Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wanneer kunnen de netten weg bij de uien-wortels-kolen enz.?


speets

Aanbevolen berichten

Ik las dat iemand de vitrage had weggehaald bij de koolplantjes "omdat die groot genoeg waren".

Mijn winterwortels zijn ook al groot, maar ik liet het net zitten omdat er ook in september nog allerlei onguurs rondvliegt.

 

Is er in zijn algemeenheid iets te zeggen over het tijdstip dat je het net weg kunt halen?

 

Is dat gewas-afhankelijk of kan het bij alles - bijvoorbeeld na een week of 6 - omdat alleen de jonkies kwetsbaar zijn?

 

(Ik bedoel dus prei-vlieg, uienvlieg, koolvlieg, wortelvlieg enzo.

Dus niet: vlinders en vogels.)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de koolwitjes betreft, vlinders vliegen niet onder de vijftien graden. Als de gemiddelde dagtemperatuur onder de vijftien graden blijft ben je veilig tegen rupsen van het koolwitje. Dat komt volgens mij overeen met het gemiddelde weer na half november .

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch even de vraag opnieuw stellen:

 

Zijn alleen de jonge plantjes gevoelig voor resp. prei-/uien-/wortel-/koolvlieg?

Of laten jullie alle netten zitten tot oktober?

 

Nogmaals: mijn vraag gaat niet over rupsen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals gezegd: er zijn verschillende generaties van allerlei

Dank Rob, dat was me wel duidelijk, maar ik hoopte dat het misschien wat genuanceerder ligt.

 

Bijvoorbeeld: er zijn hier het hele seizoen plenty slakken. In het voorjaar bescherm ik de dahlia's tegen die beesten, maar nu zijn die planten al zo groot en sterk dat ze er niet of nauwelijks nog last van hebben.

 

Analoog aan dat voorbeeld had ik gehoopt dat iemand zou vertellen dat (nogmaals: bijvoorbeeld) de winterwortels - als ze er al 6 weken in staan - nauwelijks of niet meer aantrekkelijk zijn voor de wortelvlieg. Zoiets.

En dan iets dergelijks ook voor de andere genoemde pestvliegen en gewassen.

 

Ik heb er namelijk hier een keer iets over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.

 

Vandaag bleek dat het net over mijn - oogstbare - winterwortels door de regen gescheurd was.

Ik heb er een nieuw net overheen gedaan, voor de zekerheid, maar ik vraag me dus af of dat nog loont, qua wortelvlieg.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het gevaar af dat ik drammerig word - de kern van mijn vraag is:

 

Lusten pestvliegjes ook oude, taaie planten (van 6 weken en ouder ofzo).

 

Maar bedankt voor je info

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben trouwens wel heel blij met die netten.

Ik wilde er eerst niet aan, omdat ik het geen mooi gezicht vind.

Maar de lol was er wel af de laatste jaren, met al die aangetaste uien, preien en wortels.

 

En nu: prachtige wortels, zonder gangen en vraat! En ook de uien waren gaaf, dus met de winterprei gaat het ook lukken.

Geweldig

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

 

Om even antwoord te geven op je vraag, uien en wortelen zijn nooit veilig tegen pestvliegjes etc. Ik heb al zo vaak gelezen dat een hele uienoogst op het allerlaatste moment werd aangetast door de uienvlieg. Ook foto's gezien van uit de kluiten gewassen wortelen met gaten er in door de wortelvlieglarve. Dat zo dus betekenen dat de vliegjes zowel jonge uitjes en worteltjes als zo goed als volgroeide wortels en uien blieven.

 

Ik zou ( hoe lelijk ook, ik heb er echt een hekel aan, al die netten maar als wij ze niet zouden gebruiken houden we geen oogst over) de netten dus laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eeuwige moes (met rups) is 2 jaar oud,dus ja,ook oude planten vreten ze kaal. Ik had gelezen dat ze de eeuwige moes wel wat met rust zouden laten,dus ik had mn tent niet opgezet. Maar volgend jaar gaan de moesjes er weer onder,van april tot november.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik las iets interessants over koolvliegbestrijding:

 

" In Canada zijn goede ervaringen met bestrijding van koolvlieg door percelen te omheinen met fijnmazig teeltgaas (verticale barrière). De techniek zou werken bij percelen tot 2,5 hectare."

 

En laat ik nou net een hele rol gaas op de kop getikt hebben

 

(Maar misschien is dit al eerder gemeld).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...