Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven rotten in de kas


aalterse-willy

Aanbevolen berichten

Mijn druiven in de kas, de Philip, rotten waar ze hangen, en ze zijn nog niet rijp.

Eerst springen ze open, ze barsten aan de top en het sap drupt er uit.

Eens eentje geproefd dat maar pas open gebarsten was en ze smaken nog heel zuur, niet rijp genoeg om te eten.

Mogelijks mijn schuld door niet genoeg te krenten?

De andere druif, de Georg, doet het beter maar die heeft nu last van lamsteligheid waardoor er ook veel bessen verloren gaan.

Uiteindelijk ben ik beter af met de druiven die buiten staan dan met die in de kas geloof ik.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

george is zeer weinig vatbaar voor meeldauw. bijna 100% resistent. in mijn kas[serre] is het de enigste die meeldauw vrij blijft. zelfs bij zeer ongunstige omstandigheden[ warm en erg droge lucht. alle andere zg. meeldauw resistente soorten worden nog redelijk tot flink aangetast.

wat ook zeer gunstig is bij george is de erg losse tros, hierdoor veel betere lucht circulatie in de tros. nelly bv geeft compacte trossen, 1 druif in het midden die gaat rotten en de hele tros gaat eraan. en je kan deze bes bijna niet zien, en als je ze ziet is het meestal te laat.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het openspringen van de druiven komt volgens mij door een te hoge worteldruk. Daarna gaan ze uiteraard rotten. Het heeft de laatste tijd nogal veel geregend en de wortels zitten meestal ook buiten. De lamsteligheid kan te maken hebben met een kalk tekort. Ook te veel bladgroei in verhouding met de trossen kan lamsteligheid veroorzaken. Dat was bij mij het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap vooral de reactie : 'meeldauw' niet zo. Op de gestelde vraag van Willy. Eigenlijk niets in wat Willy omschrijft doet mij de bel rinkelen dat meeldauw in het spel is.

 

Het openbarsten van de druiven zal inderdaad eerder de overmaat aan vocht zijn die nu de laatste weken gevallen is.

 

De lamsteligheid is een typische kas-druiven-kwaal. Heeft meestal als oorzaak dat de kas te grote temperatuursverschillen kent in de zomer. Te heet op zonnige dagen en te koel in de nacht of op regendagen en dan vooral de te grote verschillen daartussen. Typisch voor kasdruiven dus. Lamsteligheid is het in zichzelf verbruiken van beschikbaar vocht door te hoge temperaturen, die niet gelijk beschikbaar is door aanvoer van de wortels. De Druif verdampt dan vocht vanuit de plant zelf ( de bessen in aanleg ) Die verschrompelen. Het indrogen van de beseen kan ook komen doordat de takjes van de tros indrogen en dat wordt dan weer veroorzaakt door schimmelaantastingen ja. Meeldauw en/ of botrytis. Maar dit moet dan wel duidelijk zichtbaar zijn lijkt me, en daar rept Willy niet over.

 

Sorry. mijn reactie betreft nog voorgaande post over het probleem van Willy.

Jouw druif die je zelf opgekweekt hebt is een heel ander verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

conclusie meeldauw in de bessen steunt op ervaringen. mijn planten wortelen ook in de buiten grond en ik heb nog nooit gescheurde bessen gehad door te veel regen. maar ik erken: een keer moet de eerste keer zijn.

normaal doe ik tijdens de bloei 2 maal zwavelen[ zwavel verdamper ] dit jaar niet, dacht dat het ook wel zonder kon. zoals eerder genoemd met een slechte ervaring, behalve george. het scheuren van aangetaste bessen gebeurd vrijwel altijd in de eindfase van de groei/rijping. bij witte rassen zie je al in mei/juni een verkleuring in de bes ontstaan. het is bij mij tot in augustus gort droog geweest, bij nelly begon het lekken al in begin july[ nelly rijpt eind july, begin augustus in de serre.

bij witte druiven kun je het proces van aantasting veel beter volgen dan bij blauwe. de buiten druiven hebben geen last van scheuren, ondanks de bakken regen die inmiddels zijn gevallen. een perzikboom had wel bijna 100% gescheurde vruchten zag ik vorige week, deze stond extreem droog en dat in combinatie met het zeer droge weer vanaf de lente en een zwakke onderstam. de zondvloed van de laatste weken was iets te veel.

