Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

tuin verhogen


aseel

Aanbevolen berichten

Geachte tuinders.

 

Ik wil graag mijn moestuin verhogen.omdat ik op veengrond zit zakt het elke jaar een beetje weg.ik heb 300 vierkante meter moestuin.ben van plan 50 cuub gemeente compost op te gooien.de compost is gratis .maar ze brengen het voor 363 euro.wat ik me afvroeg is of ik dit niet goedkoper kan.ik had ooit gehoord dat champost ook heel goed is voor veengrond.maar zou niet weten waar ik 50 cuub van.krijgen..ik woon in zaanstreek.ik wacht jullie idee spanning af.

 

Vriendelijke aseel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na ja. Helemaal sluitend advies kan ik je niet geven, daar zou je wat meer exacte info voor moeten geven, of wil ik je tuin in levende lijve zien. Maar voor wat je er aan kunt hebben, zit ik zelf ook op veen en klinkt hier de boel ook behoorlijk in, jaar na jaar.

 

Zelf heb ik bij het beginnen van mijn moestuin grond opgebracht. Mijn tuin was de laagste op het moestuincomplex. Nu is het 1 van de hoogste en dat scheelt mij vooral in de winter een hoop narigheid ( staand water op de tuin ). Ophogen doe je het best met grond. Grond is geen zand. Grond is geen compost en ook geen champost. Champost breng ik wel om het jaar op de tuin, maar is een structuurverbeteraar ( ik zit op een kleipakket welke op het veen rust ) Je maakt je tuingrond luchtiger en in die zin ga je ook wat omhoog en sowieso voeg je een laagje toe, maar het is geen grond. Echt ophogen doe je er niet mee.

Met compost eigenlijk hetzelfde. Natuurlijk ga je iets omhoog als je echt grote hoeveelheden compost opbrengt. Maar toch kan je dan niet zeggen dat je je tuin ophoogt. Voor het geval dat wél je doel is dan. Zowel compost als champost zijn heerlijke toevoegingen op een moestuin hoor.

 

Ophogen doe je dus met grond. Kun je diverse 'soorten' grond kopen bij een leverancier. Ophooggrond is een veelgebruikte term. Je moet er van uit kunnen gaan dat daar niks mis mee is ( schone-grond-verklaring waartoe de leverancier verplicht is, die moet dat kunnen garanderen ), maar om nou te zeggen dat je daar fijne moestuingrond mee krijgt is wel wat te veel beweerd. Hangt ook van je leverancier af he ?

 

De leverancier kan tal van grond-soorten leveren voor je tuin. 100% klei, 50/50 mengsels, 30/30/30 mengsel met zand, tot bosgrond aan toe. Althans, dat kan hier. Net wat je wil en wat je er voor over hebt. Mijn leverancier levert afgewerkte ( maar schone ) teeltgrond van vaste planten-kwekers uit boskoop. Supermooie grond. Dat is wel begrotelijk. Gewone ophooggrond gaat rond de 10-15,- per m3. In die zin kost het mooiste ook het meeste hoor.

Ga eens op zoek bij leveranciers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komen wij op het complex aan champost ( 35,- voor 3 kuub ) via de championkweker die bij ons buiten het dorp zit. Je kan dus eens zoeken of jullie er ook een in de buurt hebben ? Onze boer komt het spul op afroep brengen, maar wel pas als het zo ver is dat hij zijn schuren moet legen.

