Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als vrijwel alle planten deze bescherming hebben, mogen we dan überhaupt wel groenten, fruit of noten eten? En hoe oud wordt men gemiddeld bij die natuurvolkeren die zo gezond zonder granen leven? Waarom zouden gluten oplosbaar moeten zijn in water om ze te kunnen verteren? Vetten lossen ook niet op in water maar worden wel degelijk verteerd? Ik kan aannemen dat de industriële voeding die we hier in de winkels vinden vaak nog weinig natuurlijk is, maar vind de typische natuurstatements toch ook een brug te ver - voor mij zijn die met net iets te veel haken en ogen aan elkaar gebreid

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb allergieen genoeg in het gezin. Ga me niet over dit soort vraagstukken buigen meer. Ik leef met de gezonde groeten uit mijn tuin en vul dat aan met granen waar ik niet op reageer etc. Stres over allerlei voedsel wat wel goed of niet goed zou zijn heb ik lang geleden los gelaten. Het is al een hele kunst om in ons gezin te koken voor iedereen. Even een greep: Champignons, noten, ei, soja, pinda, tarwe, paprika, aardappel, mais, frambozen, aardbei, melk, zoetstoffen, kiwi, lychees, ananas, appel, witvis, schaal en schelpdieren etc en dan hebben we ook nog contra allergieën ik een melk allergie en zoonlief soja..... ik tarwe en waarschijnlijk reageer ik heftig op alle gluten houdende granen en hij kan niet tegen mais en aardappel. Een maaltijd waar iedereen van kan eten is bijna niet mogelijk. Het vergt heel wat inspiratie om iedereen elke dag gezond en tevreden te houden.

Geplaatst:

Dat zijn extreem veel allergieën. Dan kun je eigenlijk vrijwel niks meer eten en moet je in ieder geval alles vanaf de basis doen. Hoe allergieën ontstaan, voorkomen en verholpen kunnen worden is een hele andere materie, waar ik niet goed genoeg ingelezen ben. Het houden van dieren vanaf jonge leeftijd is in ieder geval heel goed (stof van runderen... / schijnt allergie vorming tegen te gaan). Als je van niks te veel eet dan kun je er heel oud mee worden. En een mens kan veel gif verdragen.

Ik denk dat natuurvolkeren juist een mooie inspiratiebron zijn, daarbij worden deze mensen om hele andere redenen minder oud. Ik vind het leuk om mij te verdiepen in tegenstellingen. De natuurvolkeren zijn een mooie tegenstelling met onze manier van leven en ik denk dat we veel van hun kunnen leren. Daarnaast moeten wij toch onze levensstijl gaan veranderen, zodat we de opwarming en verzuring van de aarde hopelijk nog op tijd kunnen afremmen. Natuurlijk zijn we al voor een groot deel te laat, maar misschien kunnen we voorkomen dat nog heel veel soorten uitsterven en dat wij het als soort overleven in de komende 100-1000 jaar.

Uit de onderzoeken die ik gelezen heb hebben met name grassen deze beschermingsvormen. Andere planten bezitten looistoffen, bitterstoffen... die met de juiste mate niet schadelijk zijn.

Geplaatst:

Baquettes

voor de spons

140 gram sorghum bloem (ook wel milo genoemd)

20 gram verse gist (of 6 gram droge)

240 ml water (niet koud en spa blauw werkt het beste)

voor het deeg:

45 gram gezouten boter (ik gebruik lactosevrije boter)

270 gram aardappel zetmeel

80 gram tapioca zetmeel

1 theelepel gemalen psyliium zaad

110 gram eiwit (ongeveer van 3 grote eieren)

6 gram zeezout

2 theelepels lichte muscovado suiker

1 theelepel cider azijn

sesam zaadjes of rijstbloem om te besprenkelen

benodigdheden: Bageutte pan

1 mix de ingredienten van de spons bij elkaar in een grote kom tot ze glad zijn. Afdekken en zet deze apart voor ongeveer een uur zodat het kan fermenteren

2 als je klaar bent om het deeg te maken ga je de (lactose vrije) boter smelten en laat het afkoelen tot lauw

3. zeef het aardappelzetmeel, tapioca zetmee en physillium samen in een grote kom. Voeg de spons toe en alle overige ingredienten behalve de sesam zaadjes. Mix met een houten lepel of mixer tot het een glad maar wat stijver deeg vormt.