willy, lieten de bladeren ook enige aantasting zien van meeldauw? bij mij had nelly maar een paar stipjes meeldauw op het blad en ook niet op ieder blad. door alsnog 2 x te zwavelen in juni nam het daarna niet meer toe, voor de bessen was het helaas te laat

 

lamstelligheid is een probleem van druiven, vooral in de kas. ik zit op kalkrijke grond en heb er ieder jaar last van, dit jaar meer dan andere jaren.

het is inderdaad zoals bit schrijft een probleem in de vochthuishouding van de plant. je kan het probleem met fingerspitzgefull te lijf gaan, desnoods yin yang, maar het blijft een complex probleem waar geen duidelijk antwoordt voor is. teveel blad, te veel trossen, te rigoureus gesnoeid enz enz wat bit ook al opnoemde

 

l

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straks eens wat foto's maken zie.

Ik lees wel dat die Philipp nog maar vijf jaar zou bestaan, is dat waar? Ze zijn beiden geënt op een onderstam, welke weet ik niet.

De Georg heeft wel verdroogde steeltjes in de trossen.

Wat het snoeien betreft, ik ben wel verplicht van veel te snoeien want anders kan ik na de zomer de kas niet meer in zo hard groeien die, meters lange takken op minder dan geen tijd.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een verwend druifje ..

Hij heeft even buiten gestaan in juli en gelijk stopte hij met groeien ..

 

Hij staat binnen en nu begint ie weer

 

AD7CC5EE-587B-4652-94E4-27C008DAF78D.jpg

 

Geen idee wat het voor soort is .. Opgekweekt uit pit

 

Iemand tips?

 

laat je druivenlaar buiten staan. Het is niet goed als hij nu weer gaat uitlopen,druivelaars zijn nu stilaan aan het "verhouten". je druivelaar heeft een koude periode nodig.

en ja de soort ...je hebt nu een nieuwe soort gekweekt maar of hij goed zal zijn zal de toekomst uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

precies als bij mij willy. als ik niet zwavel in de serre tijdens de bloei heb ik dit ieder jaar in meer of mindere mate, zelfs bij de resistente rassen zoals nelly, muscat bleu. buiten heb ik het nog niet meegemaakt.

george is de enigste die geen krimp geeft, nu mildrid nog.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zouden de onderstammen er ook iets mee te maken hebben?

In ieder geval groeien ze hier geweldig rap tot drie vier meter lange ranken en zo meerdere per plant, ze doen dat alletwee.

Misschien hadden ze beter buiten gestaan?

Zwavel verstuiven heb ik niet gedaan, wel een keer bitterzout verneveld, meer voor de tomaten dan voor de druiven maar ze hebben er wel van mee gekregen.

Ook voor de uitloop nog wat zwavel verbrand om schimmels te doden.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk niet dat de onderstammen er mee te maken hebben, bij mij staan ze allemaal op de dezelfde, is gewoon een raseigenschap. hetzelfde voor lamsteligheid.

het ideale ras bestaat helaas niet. de groeikracht van george valt mee, in vergelijking met bv nelly. nelly groeit in de serre gewoon 8 a 9 meter per jaar. nelly gaat er dan ook bij mij uit. te veel snoeiwerk in combinatie met de vrij kleine bessen en niet 100% resistent.

de ruimte die komt wordt dan opgevuld door george. kleine nadeel van george is de wat taaiere schil en buiten de wat late rijping. dus enkel buiten zeer beschut planten, of in de kas.

zwavelen tijdens de bloei: zwavel verdamper aanschaffen, is een zeer veilige methode. mocht je in de buurt van lelystad komen ik heb nog 10 kilo zwavel staan, kun je wat meenemen, voor de komende 100 a 200 jaar.