Champost is afgewerkte paardenmest, gestoomd dacht ik ( gesteriliseerd ) , wat voor de teelt gebruikt wordt, mestwaarde erg laag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ik weet niets van veen, maar wel een heel klein beetje van bodemopbouw.

mijn gedachte bij je vraag is of je de grond niet beter opbouwt door er mulch, eigen compost en verteerde stalmest aan toe te voegen.

in plaats van nieuwe grond, waarvan je je kunt afvragen of die het bodemleven wel versterkt. champost zeker niet, daar zit geen leven meer in.

als je toch 300 m2 hebt, komt daar voldoende vanaf om veel eigen compost te maken. verder is dit natuurlijk de tijd van afvallend blad, overal te vinden. ik gebruik het zelf om mijn siertuin af te dekken. in het voorjaar vind je het niet meer terug. afdekken van je moestuin is so wie so slim, dan blijft het bodemleven actief en erodeert de grond minder door weer en wind. stro is dan relatief goedkoop: ik gebruik voor 100 m2 drie balen à 3 euro. en voor volgend jaar: groenbemesters zaaien en in de grond werken.

succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedbedoelde reactie mw Vogel. Maar dat is nu juist het misverstand wat ook bij de topicstarter leeft. Met champost, compost, verder organisch materiaal is een tuin op veen echt niet op te hogen. Sorry, maar dat werkt dus niet. Je maakt de bodem wel luchtiger, je voegt toe, dus ga je omhoog zou je zeggen. Maar helaas, dit is niet echt zo. Topicstarter wil denk ik ( gegeven de 50 m3 die hij/zij denkt te moeten toevoegen ) de hele tuin 15 a 20 cm omhoog brengen. Een dergelijke dikke laag organisch materiaal is fantastisch ( wel érg dik hoor ), maar wat ie er na 1 jaar van over ?

 

Eerlijkheid gebied ook te zeggen, dat een tuin op veen, opgehoogd met 20 cm grond ook na een jaar of 7 terug is bij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over die champost: het is geen gesteriliseerde paardenmest.

 

Champignonkwekers vullen hun bedden met 2 lagen: de onderlaag waar de champignon mycelium in zit en een laag dekaarde.

De laag waar de champignonmycelium in zit wordt gemaakt uit: een mengsel van verse paardenmest, kalk en kippenmest die in hele grote hopen gefermenteerd wordt. De kerntemperatuur wordt aardig hoog (ca 80 graden), maar niet zo hoog als tijdens een sterillisatieproces. Door de lengte van het proces en de langdurig vrij hoge kerntemperatuur is het als het goed is wel zo ongeveer vrij van micro organismen.

Als het substraat er klaar voor is, worden er met champignonmycelium doorgroeide graankorrels aan toegevoegd. Als het mycelium doorgroeid is in het hele substraat, wordt het naar de champignonkweker vervoerd. De champignonbedden worden hiermee gevuld. De laag wordt afgedekt met een laagje dekaarde (bestaande uit bijvoorbeeld: 80% turf en 20% schuimaarde (=kalkrijk)).

 

Als het gewenste aantal vluchten is afgerond worden de bedden weer geleegd. Een vlucht is een oogst champignons. Na het afsnijden hiervan komt er weer een nieuwe vlucht. Dit herhaalt zich afhankelijk van de omstandigheden een aantal keer. Om de champignonbedden van alle ongewenste micro organismen te ontdoen, wordt formaldehyde toegepast. Of dit elke keer na het legen van de bedden wordt gedaan of alleen als er bijvoorbeeld sprake is van bijvoorbeeld groene schimmel weet ik niet. Formaldehyde is (voor de champignonkweker noodzakelijke) troep.

 

Sommige champignonkwekers scheiden bij het legen van de bedden de deklaag en de onderlaag, maar het kan ook zijn dat je een mengsel krijgt van beide lagen. Laat je dus goed informeren wat je krijgt.

 

Ik ben wel lang van stof deze keer

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze championkweker past ook formaldehyde behandeling toe tussen de teelten, maar niet tijdens de teelt. De hittebehandeling is voldoende om de boel 'steriel' ( dan wel niet 100% steriel ) te maken. De champost die wij krijgen leeft dan ook, de champions groeien lekker verder op de tuin. Valt hier veel te oogsten. Maar het is waar, onkruidzaad zit er niet meer in nee. Het is van beide lagen. kalkrijk ja.

 

Maar goed. Voor ophogen van je tuin is het goedje dan ook ongeschikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...