Vet de bageutte pan i en sprenkel daar de rijstbloem of sesam zaadjes over heen. Schep het deeg in de baquette vorm en vorm het in baquette vorm maar laat het ongeveer 2 a 3 cm vanuit de rand blijven zodat het kan rijzen. Laat het rijzen op een warme plaats tot het ongeveer verdubbeld is in ongveer 1 tot anderhalf uur.

4. als de baquettes bijna klaar zijn met rijzen verwarm de oven voor op 230 graden (hete lucht 210) en zet een roasting tray op de bodem. Zet de water koker aan.

5. Schuif voorzichtig de baqeuttes in de oven. Giet een laagje water in de roasting tray. Bak de baquettes 15 minuten, pas de temperatuur aan naar 200 graden (hete lucht 180) en bak nog zo'n 20 tot 30 minuten tot het mooi goudbruin is. Als ze te snel kleuren dek ze dan af met aluminium folie. Ze moeten stevig aanvoelen als je er in knijpt.

6. laat ze op een rekje afkoelen voor je het eet. Je kunt dit ook invriezen. Als je het niet dezelfde dag eet zijn ze de volgende ochtend kei hard dus vriezen is de beste optie.

Geplaatst:

Chocolate chip cookies

115 gram gezouten boter zacht (kan ook met kokosolie)

150 gram lichte muscovado suiker

1 theelepel vanille extract

1 groot ei losgeklopt

100 gram rijstmeel

40 gram tapioca meel

10 gram gemalen lijnzaad

1 theelepel glutenvrij bakpoeder

85 gram gemalen amandelen

150 gram donkere chocolade chips of stukjes extra pure chocolade

1. Doe in een grote kom de boter, suiker, vanille extract en mix met een houten lepel tot het licht en romig is. Voeg beetje bij beetje het ei toe en mix steeds goed na elke toevoeging.

2 zeef het rijst meel en tapioca, gemalen lijnzaat en bakpoeder erover en de gemalen amandelen. Mix tot het een glad deeg is. Voeg daarna de stukjes chocolade toe. Kneed het zo dat het netjes door elkaar zit.

3. plaats het deeg op vershoudfolie en maak er een worst van van ongeveer 6cm diameter. Maak de uiteinden dicht en leg het in de koelkast voor 2 tot 3 uur tot het gesteven is.

4. verwarm de oven voor op 200 graden (180 hete lucht) en leg wat bakpapier op bakplaten.

5. gebruik een scherp mes en snijd het deeg in 1,5 cm plakken dwars de folie heen. Leg deze op de bakplaten en verwijder per koekje het folie. Laat wat ruimte tussen de koekjes

6. bak de koekjes voor ongeveer 10 minuten tot ze goud bruin zijn en knapperig aan de kanten. Ze blijven zacht in het midden zolang ze warm zijn en als ze afkoelen worden ze knapperig. Laat ze ongeveer 10 minuten op de bakplaten liggen voor je ze op een rekje legt om helemaal af te kolen.

Je kunt de koekjes bewaren in een luchtdichte trommel. de eerste 24 uur zijn ze het knapperigst daarna worden ze zachter om ze we weer knapperig te krijgen doe je ze heel even terug in de oven voor een paar minuten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

P116078959351466275852.JPG

Onlangs geprobeerd om iets te bakken dat op sandwiches lijkt. Het deeg was te zacht om tot broodjes te vormen en werd dus in vormpjes gebakken. Het resultaat was een zacht broodje waarmee mijn glutenvrije dochter in de wolken was

Geplaatst:

Leuk topic. Ik heb zelf een caseïne allergie, dus ik maak veel zelf.

