EvaK Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Ik heb dit jaar weer tomatenplanten en kan normaal nog redelijk snel een dief herkennen en deze weghalen. Maar helaas kan ik het niet altijd zien en heb ik ook enige verwarring over de hoofdstam.Vorig jaar heb ik het denk ik ook verkeerd aangepakt. Ik had uiteindelijk 2 hoofdstammen die veel te zwaar werden. Ik kon de hoofdstam niet herkennen en toen werd het een 2 splitsing i.p.v. 1 hoofdstam met zijtakken. zo zag dat eruit: Nu heb ik dit jaar weer een nieuwe waar ik hetzelfde probleem heb. Ik denk dat ik alweer te laat ben en ik eerder had moeten dieven. Kan iemand mij vertellen wat ik nu nog het beste kan doen en wat ik eerder had moeten doen of nog kan doen om een 'normale tomatenplant' te krijgen? Hoe kan je nou precies zien wat er weg gehaald moet worden om 1 hoofdstam te krijgen?Hij ziet er nu zo uit: En dan mijn laatste vraag... Onderaan de stengel komen nog 2 zijscheuten of dieven? uit die ik denk ik ook al eerder weg had moeten halen. Wat kan ik hier het beste mee doen? Laten zitten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 tsja, je zou de dunste van de twee takken kunnen wegsnijden je kunt de plant ook laten gaan en een V vorm maken en steunen en wat eerder toppen (4-5 trossen per tak) als je goed kunt steunen en voeden/water geven want hij staat in een pot goed linkje kijk nog wel even of je aanbindspul niet te strak wordt en in de stam snijdt (we nemen hier los tomatentouw in een achtje of verende klemmen of we draaien de hele plant in een vertikaal gespannen touw) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EvaK Posted June 21, 2015 Author Share Posted June 21, 2015 Oke bedankt voor je reactie. Dan denk ik dat het toch weer een V vorm gaat worden anders krijgt de plant weer een grote wond.Vorig jaar heb ik de plant ook met een koord erboven steeds opgebonden wat wel goed werkte alleen heb ik dit een beetje laat gedaan. Hij stond toen in de voortuin waar het soms best hard waait dus was hij een paar x geknakt.. Toen heb ik schilderstape gebruikt om de knak recht te zetten. Maar vraag ik me dan wel af of dit wel verstandig is om te doen aangezien het tape niet met de plant meegroeit als ie dikker word denk ik? Ik kan de plant hier helaas nergens in de volle grond kwijt dus moet maar in een pot. Zou de pot groot genoeg zijn denk je of moet of hij in een grotere pot komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted June 22, 2015 Share Posted June 22, 2015 Ik had dit weekend zelfde probleem bij mijn pyros tomaat, ook zo'n dubbele stam helemaal onderaan even de vader erbij gehaald en beslissing was vlug gevallen, op slechts een stam zaten trosjes bloemen. Wel grote snijwond maar zou goed komen. Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts