Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Gisteren heb ik acht zakken met gemengd blad opgeharkt bij ons in de buurt. Ik gebruik dat als winter(welke winter?)dek onder de fruitboompjes en in de borders. Op de volkstuin gebruik ik stro. Maar nu mijn vraag.

Een buurman met verstand van traditioneel tuinieren adviseert mij om kalk over het blad te strooien, dat zou beter voor de grond zijn.

Ergens klinkt het wel logisch. We zitten op de klei en bladaarde is dacht ik zuur. Kalk basisch, dus...

Weet iemand hoe het zit? En welk soort kalk ik dan zou moeten gebruiken?

Alvast bedankt!

Geplaatst:

Geen enkele goede reden om hier kalk te gebruiken. Het is lange tijd gepromoot en ik heb het tot een jaar of 4 geleden ook in mijn compost gedaan, omdat ik meende dat die anders (te) zuur zou kunnen worden...en dan allerlei berichten van zure regen....klonk wel logisch.

Nu weet ik beter. Om zure compost of zure bladaarde te krijgen moet je al heel erg je best doen, veel hout en naalden van coniferen of zo gebruiken en dan nog zal de PH niet veel lager uitkomen dan 6.5...lager lukt je haast niet. Als je begint met composteren kunnen sommige ingrediënten licht zuur zijn, maar het resultaat zal normaal gesproken altijd basisch uitvallen (PH 7 a 8)

De grote drang om kalk te strooien in een tuin/moestuin hangt nauw samen met het sterk verzurende en uitmergelende effect dat de meeste soorten stikstofrijke kunstmest hebben op de bodem en decennia lang was dat voor de meeste mensen en bijna alle landbouwers de enige mest die ze gebruikten. Afgezien van zeer bepaalde situaties of zeer bepaalde teelten waar het wel eens nuttig of zelfs nodig kan zijn, is kalk zelden nodig of zelfs gewenst in je moestuin, zeker niet als je met organische stoffen of organische mest werkt.

Eenmaal je PH echt te hoog (klei heeft gelukkig een grote buffer maar is ook in de meeste gevallen vanzelf al licht alkalisch!) dan heb je echt een groot probleem, want er bestaan nagenoeg geen ecologische manieren om de waarden dan weer richting neutraal of lichtzuur te krijgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.