Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wegens uitbreiding van mijn bestaande moestuin van 110 meter met een stuk van 213 meter (oeps ) ben ik druk bezig met met de indeling en uitwerking van deze nieuwe tuin.

Omdat ik vorig jaar mezelf heb gericht op bramen, wijnbessen en een loganberry. Dank hiervoor Frank, op 1 helaas gestorven wijnbes na staat alles er prachtig op. Maar om niet nog meer van hetzelfde te hebben ben ik nu op zoek naar wat anders. Zie onderstaande foto van de wijnbessen die nog tegen een stuk betongaas aangezet worden.

Dat is een echt winterklusje dus staan ze nu nog tegen bamboestokken.

2015-10-18-1716461447588594.47

Ik heb het in mijn hoofd gehaald dat ik een fruitkooi wil maken. ongeveer 3 meter breed en 8 meter lang. Dat zou genoeg moeten zijn voor 2 rijen aalbessen. Palen, draad, zelfs netten voor erover alles is al aanwezig.

En toen ging ik pas nadenken wat ik er eigenlijk in wilde gaan zetten (oeps nr 2 ) want op de website van frank staan iets meer soorten dan ik had ingeschat (had in mijn eigen achtertuin alleen Witte Parel (wit), Jonkheer van Tets(rood), ben nevis (zwart) en witte hollander (wit) .

Van Witte parel en Jonkheer van Tets heb ik zelf vorig jaar al een aantal stekken gemaakt zodat ik deze nu kan aanplanten maar dan heb ik nog flink wat strekkende meters over. Welke soorten zouden jullie aanbevelen om ook nog wat variatie in pluktijd te hebben.

Frank misschien heb jij nog wat goede ideeën of gewoon soorten die goed te leiden vallen.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Geplaatst:

Sja. Zelf zou ik de ( toch beperkte ) ruimte in een fruitkooi niet geven aan zwarte bessen. Ben zelf gek met zwarte bessen en heb er een aantal soorten van staan, maar die hoeven echt niet in een fruitkooi. Vogels blijven er vanaf. Daarnaast zijn zwarte bessen eigenlijk niet geschikt om als leistruik te maken, want ik begrijp uit je vraag dat je dat het liefst doet ( ruimte besparend )

Je kan gaan naast de genoemde tips voor een rode bes die echt een andere pluktijd heeft dan de Jonkheer v Tets. Rovada bv ?

Zelf heb ik kruisbessen ( geleid als dubbele of 3 dubbele snoeren ) staan in een paar soorten. Ook heb ik blauwe bes in de fruitkooi en aardbeien ( nemen wel veel ruimte als je dat op de grond doet, maar misschien een lange lijn aardbeien ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...