Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Red de stek!

Mispel

Recommended Posts

Beste moestuinliefhebbers,

enkele dagen stelde ik tot mijn grote verschrikking vast dat een éénjarig stekje uit de grond los was gekomen en op de schorslaag terecht was gekomen. Daar heeft 't toch een tijdje gelegen, met als resultaat dat de bladknopjes slap en kapot zijn. Kennelijk uitgedroogd met dit helse weer.

Ik heb de stek onmiddellijk in een glas water geduwd, en vervolgens enkele dagen in de kelder gezet. Ondertussen zijn er haarfijne worteltjes gevormd, en staan er lichtgroene knopjes aan de ent (wegens gebrek aan licht zo lichtgroen).

Hoelang moet ik 'm nu nog in de kelder houden in dat glas? Of zal ik 'm op een lichte plaats zetten in dat glas? Of misschien al uitplanten in een potje en goed vochtig houden?

Ik wil 't koste wat kost redden!

Edited by Guest

• 2 weeks later...

Bij wijze van experiment heb ik de kruisbessenstek nog steeds in een glas water staan. Het hele geval staat op een warme en lichte plaats, met het gevolg dat er in het water van alles gebeurt.

Blijkbaar is er een microklimaat ontstaan, want ik heb geloof ik algen in mijn glas gekregen. Een hoop groene smurrie, waarin luchtbelletjes verschijnen door de fotosynthese. Ze zitten mooi verweven in de vele wortels die de stek gemaakt heeft ondertussen. Ik ga 'm denk ik toch maar 's uitplanten.