Afgelopen week dit receptje geprobeerd en vond het erg lekker.

chocolade ijs

pureer een banaan met wat kokosmelk, rauwe cacaopoeder en wat tahin (sesampasta) met de staafmixer tot een dikke milkshake achtige substantie. Giet dit in ijsvormpjes en zet het een paar uur in de vriezer. Ik had er op het laatst nog wat cacaonibs door geroerd voor wat crunchie stukjes er door. Ik maak ze ook wel eens met stukjes fruit en dan afvullen met banaan/kokosmelk/vanille aroma gepureerd.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Vorig weekend een gluten- en lactosevrije ontbijtkoek gemaakt met boekweit en chufameel.

P117082464291475595783.JPG

Er zit wel wat honing in, maar ontbijtkoek mag wel lekker zoet zijn voor mij

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren glutenvrije speculaasjes gebakken voor mijn oudste omdat die in de winkel te weinig het origineel benaderen. En ze zijn goed geslaagd. Dus even het receptje posten:

- 100 g volkoren rijstmeel

- 80 g boekweitmeel

- 20 g pijlwortelmeel (arrowroot)

- snuifje zout

- 125 g bruine basterdsuiker (licht of donker - in dit geval gemengd)

- 1 tl wijnsteenbakpoeder

- 1/2 tl kaneel (naar smaak)

- 1/2 tl speculaaskruiden (naar smaak)

- 100 g koude roomboter (in dit geval ook lactosevrij)

- 1,5 el sojamelk

1) meng het meel, het zout, de suiker, het bakpoeder en de kruiden in een kom

2) leg de boter erop en hak die met een deegschraper in steeds kleinere stukjes - tot je een fijne, kruimelige massa bekomt

3) druppel anderhalve eetlepel sojamelk over de kruimels en bewerk ze opnieuw met de deegschraper tot je weer een losse, kruimelige massa hebt

4) schep de kruimels in een plastic zak en druk ze daarin samen tot een stevige worst

5) laat minstens 1 uur en liefst 24 uur koelen in de koelkast

6) kneed het het deeg vlug met de hand tot een stevige, samenhangende massa - niet te lang, het mag niet echt warm worden

7) bestuif het werkblad licht met maïzena (theezeefje gebruiken) en rol het (onder plastic, of bestoven met maïzena) uit op 3 mm dik

(deeg in het begin regelmatig keren en werkblad intussen opnieuw bestuiven met maïzena)

8) vormen uitsteken, op bakpapier leggen en met amandelschilfers versieren

9) 15 minuten bakken op 175 °C (boven- en onderwarmte)

10) even laten afkoelen op de plaat en dan op roosters leggen

P118006658431478334115.JPG

Je kan ook een speculaasplank gebruiken die voor eerste gebruik werd geolied en in de oven gedroogd. Plank licht bestuiven met maïzena, afkloppen, vullen met deeg, het deeg aanrollen (eerst afdekken met plastic om kleven te voorkomen) en afsnijden met een draadje (naaigaren in zagende beweging over de plank halen), plank omdraaien en op het aanrecht kloppen en de koekjes eruit pellen.

Geplaatst:

Recept voor Glutenvrije kniepertjes. (ijshoorntjes)

Dit recept heb ik gekregen van mijn opa en oma en heb ik zelf aangepast naar een glutenvrij recept.

Dit is overigens met veel 'normale' recepten te doen, echter is het per gewenst resultaat soms even zoeken naar welke soort bloem/meel hier voor geschikt is.

