Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemester vitasso

tomvm

Recommended Posts

hallo,

ik heb afgelopen zaterdag groenbemester gezaaid, nl. vitasso (bruine mosterd)

op de verpakking staat dat, als je deze zaait in augustus/september, dat bloemvorming niet ontstaat en er geen opslag mogelijk is.

Wat bedoelen ze daarmee?

En kan ik elk jaar opnieuw deze groenbemester zaaien, of toch afwisselen?

mvg,

tom

Hoi Tom,

Dat betekent dat de mosterd nu niet meer gaat bloeien. Geen opslag betekent dat het volgend jaar niet meer opkomt uit gevallen zaden (omdat het dus nu niet meer bloeit)

Dat is handig om te weten, zodat je het volgend jaar niet als onkruid hoeft te behandelen

**edit: elk jaar weet ik niet, iemand anders?

Het is belangrijk om in je moestuin wisselteelt toe te passen. Groenten van dezelfde groep of familie...afhankelijk van welke methode je daarvoor kiest.....wissel je af met een tussentijd van - meest aanbevolen - 6 jaar.

Jouw groenbemester hoort bij de groep bladgewassen en is familie van kool. Een heel grote familie in de moestuin: alle kool, rucola, raapjes, radijs en nog een aantal gewassen zitten in deze familie. Aantastingen of ziekten waarvoor kool gevoelig is kunnen sneller opduiken of worden doorgegeven in je moestuin als je die afwisseling niet doet.

Ook de gekozen groenbemester moet je in je wisselteelt meenemen. Dus een aantal jaren geen koolfamilie (of enkele jaren geen bladgewassen als je die methode gebruikt) op het perceel waar jouw vitasso stond. Als je elk jaar op een ander perceeltje zaait en je kunt het inpassen in een verstandige teeltwissel dan is het antwoord op je vraag "ja"...het kan. Mocht in je moestuin knolvoet voorkomen, dan moet je zeker geen kool-groenbemester kiezen. Er zijn veel alternatieven. Met de zoekfunctie rechtsboven en "groenbemester" kun je eventueel al veel informatie vinden op dit forum.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank voor jullie antwoorden

Aangezien mijn perceeltje maar 4 m op 4 m is, is teeltwissel van 6 jaar niet te doen vind ik. Dan kan ik sommige jaren zaken niet zetten.

Teeltwissel van 2 jaar probeer ik te doen, maar lukt niet altijd even goed.

Ik ga dan opteren om volgend jaar een andere groenbemester te zetten

ook in een kleinere tuin zou ik toch wissel aanhouden door niet elk jaar dezelfde soorten te kweken (dus kool bijvoorbeeld pas weer na een jaar of 3 en dan ook nog op een andere plek, kool maakt een wortelgestel van 1 meter diep en 1,5 meter breed linkje)

je zult zien dat je planten het dan veel beter doen