CindyB Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 (aangepast) Ik heb een aantal bollen knoflook uit Frankrijk, Spanje en Italie. Maar nu begint een bol al een groene uitloper te krijgen.Zou het nu nog te vroeg zijn om een gedeelte van de knoflook al te poten?? (ik een grote kas) 20 september 2015 aangepast door Gast Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
simonvb Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Ik heb gisteren knoflook in de grond gestopt, volgens mij is het nu de periode. Quote
Aluapje Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Die van mij is er niet uit geweest en ik heb ze nu zo'n 15 cm hoog nadat het loof verdwenen was ergens in juli Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak
Erny Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Dat is niet persé handig. Als je de bollen in de grond hebt laten zitten loopt elk teentje nu uit. Maar er is straks geen ruimte voor elk teentje om een mooie knoflookbol te maken. En ze zijn gevoeliger voor schimmel en rot.Dus zou die er nog voorzichtig uithalen en wat verder uit elkaar planten als je volgend jaar daar opbrengst van wilt hebben. Quote
CindyB Geplaatst: 20 september 2015 Auteur Geplaatst: 20 september 2015 @Erny,Maar is het te vroeg om nu al te poten of kan dat wel? Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Erny Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Dat kan al nu al wel. Maar je zit natuurlijk in die kas en hebt daar hele andere temperaturen.Dus heb eigenlijk geen idee hoe ze bij jou gaan groeien. Ze hebben eigenlijk wel een koude periode nodig... Poot anders eerst deze tenen en koop nog wat bollen ergens en poot die een maand later. Dan kan je het verschil zien. Quote
HuubvG Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 (aangepast) Maar of het wijs is om dat nu al te doen?Lees bijvoorbeeld dit topic eens door en je heb de antwoorden. Met de zoekfunctie vind je nog veel meer van hetzelfde, met de nadruk op hetzelfde. 20 september 2015 aangepast door Gast Quote
Erny Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Maar de teentjes van Cindy's knoflook lopen nu dus al uit. Dan is het wel slimmer om ze vast te poten... anders gaan ze helemáál verloren. Het gaat hier dus niet om de vraag "wat is de beste tijd om knoflook te poten". Quote
HuubvG Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Oké, je hebt je punt, al is de titel weinig zeggend en kun je daar niet eens een vraag uit opmaken. En in de kas wordt het des winters net zo koud als buiten, dus de koudeperiode maken ze dan ook wel mee. CindyB, laat je medio volgend jaar nog even weten hoe het afgelopen is? Vooral wat Erny zegt, er een paar nieuw gekochte bijzetten, als je dat rond de 10e van de 10e doet, dan kun je eventueel verschil zien. Quote
CindyB Geplaatst: 20 september 2015 Auteur Geplaatst: 20 september 2015 @HuubvG Ik heb de titel aangepast  Ik denk dat ik de al uitlopende knoflook van de week maar in de grond stop en de rest maar wat later. In de kas gaat het niet vriezen als ik het goed begrepen heb. Volgens mij wordt het niet kouder dan een graad of 3. Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
HuubvG Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015  Ik roep eigenlijk wel van vorst in de kas, maar ben het nu zelf aan het nakijken. Is dat wel zo? Gaat het nooit vriezen in een kas? Zoals onder een brug het water ook niet zou bevriezen. Zou de 3 graden genoeg zijn als koudeperiode voor de knoflook? Quote
Enjoy! Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Bij mij vriest het wel degelijk in de kas.Het grote verschil is dat het veel sneller warm is in de kas..Mocht je iets vorstvrij willen bewaren dan is alleen de kas niet voldoende. Quote
HuubvG Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Ik dacht ook maar kan het niet onderbouwen, dus twijfelde.Ben zelf namelijk ook van plan om wat lookachtigen in de kas te gaan telen, zoals bieslook, knoflook, Egyptische ui, oerprei.Dus omdat de vraag ook daarover gaat, lees en reageer ik aandachtig mee. Quote
Enjoy! Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 De Egyptische ui heeft afgelopen winter in een pot gestaan in de kas en heeft dat prima overleefd. Nu moet ik wel zeggen dat, wanneer ik andere topics lees, er over het algemeen bijstaat dat die tegen vorst kan Het zegt dus nog niet zoveel over vorst in de kas. Quote
HuubvG Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Het zijn alle winterharde planten, voor mij is de vraag of ze genoeg licht krijgen en niet teveel uit gaan rekken in de kas. Quote
Erny Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Hee Huub, het eerste bericht van Cindy is toch heel duidelijk in wat haar vraag is. Ik zélf lees altijd wel verder als de titel van het topic voor ik reageer...  En Cindy heeft ook geen éigen kas maar heeft haar hele moestuin in een hele grote kas. (Zie haar onderschrift)Denk dat dat qua temperatuur ook wel anders is als een kas in je tuin... Cindy, kan je anders eens wat medetuinders vragen hoe het hun afgelopen jaar is vergaan met de knoflook? Maar zeker een mooie gelegenheid om dat uit te testen. Daar horen we inderdaad graag de resultaten van volgend jaar.  Zal nog eens op zoek gaan naar de winterbehoefte van de knoflook. Enne Huub... waarom zou je die lookachtigen in je kas zetten als ze het buiten waarschijnlijk gewoon beter doen? Neemt toch alleen maar ruimte in die je beter kan besteden aan planten die juist nÃet tegen de kou kunnen. Quote
CindyB Geplaatst: 20 september 2015 Auteur Geplaatst: 20 september 2015 Ik weet dat toen ik begon in de kas dat er veel knoflook geoogst werd (eind mei) Maar volgens anderen zou je het hele jaar door knoflook in de kas kunnen zetten. Ik geloof daar niet zo in, want de paar tenen die ik begin juni in de kas heb gepoot, daar is niks van terug te zien Volgens mij is het in zo'n hele grote kas inderdaad minder koud dan in een tuinkas. Ik weet dat veel Surinamers het hele jaar door van alles en nog wat kweken...Ik ga gewoon volgende week de uitgelopen bol poten en ik hou jullie op de hoogte of het gaat lukken. Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
Enjoy! Geplaatst: 20 september 2015 Geplaatst: 20 september 2015 Leuk! We gaan het volgen... Enne Erny,Ik had het ook niet goed gelezen Quote
HuubvG Geplaatst: 21 september 2015 Geplaatst: 21 september 2015 Erny, je hebt gelijk hoor, zo'n kas is inderdaad heel wat anders, en niet te vergelijken met mijn kasje.Ik ga in mijn kas wat looksoorten poten die nu in een stuk tuin staan / stonden dat overhoop gaat. De kas is nu zo goed als leeg. Meer uit nood, plaatsgebrek dus.Tot zover off topic, van nu af lees ik aandachtig mee. Quote
CindyB Geplaatst: 21 september 2015 Auteur Geplaatst: 21 september 2015 Ik kom dus net uit de kas en ik zag dat er al een aantal mensen knoflook gepoot hebben, zelfs in de voorbeeld tuin zeg maar.Dus ik ga morgen de knoflook poten, eerst ff meuk ruimen haha Quote Beginnend moestuinier met een moestuin van 42m2 onder glas.
wijo Geplaatst: 21 september 2015 Geplaatst: 21 september 2015 Er wordt hier een paar keer gesproken over dat een koudeperiode nodig is. Waar is dat dan voor? Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.