Benodigdheden:

Steelpan

Beslagkom

Mixer

Kniepertjes ijzer (https://www.bol.com/nl/p/cloer-oublie-en-kniepertjesijzer-261/9000000011157667/?Referrer=ADVNLGOO002028-G-36110108634-S-66858609401-9000000011157667)

Al voldoet de goedkopere van de kijkshop waarschijnlijk ook. (hier zit blijkbaar zelfs een ontzettend handige tool bij om hoorntjes te maken)

Ingrediënten:

500 gram bloem (Zelf gebruik ik de brood en gebak mix van Céréal: https://www.glutenvrijewebshop.nl/cereal-mix-voor-brood-and-gebak.html)

500 gram suiker

250 gram margarine

3 eieren

250ml water

Los suiker op in water.

Smelt de boter in het suikerwater (mag niet koken)

Voeg dit geheel samen met bloem en de eieren toe aan een beslagkom en mix dit tot een glad beslag.

Vervolgens is het even bekend worden met het wafel ijzer, ikzelf heb mijn wafelijzer altijd op stand 2 van de 6 staan.

Daar leg ik ongeveer een halve eetlepel aan beslag op en dan sluit ik het ijzer.

Bij het sluiten gaat het controle lampje aan, zodra dit lampje weer uitgaat is het kniepertje klaar. (waarschijnlijk brand het lampje als aanduiding om te laten weten dat het ijzer weer op temperatuur is, blijkbaar is dit ook het moment dat het kniepertje klaar is)

Als het kniepertje bruin en egaal van kleur is dan is deze klaar.

Schep het kniepertje van het ijzer en plaats deze op een snijplank om hem te vouwen of te rollen tot het gewenste resultaat.

Terwijl het kniepertje afkoelt kan er nog van alles mee gevormd worden, al moet dit wel vrij direct gebeuren aangezien de kniepertjes vrij snel hard worden.

Vul de kniepertjes met slagroom, serveer ze met een bolletje ijs of eet ze gewoon lekker zonder toevoegingen.

Geplaatst:

Voor het rollen heb je wel vuurvaste vingers nodig, of handschoenen (wat weer niet handig werkt). Gewoon plat zijn ze ook heel goed te eten

Ik ben erg blij dat ik zelf niet glutenvrij hoef te eten, door de vriendin van MarkRuim heb ik echter al wel eens wat glutenvrije zaken kunnen proeven. En die.... zijn over het algemeen... niet echt te eten. Blijkbaar zijn gluten erg lekker Maar goed; deze kniepertjes zijn net zo lekker als 'normale', echt heel erg goed te eten.

Geplaatst:

Om ook hier te reagerben op de vragen omtrent kniepertjes:

Kan het suikermengsel warm bij de bloem worden toegevoegd? - Ik meng het suikermengsel zelf altijd warm door de bloem. let er wel op dat je beslagkom dit hete mengsel aankan.

Is het ijshoorntjes ijzer van Bol.com ook geschikt voor kniepertjes? - Ik vermoed dat dit inderdaad een zelfde soort ijzer voor minder geld is.

Kijkshop lijkt hem het meest voordelig aan te bieden: http://www.kijkshop.nl/product/148449/princess-kniepertjesijzer-132650/?channel_code=544&s2m_product_id=148449&utm_source=adwords-shopping&gclid=CjwKEAiAjIbBBRCitNvJ1o257WESJADpoUt07tWSucgKhy1BYOiUNwZRU98Ni4HAp_-GNP7ltl7juRoC7Z7w_wcB

Geplaatst:

Gluten- en lactosevrije appel-frangipanetaart met een krokant bovenlaagje gebakken voor het eetfestijn van de sportvereniging van onze jongste. Met appels van de buren. Eindelijk een glutenvrij zanddeeg samengesteld dat behoorlijk te verwerken is, niet te bros is na het bakken en niet glutenvrij smaakt. Een paar eetlepels kokosmeel geven het een volle smaak (zonder echt een kokossmaak aan het deeg te geven). Blij met het resultaat

P118007358361478967219.JPG

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik had al van alles gemaakt voor de rest van de dag (diner), dus ik heb het gebak voor mijn verjaardag gekocht Ik heb voor dit topic dus geen recepten, maar wil wel even melden dat het glutenvrije gebak van de Hema (in dit geval de soesjes, choco fudge muffin, en hazelnootschuimgebak) ook heeeeel goed te eten zijn voor glutenmensen.

Van de 7 personen kan er 1 niet tegen gluten, en ik vind het dan zo stom om 1 apart bordje met een of ander droog ding te serveren terwijl wij lekker luchtig/krokant/etc. glutenspul eten. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat iederéén zit te herkauwen op iets wat gewoon net niet lekker genoeg is.

Ik had op de website van Hema gezien dat ze goede reacties kregen op hun gebakjes, dus ik heb het maar eens geprobeerd. Voor iedereen glutenvrij gebak! En nog vet lekker ook. De chocofudgemuffin was nogal machtig, maar ook niet al te groot, dus net goed. De soesjes zijn niet van echt te onderscheiden (ik had er een bergje van gemaakt en er gesmolten choco overheen gedruppeld), en het hazelnootschuimgebak was wat fragiel maar ook erg lekker. Niet zo machtig, omdat de crème niet zo dik en vet was.

Nou, dat moest ik even kwijt

Geplaatst:
Even gekeken op Bol voor het Kniepertjes ijzer nu staat er ook een ijshoorntjesmaker die is toch wel stukje goedkoper zou dat ook gaan?

Ik bak al tientallen jaren knieperkus, en een ijshoorntjes ijzer werkt toch echt niet hetzelfde. Ik gebruik zelf de cloer knieperkus ijzers naar alle tevredenheid. Ja ze zijn prijzig, rond de €50 p.st. Maar gaan zeker 10 jaar mee zelfs als je zoals ik ze intensief gebruikt.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Dessertje waarmee het jaar gluten- en lactosevrij werd afgerond:

P118021122511483298912.JPG

Een dikke toef slagroom, amarenakersen, chocoladekletskop, chocoladefinanciertje, vanille-ijs, chocoladecrumble en een bakje chocolademousse van zijden tofu.

Gebakken en gemaakt met glutenvrije meelsoorten en lactosevrije (melk)producten - en dus geschikt voor iedereen

• 1 year later...
Geplaatst:

Super! Die probeer ik ook eens uit. Oma's zijn de referentie als het om bakken gaat

Ik heb dit weekend deze gemaakt met glutenvrij zanddeeg en lactosevrije zuivelproducten:

P121029844621520361089.JPG

Zanddeeg met een laagje banketbakkersroom gebakken, een ring Zwitserse room (met de natte vinger gemaakt van het restje banketbakkersroom + wat mascarpone + wat slagroom en een flinke geut advocaat - die van Bols is lactosevrij), binnenin met aardappelmeel gebonden kriekjes (gezoet naar smaak) en afgewerkt met een laagje slagroom rondomrond.

Het zanddeeg is voor verbetering vatbaar, dat bleek veel te bros om de taartjes na het bakken meteen te kunnen ontvormen. Ik heb er dus eentje grandioos verpieterd en de rest in de vormpjes laten afkoelen, maar daardoor werd de koek wel wat zacht. Op zich niet slecht, maar niet wat ik voor ogen had.

Ze waren in elk geval rap op en ik moet ze gauw nog eens maken...

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren per ongeluk een wel erg luchtig glutenvrij broodje gebakken.

Mijn ma kwam binnengevallen net toen ik het meel aan het afwegen was en al taterend vergiste ik me van zakje en voegde gierstmeel i.p.v. rijstmeel toe als basis (die zakjes lijken ook zo vreselijk op elkaar).

Ik dacht: 'dit wordt niets', maar het vertoonde een spectaculaire ovenrijs.

'Dat wordt een gat met een korstje', dacht ik toen. Maar na het aansnijden bleek het een meer dan acceptabel en luchtig brood.

Hoe tateren met je ma voor leuke verrassingen kan zorgen

P121035768251521482766.JPG

P121036827761521482780.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...