Sanne2 Geplaatst: 29 december 2015 Geplaatst: 29 december 2015 Voor volgend seizoen wil ik twee compostbakken maken en wil ik verhoogde bakken in mijn moestuin gaan maken. Nu heb ik al op internet en op het forum gezocht naar welk hout ik hier het beste voor kan gebruiken. Ik dacht eerst aan geïmpregneerd hout, maar daar hoor ik ook negatieve dingen over. Welk hout hebben jullie voor de compostbak en voor verhoogde bedden gebruikt? Quote
JBT Geplaatst: 29 december 2015 Geplaatst: 29 december 2015 Betontriplex watervast verlijmt en kan je bij elke bouwmarkt kopen Quote
TomP Geplaatst: 29 december 2015 Geplaatst: 29 december 2015 Hallo, Al mijn verhoogde bakken zijn uit Azobé gemaakt.Kost wel wat maar dat is eenmalig want hout overleeft ons, wordt bvb ook gebruikt in de sluizenbouw. Groeten, Tom Quote
pippi Geplaatst: 29 december 2015 Geplaatst: 29 december 2015 Volgens mij maakt het niet uit wat voor soort hout, als het maar onbewerkt is. Ik heb onbewerkt naaldhout gebruikt voor een verhoogde bak en een paar ouwe niet-geïmpregneerde pallets voor mijn compostbak en voor een verticaal kruidentuintje. Dat hout heeft uiteraard niet het eeuwige leven, maar dat hoeft ook niet, als het na een paar jaar wat gaat rotten is iets nieuws zo gemaakt en kan het ouwe hout probleemloos in de compostbak. Bij de Gamma hadden ze vorig jaar onbewerkte Douglas-rabatplanken waar we een houten geveltje van ons huis mee hebben vervangen. Van de rest heb ik die verhoogde bak gemaakt. Was niet duur en supermakkelijk te bewerken omdat het zulk zacht hout is. En je staat niet in de gifwalmen als je staat te zagen. (De GGD raadt af om geïmpregneerd hout zelf te zagen, ik kan de link even niet vinden, maar daar zit dus echt een zooi zware metalen in waar je - en je plantjes- niet blij van worden.) Als je aan oude boomstammen of mooi snoeihout kan komen is dat ook een optie, boomstammen ogen wel heel mooi om een verhoogde bak, en met bijvoorbeeld wilgentakken kan je hele artistiekerige vlechtwerken maken die dan met een beetje geluk nog gaan/blijven leven ook. Een compostbak van levende wilg (wel een hoop snoeiwerk ) is wel heel erg cool. Quote
JudithD Geplaatst: 30 december 2015 Geplaatst: 30 december 2015 Hallo, Al mijn verhoogde bakken zijn uit Azobé gemaakt.Kost wel wat maar dat is eenmalig want hout overleeft ons, wordt bvb ook gebruikt in de sluizenbouw. Groeten, Tom Hoi Tom, heb je ergens een foto staan van je bakken? En heb je veel last van scheuren in het hout? Of heb je dit kunnen voorkomen en zo ja, hoe? Heb je het zelf verwerkt, dat hout, of heb je de bakken ergens gekocht? Groet, JudithD Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
TomP Geplaatst: 30 december 2015 Geplaatst: 30 december 2015 Dag Judith, ik zal morgen (??) proberen enkele foto's te maken en te posten, als't niet lukt dan volgend jaar direct na de feestperiode .... Idd zelf gemaakt, geen noemenswaardige scheuren, nog nooit gehad ook.'Vlakbij' mijn huis is er een zaak die allerhande tropisch hout zelf invoert en verzaagd dus lekker makkelijk. Alle planken werden netjes op maat volgens mijn tekening/aangeven gratis verzaagd, Is moeilijk hout om zelf te verwerken, heel hard maar dus ook extreem duurzaam.Diende de planken slechts hier en daar ietwat wat in te korten en buiten het vastschroeven (speciale buitenschroeven gebruiken!) geen bijkomende bewerkingen.Hout was fijnbezaagd en ik hou wel van het ietwat ruwe karakter van ongeschaafd hout zolang ik geen splinters in de vingers heb als ik erover wrijf ben ik al tevreden. Zit in mijn huidige moestuin met een redelijk