Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Basilicum - Groei gestagneerd?


Sappig

Aanbevolen berichten

Ik heb basilicum gezaaid in een eierdoos, gewoon een aantal zaadjes per 'dopje'.

Deze groeiden hard en het waren er erg veel! Ik heb deze daarna samen in een potje gedaan.

Echter, het lijkt wel alsof deze na een aantal weken zijn gestopt met groeien.

Hij ziet er verder gezond en groen uit, maar het zijn geen lange takken met grote bladeren die ik bij de supermarkt zie.

Mijn plantje is, schat ik zo, al meer dan een maand eigenlijk bijna hetzelfde gebleven.

Kan het zijn dat er teveel in de pot zitten en er daardoor geen ruimte is om te groeien?

Ik zie namelijk wel dat sommige kleine blaadjes onderin wel vergelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- voedsel is misschien op...inderdaad misschien door te veel plantjes in te kleine (potruimte). Het beetje voedsel in de grond is snel uitgeput. Als ik zo een potje als in de winkel maak (voor op de vensterbank) plant ik ca. 6 zaailingen in een bloempot van ca. 12 doorsnee. Vergelijk dat eens met jouw eierdoosje.....

 

- zo een klein eierdopje dat je ook nog met meer plantjes moet delen...waar moeten de wortels die de plant dragen en voeden zich ontwikkelen?

 

- Als ze buiten staan, speelt ook lagere temperatuur een rol. Beneden de 12 a 15 graden is er bijna geen groei meer en beneden de 8 a 10 graden begint basilicum langzaam dood te gaan...houdt van wat warmte! Staan ze binnen, dan wil ze graag zo veel mogelijk licht....op een vensterbank op het zuiden heb je er misschien een paar maanden hooguit plezier van...maar zelfs daar is het eigenlijk niet licht genoeg.....

 

Een paar van je plantjes in nieuwe grond in een flink grotere pot en dan op een zo licht mogelijke plek...zo heb je nog kans op een oogstbare basilicum

Verder matig water geven (grond licht vochtig, niet nat en pas weer gieten als ze bijna droog aanvoelt...best van onderaf...via een schoteltje...water geven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb basilicum gezaaid in een eierdoos, gewoon een aantal zaadjes per 'dopje'.

Deze groeiden hard en het waren er erg veel! Ik heb deze daarna samen in een potje gedaan.

Echter, het lijkt wel alsof deze na een aantal weken zijn gestopt met groeien.

Hij ziet er verder gezond en groen uit, maar het zijn geen lange takken met grote bladeren die ik bij de supermarkt zie.

Mijn plantje is, schat ik zo, al meer dan een maand eigenlijk bijna hetzelfde gebleven.

Kan het zijn dat er teveel in de pot zitten en er daardoor geen ruimte is om te groeien?

Ik zie namelijk wel dat sommige kleine blaadjes onderin wel vergelen.

 

Als je die plantjes pas ergens later in het seizoen gezaaid hebt gaat het niets meer worden vrees ik.

 

Volgend jaar vroeg op het seizoen zaaien, mag zelfs al in maart.

 

Professionele kwekers leveren het ganse jaar basilicum aan supermarkten.

Dat komt echter van kwekers die de plantjes met kunstlicht en temperatuurregeling "doen geloven" dat het nog lente of zomer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beginners fout. Had niet verwacht dat het zo goed zou groeien..

en kreeg het daarna niet over mijn hart een deel van de zaailingen weg te doen.

 

Maar bedankt voor de tips! Ga kijken of ik die basilicum nog uit elkaar krijg, anders is het morgen pesto voor 1.

Volgend jaar zuiniger met de zaadjes en op tijd beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je kunt zorgen voor een heel lichte plek binnen (veranda, onder een lichtkoepel o.i.d.) in niet te droge lucht (centrale verwarming is niet zo gunstig) en bij een temperatuur van rond de 18 a 20 graden, dan is verdere opkweek nog wel mogelijk tot oogstbare planten.

 

Buiten zijn je kansen inderdaad nihil.

 

P.s. Wist je dat je basilicum ook als kiemgroente kunt kweken...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Zorg voor een lichte plek in de vensterbank waar de basilicum plantjes iedere dag in ieder geval een paar uur zonlicht kunnen krijgen. Kruiden hebben opzich weinig voedingstoffen nodig, maar toch kan de aarde die je gebruikt onvoldoende nutriënten bevatten. Voor de zekerheid zou ik ze wat nieuwe biologische potgrond toevoegen. Maak de grond verder niet te vochtig.

Alles over het kweken van je eigen biologische kruiden en kiemgroenten in een pot of in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...