 

wil je geen zwavel gebruiken: hou de verhouding warmte/luchtvochtigheids gehalte in de gaten. is zeer belangrijk.

hoe hoger de temperatuur hoe hoger de luchtvochtigheid moet zijn. stres geeft meeldauw kansen. is wel arbeids intensief, op hete dagen moet ik bv 2 maal per dag sproeien. en als je het een keer vergeet......

ik probeer de luchtvochtigheid op 50% te houden, is een hele klus en het lukt me vaak niet ivb bbhh. bezigheden buiten huis enz.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gaat erom dat je zo rond de 50 a 60% blijft zitten. bij 35c in de serre, daalt de rlv tot zelfs onder de 30%, vooral voorjaar/zomer bij oostenwind die vaak ook al droog is.

op dit ogenblik krijg je een omkering, hoe krijg ik het vocht uit de serre? vandaar dat ik half sept/begin oktober al blad begin te verwijdern.

bladeren verdampen heel veel vocht wat ik er steeds moeilijker uit krijg. de zonnekracht is al flink minder. het wordt ook nauwelijks meer stikheet, vandaag denk ik een graad of 25 maximaal.

eind oktober snoei ik al alles weg, alhoewel het nog groen is allemaal. als ik dat niet doe blijven de druiven groen blad houden en wordt het zo vochtig in de serre, het loopt dan in de ochtend met straaltjes langs de ramen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal me best lastig vinden. Maar waar zie je nou meeldauw ?

 

Jawel ik zie rot. Druiven die gebarsten zijn en dus gaan rotten. 1 tros zie ik wel lamsteligheid, maar de rest niet. Maar meeldauw ? Kan er best zijn natuurlijk hoor, maar ik zie het niet op deze foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helemaal niet lastig bit, gewoon interessante discusie over een probleem die denk ik meerdere mensen hebben. hoe meer verschillende ervaringen en vooral vragen, hoe beter.

dat is het rare bij die resistente [ semi] is dat het het in de bessen kan woekeren. bij nelly had ik maar 1 trosje van de 100 die in een jong stadium dons had op de schil en juist die groeiden niet verder en scheurden ook niet.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik bij Aalterse -Willy zijn foto's bekijk merk ik wel dat er heel veel soorten groenten tesamen mee in de serre staan zoals voorbeeld trostomaten.

Nu zijn tomaten toch wel schimmelgevoelig. Misschien kan daar een bron van infectie liggen? ik heb hier ook een druivenras staan dat redelijk tolerant is (nog in poten in de buitenlucht en uit de wind en in de schaduw )en die staat kort tegen een gojibes met meeldauw resultaat is nu dat de druif ook meeldauw heeft en dat terwijl al mijn andere rassen al een aantal jaar meeldauw/botritis vrij zijn. En sommige rassen zijn nu éénmaal vatbaarder voor bessen die barsten zeker met te grote temperatuurschommelingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die temperatuurschommelingen zijn er wel natuurlijk maar de deuren staan in de zomer altijd open en de vensters openen automatisch bij 20°.

Er staan inderdaad tomaten in die kas maar ik bespeur er nog geen schimmels op, zeker nog geen Phyto. Kan wel zijn dat er schimmels op zitten en ik ze niet zie.

Toen we tijdens de heetste dagen in de Ardennen waren heeft de buurvrouw te weinig water gegeven in de kas, zou dat er kunnen mee te maken hebben? Maar dat is zo lang geleden hé.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, zoals is ik eerder schreef kun je meeldauw in de bessen enkel bij witte druiven zien. die truuk gaat helaas niet op voor blauwe, zelfs ik kan dat niet.

in het begin had ik klassieke rassen in de serre zoals frankenthaler en die werden vreselijk aangetast, klassiek zou ik zeggen, op bladeren grote vlekkken en dons op de druiven. daarna resistente aangeplant en daar bleek nogal wat verschil in te zitten. de verschijnselen van meeldauw zijn ook anders dan bij de klassieke. veel minder opvallend. op het blad hier en daar een klein vlekje dons.

zonder zwavel blijkt enkel george in mijn serre te voldoen.

helemaal zeker weet je het nooit wat het precies is, we kijken op afstand door een smal venster.

het beste zou zijn om willy een bezoek te brengen, zijn pinten schijnen ook erg lekker te zijn, helaas ben ik geen schoon meiske dus die knuffel kan ik vergeten.

willy die lamsteligheid: die zit vaak aan de onderkant van de tros. volgend jaar ga ik de onderkant van de tros afknippen in een vroeg stadium.

de onderkant van de trossen rijpen toch al later, zijn de bovenste rijp, is de onderkant nog niet rijp.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was de eerste week van juli en toen was het in Vlaanderen zeer warm, boven de dertig graden.

En inderdaad, het zijn meestal de onderste druiven welke last hebben van die lamsteligheid, daar begint het toch, later ook kleine zijtakjes.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...