Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gluten- en lactosevrij gebak


Claudia69

Aanbevolen berichten

Voor morgen heb ik 3 soorten glutenvrije koekjes/lekkernijen gemaakt. Gepofte rijst+kokos met chocolade, glutenvrije havermout+banaan en chocolade, en kokos+gecondenseerde melk met chocolade.

 

De laatste 2 komen van http://www.biggerbolderbaking.com De pindakaaskoekjes die daar ook op staan wou ik ook maken, maar 3 verschillende soorten is misschien wel even genoeg

 

IMG384416561521925585.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die rijstkoekjes waren wel goed maar er mag iets meer choco en iets minder rijst per koekje. Dan plakt het beter en zijn ze nog wat zoeter en meer choco.

De kokoskoekjes mochten wat smeuïger maar ze waren nu al erg lekker.

En die havermoutkoekjes waren echt veel te droog/stug, en niet zoet genoeg. Ik zou daar een volgende keer eerder werken met boter en/of ei, en er wat zoets doorheen doen nog. Mijn banaan was misschien ook niet zoet genoeg. Ik koop ze normaal nooit (en heb dus nooit een banaan over...) en alle bananen in de supermarkt waren groen toen ik er 1 kocht, en na 2 dagen bewaren was ie wel wat geler maar nog niet lekker 'oud'.

Nou ja, ik scoorde sowieso punten bij degene die geen gluten mag, nu nog wat oefenen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak de havermoutkoekjes met

- 2 rijpe bananen (fijn geprakt)

- 150 g havermout

- een handje gedroogde veenbessen

- een handje gehakte noten

- 1 el suiker (naar smaak)

Alles goed mengen, de havermout even laten weken, balletjes maken met een kleine ijslepel, die op bakpapier plat drukken en ongeveer 15 minuten bakken op 170°C.

Als je geen 2 rijpe bananen hebt, lukt het ook met 1 banaan en 1 grof geraspte appel (en mijn zus heeft ze al met een restje appelmoes gemaakt).

P118030511651522085070.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs ook een soort Marokkaanse koekjes met kokos en amandelmeel gebakken naar een receptje dat ik op facebook zag passeren. Ze zijn lekker zoet, maar mogen volgens mij iets meer 'chewy' zijn vanbinnen. Mijn deeg was misschien wat te droog (had 2 grote eieren gebruikt, het mag dus misschien iets meer zijn).

 

- 2 à 3 eieren

- 100 fijne suiker (waaronder een zakje vanillesuiker)

- 200 g kokosrasp (of amandelmeel)

- 200 g amandelmeel

- 100 g maïzena

- 1 el honing

- 1 tl wijnsteenbakpoeder

- 1 el zachte boter

- een snuifje zout

 

- poedersuiker + (oranjebloesem)water om de balletjes door te rollen

 

1. verwarm de oven voor op 170°C

2. Doe suiker, (kokosrasp), amandelpoeder, maïzena, honing, bakpoeder en zachte boter in de kom van de keukenrobot.

3. Voeg hieraan 1 voor 1 de eieren toe. Het deeg mag niet te kleverig, maar ook niet te droog zijn. Voeg indien nodig het derde ei toe.

4. Giet een scheut oranjebloesemwater in een kommetje en doe wat poedersuiker in een ander kommetje.

5. Dompel je vingers in het oranjebloesemwater en rol kleine bolletjes van het deeg.

6. Wentel de bolletjes in de poedersuiker en leg ze op een bakplaat belegd met bakpapier.

7. Duw de bolletjes lichtjes plat en bak ze ongeveer 12 minuten in de oven.

 

P121039676491522085876.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

En glutenvrije soesjes zijn vrij eenvoudig te maken met een witte broodmix voor glutenvrij brood. Ze hebben alleen iets meer vocht nodig dan een standaard soejsesrecept.

 

IMG782879071522086105.JPG

 

Soesjespudding

 1 liter melk

 100 g boter

 1 vanillestok

 150 - 200 g kristalsuiker (zo zoet als je zelf wil)

 80 g vanillebloem

 20 g maïzena

 2 eierdooiers

 

Soesjes

 60 g Peaks Free From witte broodmix (of een vergelijkbare mix)

(bevat maïzena, rijstmeel, sojameel, xanthaangom en zout)

 15 g maïzena

 100 g water

 25 g melk (+ wat extra melk om na toevoeging van de eitjes de consistentie van het beslag aan te passen)

 50 g boter

 3 grote eieren

 

Chocoladeglazuur

 100 g chocolade

 100 g room (opkoken met de suiker en toevoegen aan de chocolade, dan glad roeren)

 ??? el fijne kristalsuiker, bloemsuiker of glucose (naar smaak)

 

Bereiding van de soesjes:

1. Verwarm de oven op 200°C.

2. Meng de bloem en de maïzena door elkaar.

3. Doe water, melk, boter (en een snuifje zout als je bloem geen zout bevat) in een steelpan en breng dit aan de kook.

4. Zet de pot van het vuur, voeg het bloemmengsel toe en roer tot een egale massa.

5. Zet nog even op het vuur (laag pitje) en blijf roeren om de binding te versterken en wat vocht te verdampen. Je krijgt een stevige deegbal als resultaat.

6. Doe het deeg in een keukenmachine en klop het op een laag tempo los en rul. Intussen verdampt er extra vocht en koelt het deeg wat af.

7. Voeg nu 1 voor 1 de eieren toe, en klop na elk ei tot het volledig door het deeg is opgenomen.

Het derde ei klop je los en voeg je in porties toe.

8. Controleer intussen de consistentie van je deeg. Hiervoor laat je een portie deeg van een lepel of potlikker lopen. De consistentie is oké als het vlot naar beneden loopt terwijl er een punt deeg aan de lepel blijft hangen.

9. Is het deeg nog wat te vast na toevoeging van het derde ei, dan kan je nog een beetje melk toevoegen (in kleine porties werken en telkens controleren).

10. Schep het deeg in een spuitzak met een ronde mond en spuit kleine hoopjes op een met bakpapier beklede bakplaat. Doorsnede: ongeveer 3 cm. Hoogte: een dikke cm met een puntje erop.

11. Maak de bovenkant van de soesjes effen door er met de vlakke kant van een in melk gedoopt kwastje (of vorkje) overheen te gaan.

12. Bak 20 minuten in een gesloten oven, stop dan gedurende een tweetal minuutjes een handdoek tussen de deur om de stoom te laten ontsnappen en laat vervolgens nog 8 minuten bakken (in totaal staan ze dus 30 minuten in de oven).

13. Soesjes laten afkoelen, vullen met pudding en afwerken met de ganache.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...