AttiC Posted June 30, 2015 Share Posted June 30, 2015 In mijn moestuin klimt een plant met peultjes en een plant met sugarsnaps. De planten staan nu in bloei en geven de eerste vruchten. In beide planten zie ik echter op een paar blaadjes zwarte luizen. Verder zie ik een soort van heftig bewegende mini rupsjes. Weet iemand wat dit zijn en wat ik er tegen kan doen? Tast het ook de vruchten aan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AttiC Posted July 2, 2015 Author Share Posted July 2, 2015 Het probleem breidt zich redelijk uit. Tot nu toe wel binnen dezelfde plant. Iemand al enig idee wat dit is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Het kan een aantasting door de larven van de erwtentrips zijn. In dat geval worden de peulen ook beschadigd , te zien aan een gedeeltelijk zilverkleurig laagje , en raken misvormd. Peultjes/sugar snaps worden daardoor onbruikbaar maar in het geval van erwten blijven de erwtjes binnen de peultjes wèl bruikbaar al valt de opbrengst tegen omdat de peul zich niet normaal kan ontwikkelen. De larfjes , ongeveer 1 mm groot , hebben een geelachtige kleur met een zwart kopje dat met het blote oog niet/nauwelijks te onderscheiden is. Jaren geleden heb ik veel last gehad van deze trips en heb toen ook wat macrofoto's van de larfjes gemaakt . Ik vind die foto's jammer genoeg niet meer terug. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts