En wordt de luchtstroom iets dat te vergelijken is met - niet zo sterke - stofzuiger?

Een effect wat ongeveer het midden zal houden tussen dat van RobO en een airco

Water en ijs moeten idd in de bak en de pijp kan je richten op het middenpad tussen 2 rijen tomaten bijvoorbeeld. Uiteraard moet je in het deksel 2 keer een gat maken. 1 waar de buis in past en een gat waar de lucht door kan maar de ventilator niet door kan vallen.