Defoner Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Hoi, Ben momenteel bezig met een 'verhoogde' moestuinbak aan het maken voor op ons terras.De constructie is volledig af, enige dat nog moet gebeuren is het plaatsen van een worteldoek, aarde,... Omtrent dat worteldoek had ik nog een vraagje;Ik zie dat er bijna overal een standaard worteldoek wordt gebruikt maar een dergelijk worteldoek is toch waterdoorlatend?Wat ik me dan afvraag; als het gaat regenen, krijg ik dan geen modderplassen op het terras? Gebruik ik niet beter een niet-waterdoorlatende folie?Maar is dat dan niet gevaarlijk naar het afgeven van chemische stoffen en dergelijke toe (EPDM, PE-folies,...) + gaat het water dan niet 'ophopen' in de bak + kan dit geen kwaad voor het groeien van de groentes Ik ken niks van tuinieren en heb absoluut geen groene vingers maar ik ben enkel de 'constructeur' van de bak, het tuinieren laat ik over aan m'n vrouw maar zij kon me zelf geen passend antwoord geven, vandaar dat ik even te rade ga bij de 'pro's' Alvast bedankt voor jullie reacties,Met vriendelijke groetenD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Misschien is het een idee meerdere lagen te gebruiken. Water heeft natuurlijk een andere viscositeit dan zand dus ik kan me voorstellen dat je dan minder snel zal hebben dat het er als modder uitstroomt. Ik denk haast dat het dan als een soort filter werkt.Ik weet ook je ontwerp niet, heb je een 'lege' bodem met alleen een geraamte of heb je een volle ondergrond met drainagegaten? Ik heb zelf een grondbak die op tegels staat waarvan de bodem alleen worteldoek is, een dubbele laag, en ik kan niet echt zeggen dat er allemaal modder naast de bak stroomt ondanks dat deze regelmatig wordt doorgespoeld met al die regen hier. Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defoner Posted June 24, 2015 Author Share Posted June 24, 2015 Hoi, Bedankt voor je reactie.Zal het inderdaad proberen met meerdere lagen worteldoek. Het ontwerp is gemaakt uit een volle bodem met steigerhoutplanken.Had wel nog niet gedacht aan drainagegaten maar mss inderdaad best voorzien. Bedankt voor de tips! Grtn,D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts