Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kiemgroenten


jootje

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...

Hey Jootje, je boekje is ondertussen in Frankrijk gearriveerd!! Echt heel hartelijk bedankt..nu kan ik het echt gaan doen..vooral voor de winter als de tuin een beetje stil ligt. Er staat veel in dat ik nog niet wist. Als ik eens iets voor jou kan doen hoor ik het wel!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar een tip zal ik je alvast geven Dennis: Géén groente kiemen van de nachtschadefamilie ( aubergines, aardappels, tomaten, paprika's, pepers + courgettes behoren tot de nachtschade plantenfamilie) deze kiemen zijn giftig

 

Ik heb trouwens wel eens ergens gelezen dat spinazie ook nachtschade is, maar waag het te betwijfelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

schreef appelvrouw:

Ik heb trouwens wel eens ergens gelezen dat spinazie ook nachtschade is, maar waag het te betwijfelen.

Nee zeker niet. Spinazie behoort tot de amarantenfamilie, net als o.a. biet, allerlei soorten melde, quinoa, e.v.a.. Laat maar eens een plantje spinazie schieten, je zult zien dat dat de bloem echt heel anders is dan die van de planten uit de nachtschadefamilie.

 

Courgette behoort tot de komkommerfamilie. Kijk maar naar de bloemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke

Ik vind dat wel een goede tip. Er wordt ook in het boekje wel aangeraden om boonkiemsoorten geblancheerd of in soep te gebruiken.

Zonnebloemkiem schijnt heel apart te zijn, die heb ik nog nooit gegeten.

 

Ook heb ik geleerd waarom kiemen als tuinkers het niet zo goed doen op een glazen bakje met zeefje erop..omdat de kiemen een slijmlaagje krijgen verstopt het zeefje en gaat het rotten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Tijdje geleden dit topic.....

 

Hebben jullie intussen nog meer leuks uit dat boekje uitgeprobeerd

 

De zonnebloempit kiemen?

 

 

Enne.... de zaadjes voor tuinkers...komen die uit een hele oude bloeiende tuinkersplant of uit iets anders?

 

( heb 5 minuten geleden geleerd dat alfalfa uit luzerne komt dus ik loop een beetje stage in de kiemgroentenspecialiteitenopleiding.....pfff woord voor galgje )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Jorieke alweer wijzer...

 

Heb nog even het inet afgestruind en dit gevonden:

 

* Kerssoorten: De kerssoorten (ook wel cresses genoemd) teel je op de manier van tuinkers. Je strooit de zaden uit in een plat schaaltje of bakje op een laagje potgrond en geeft ze een beetje water (e.v.t. met de plantenspuit). Dan wacht je enkele dagen (afhankelijk van de soort) tot ze ontkiemen en een paar centimeter groeien. Daarna knip je ze gewoon vlak boven de grond af. Of je trek wat plantjes met wortel en al uit de grond en knipt de worteltjes eraf. Op de lege plek kun je gewoon weer wat bij zaaien.

 

Denk hierbij aan bijvoorbeeld: tuinkers, brocollikers, rode koolkers, gele mosterdkers, basilicumkers, rucolakers, diakonkers (radijskers), boragekers (komkommerkruid), shisokers, prei- of uienzaad .

Iemand van jullie ervaring mee? Voorkeuren? Tips?

 

Ps heb enorm veel zaden van de goudsbloem....zou je die ook kunnen eten, gekiemd??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoofdregel: Als je de plant kunt eten als hij groot is, kan je de kiempjes ook eten.

Daar zijn natuurlijk weer uitzonderingen op, kiemen van bonen kan je WEL eten, de plant niet. Je moet die kiemen dan alleen wel verhitten.

Luzerne (van alfalfa) kan je (naar mijn weten) niet eten als plant, wel als kiem/micro plantje. Zonnebloem net zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Denk hierbij aan bijvoorbeeld: tuinkers, brocollikers, rode koolkers, gele mosterdkers, basilicumkers, rucolakers, diakonkers (radijskers), boragekers (komkommerkruid), shisokers, prei- of uienzaad .[/size]

[/i][/b]

 

Nu er buiten steeds minder te zaaien valt, ben ik met bovenstaande maar eens aan de slag gegaan. De plastic koekjesverpakkingen gaan niet meer weg, maar worden omgebouwd tot kiemgroentenplantage Mijn eerste tuinkers-oogst was veel te weinig( in een soepkom gezaaid) en was op een broodje op. Meteen nieuwe gezaaid.

 

zo ook wat radijs zaad, rucola, en mosterd(gele)

 

Ook liggen er zonnebloem pitten te weken tussen keukenpapier want ik weet niet of die ook op grond moeten kiemen (ben intussen wel benieuwd hoe ze smaken en dan kan ik appelvrouw vertellen of ze lekker zijn )

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zonnepitten deed ik in een glazenpotje, met een doekje er overheen met elastiek. En dan 2 of 3 keer per dag goed spoelen en weer leeggooien.

Ik heb echt ontzettend veel tuinkerszaad geoogst, heb vandaag weer wat 'losgeslagen' uit het (2 persoons)dekbedovertrek vol met gedroogde planten. En dan ligt er nog zo'n 'zak'!

Link naar reactie
Delen op andere sites

.... in mijn ijver om genoeg tuinkers te zaaien voor 2 a 3 broodjes, heb ik te dicht op elkaar gezaaid, denk ik learning all the time!!

 

Hele kluwens zaad liggen op de gekiemde plantjes (die tuinkers gaat echt als een trein...heb ze eergisteren gezaaid!!)

 

977_a1171968cbe568d6f0db76927b074ca4.jpg

 

977_9b3a283353a9f8a7f451ea77157bd0b7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...