hoogteverschil en ook voor bvb de fruitbomen maakte ik dus bakken. Ik gebruikte planken van 20 cm hoog en 3 én 4 cm dik + strips van 10 cm hoog en 1.5 cm dik. De strips zou je eigenlijk kunnen gebruiken voor alle bakken maar ik verkoos de moestuinbakken in zwaarder hout te maken.Tsn de bakken maakte (en maak want huidige tuin nog niet volledig af) ik paadjes van betondallen en betonplaten. Mijn vorige (2 jaar geleden verhuisd) moestuin van +/- 150 m² was op dezelfde manier ingericht en na ruim 20 jaar was aan het hout nog niets verandert. Probleem met onbehandelt zacht hout dat in aanraking komt met aarde en vocht is dat dit rot na 3 à max 4 jaar en mijn moestuin, momenteel ruim 350 m² is gewoon te groot om dit allemaal na x aantal jaar telkens opnieuw te moeten aanmaken. Geïmpregneerd hout gaat 5 à 7 jaar mee (allemaal zelf uitgeprobeerd) maar is zoals hierboven al aangehaald behandelt met chemische troep dus weiger ik nog te gebruiken. Zoals al gezegd kost het wel wat en het is ook heel wat werk om het te maken maar eens dit is gebeurd is het genieten en weten dat het voor altijd is. De huidige tuin zal mij, eens volledig ingericht, makkelijk overleven. Groeten, Tom Quote
JudithD Geplaatst: 31 december 2015 Geplaatst: 31 december 2015 Dank voor je uitgebreide antwoord, ik hoop dat je snel foto's kunt plaatsen. Quote It ain't what you do, it's the way that you do it
pippi Geplaatst: 31 december 2015 Geplaatst: 31 december 2015 Probleem met onbehandelt zacht hout dat in aanraking komt met aarde en vocht is dat dit rot na 3 à max 4 jaar en mijn moestuin, momenteel ruim 350 m² is gewoon te groot om dit allemaal na x aantal jaar telkens opnieuw te moeten aanmaken. Geïmpregneerd hout gaat 5 à 7 jaar mee (allemaal zelf uitgeprobeerd) maar is zoals hierboven al aangehaald behandelt met chemische troep dus weiger ik nog te gebruiken. Zoals al gezegd kost het wel wat en het is ook heel wat werk om het te maken maar eens dit is gebeurd is het genieten en weten dat het voor altijd is. De huidige tuin zal mij, eens volledig ingericht, makkelijk overleven. In een grote tuin lijkt dit inderdaad wel een mooie, duurzame (maar prijzige?) oplossing. Ik ben ook wel heel benieuwd naar foto's! Quote
TomP Geplaatst: 25 januari 2016 Geplaatst: 25 januari 2016 Hallo allemaal. Had jullie foto's beloofd ...Moet mijn excuses aanbieden dat dit tot op heden nog niet gebeurde. Momenteel beetje problemen met de gezondheid, enkele weken aan bed gekluisterd geweest, ondertsn al weer veel beter maar dien nog een 2 tal weken binnen te blijven.De beloofde foto's komen eraan, ik hoop dat ik ze kan posten tegen half februari... Groeten, Tom Quote
BonTon Geplaatst: 29 januari 2016 Geplaatst: 29 januari 2016 (aangepast) Je kunt eens kijken op mijn FB pagina, ik gebruik bankirai, azobe en betontegels. https://www.facebook.com/toncortecaes Greetings, Ton 1 november 2016 aangepast door Gast Quote
Opg Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Met veel interesse heb ik dit draadje gelezen en ook de fb pagina gezien. @ton Hoeveel werkruimte heb je tussen de bakken gemaakt? Quote
BonTon Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 De paden naar achteren toe zijn 60 cm breed om met de kruiwagen overal te kunnen komen. De paden die er haaks op staan zijn 40x40. Je levert er wel wat tuin voor in maar je hebt er veel gemak van . Quote
Opg Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Dank. Over een week of twee maak ik mijn eerste verhoogde bedden. Met uw tips uit deze draad komt het helemaal goed Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.